Film Színház Muzsika, 1976. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1976-11-06 / 45. szám

GERGELY ÁGNES: M­indig kastélyt képzel­tem az alakja köré, mozaikpadlót a lába alá. Miért? Nem magas terme­te, főtartása, egyenes dere­ka és nem vadászkürtsze­­rűen messzire hangzó, dal­lamos hangja miatt. Nem is a valóságháttér miatt, hogy tudniillik ősei, a Czar­­toryskiak, valóban kastély­­lakók voltak — legendás képzőművészeti gyűjtemé­nyüket Krakkóban ma is Czartoryski Múzeumnak hívják. Lázár Mária egyé­niségének kettős holdudva­ra van. A méltóság és az egyszerűség. Ez veszi körül, ha megmozdul, ha játszik, ha megjelenik az ajtóban. Ez a kastély. Volt egy fivére, nemrég halt meg, nyolcvanéves or­vos. Nem külsőre, inkább megjelenési formájuk bel­ső jegyeiben hasonlítottak. Ugyanaz a testtartás, azok a határozott kijelentések, erős hangmoduláció. A szi­kár arcú férfi minden reg­gel ott ült a Zserbóban, ká­vét ivott, svéd napilapokat olvasott — Stockholmban élő fiai kedvéért hatvan­éves korában megtanult svédül. Bőrgyógyász volt, színházi festékeket gyár­tott, de a legszívesebben irodalomról és politikáról beszélt művészbetegeivel, törzsasztalának odatévedt vendégeit pedig villám­gyors diagnózissal ejtette ámulatba: — Magának kevés a gyo­morsava. Mire vár? Sürgő­sen szedjen Betacidot. Különben Czartoryski doktor a háborútól nyugdí­jaztatásáig üzemorvosként dolgozott Budapesten; hálás volt, ha valaki lengyel­esen — Csartor­szkinak — ej­tette a nevét, de saját be­vallása szerint csak károm­kodni tudott lengyelül. — Itt szerettek egymásba a szüleim — mondogatta asztal­társainak, és a fejét ingatta jobbra-balra. — Ezt már nem lehet visszacsinál­ni. Így maradt előttem, azzal az ingázó mosollyal az ar­cán. A várkerületi tágas szo­bákban, a klasszicista ízlésre valló, faragott, feke­te bútorok között egyszerre ő is idetelepszik, kávéjával és újságjaival: az orvos. — Ismertem az ön fivé­rét, művésznő. — Igazán? — Lázár Má­ria hangjában öröm van, emlékek és ragyogás. •— Nekünk az apánk volt Czartoryski, édesanyánk pedig székely­ csiktapolcai Lázár-lány. Anyai nagy­apámnak földbirtoka volt, nyolc gyereket szerzett a gazdasszonyának, aztán el­vette feleségül... Apám meg, amit örökölt, elköl­tötte a Lengyel Egyletben, gyönyörű karácsonyokat rendezett a honfitársainak! A szüleim úgy kerültek össze, hogy apám Lengyel­­országból Kolozsvárra ment, mint fiatal bőrgyógyász. Anyám akkor már elvált asszony volt, szégyen volt az valamikor, anyám örült, hogy egy koldusherceg elve­szi! Jaj, milyen szép volt, milyen édes volt az anyám, és milyen szigorú! Istenem, hogyha föltámaszthatnám! Apám bohémebb volt, és jóságos, a fivérem tőle örö­költe a természetét. . . Tud­ja, mi római katolikusok vagyunk, a fivérem a hábo­rúi alatt befalazta az egyik szobáját, oda bújtatta az üldözött barátait... Persze, ezt nem mondta magának, ugye? Nem, valóban nem mond­ta. Ahogyan Lázár Mária is csak futólag szokta emlí­teni, hogy a várkerületi ház nyilván jól megépített pin­céjében négy tucat embert próbált elbújtatni, négy tu­cat emberre főzött. — Ez a ház valaha az enyém volt, de mondja, kell nekem több ennél a két szobánál? Kell nekem föld, kell nekem vagyon? Az ördögnek kell. Az én drága anyám mindig azt mondta: „Máriám, nem vagy elég okos, túlságosan szerény vagy.” Azt mond­tam neki: „Anyám, talán éppen ez az értékem.” A második férjem gazdag ember volt, de nem éltem vissza a vagyonával. Egy­szer a színházban sztrájk­ba léptek a munkások. Nem­­akartak bedíszletezni. Ak­kor azt mondtam: „Gyere­kek, ha nem akartok dol­gozni, mi bedíszletezünk. De az előadásnak meg kell lennie.” Másnap elküldték a sztrájkolókat hozzám. És akinek nem volt nappali munkája (mert volt, aki nappal postás volt, és este díszletező), aki csak a szín­házhoz tartozott, annak én adtam a teljes fizetését. Pe­dig én nem tudtam, hogy ez a világ lesz. A háború után mellém is álltak a munkások. És mikor 1961- ben eltörtem a lábam, mi­csoda leveleket kaptam! New Yorkból írta a volt fő­­világ­osítónk: a művésznő nemcsak kifelé volt ember, a művésznő akkor is ember maradt, mikor összement a függöny. Hát akkor mit számít az odaveszett birtok, ha az emberek szeretnek?! H­ogyan lett a lengyel koldusherceg és a szé­kely asszony lányából szí­nésznő? — Szüleim Kolozsvárról Bécsbe mentek, onnét Her­­kulesfürdőre (ott szület­tem), aztán Budapestre. Nemcsak apám, anyám is bőrgyógyász volt, masszí­rozni tanult, hercegi házak­hoz járt masszírozni.. . Gyerekkorom J van Albrecht főherceggel ■játszottam, de nyaralni falura jártunk, sose voltam otthon, elmen­tem játszani a parasztgye­rekekkel. Szüleim egymás­sal németül beszéltek, de anyám kedvéért apám meg­tanult magyarul, s az én anyanyelvem magyar lett. Anyámhoz Pesten sok szí­nésznő járt kezelésre, s ad­dig mondogatták, hogy szí­nésznek való vagyok, míg titokban, apám tudta nél­kül, beiratkoztam a színi­iskolába. Szegeden kezd­tem a pályát, oda jött le Ihász Lajos, a színész, s ad­dig nem hagyott nyugton, míg hozzá nem mentem fe­leségül. Így lett a két fiam. Ők New Yorkban élnek, mind a kettőnek magyar a felesége, van összesen négy unokám — egy lány, há­rom fiú —, van három déd­unokám, most jön a negye­dik. A belecsípni való, gyönyö­rű gyerekek színes fotói fö­lött Lázár Mária így foly­tatja: — Hát igen, én meg itt élek, egyedül, de magyar színész létemre mi mást csinálnék? Kató van ve­lem, a­ drága házvezető­nőm, harminckét éve. De sokat járok gyerekes csa­ládokhoz, és gyűjtöm a gyerekfényképeket. Tavaly kinn voltam New York­ban, az unokáim mind be­szélnek magyarul. A szín­házban szociálpolitikai munkát végzek, orvosok­kal, diétás nővérekkel tár­gyalok, betegeket látoga­tok ... A háború után el­sők közt léptem be a szak­­szervezetbe, és én ezt ko­molyan veszem. H­át igen, mondom ma­gamban most én, Kosztolányi szerint „az el­­fásulás a középszerűek elő­joga”, és már tulajdonkép­pen meg sem kell kérdez­nem az obligát kérdéseket, hogy: Lázár Mária nyolc­vanegy évesen mitől ilyen fiatal, mitől ilyen sima a bőre, és mitől ilyen hatal­mas a szeme, belecsöpög­­tet valamit? És hogy ho­gyan tudta megőrizni azt a „belső jólápoltságot”, amit egy korábbi nyilatko­zatában emleget? Hiszen a negyvenes években őt is üldözték, eltiltották a já­téktól, második férje miatt, az ötvenes években ezzel a királynői alkattal sema­tikus szerepeket kellett ját­szania, a hatvanas években jött a szerencsétlen comb­nyaktörés, a hetvenes évek­ben a nyugdíj! De kérdé­seim jóformán fölöslegesek. C­­ázár Mária minden sze­repét szereti, nem ismeri az elveszett időt. Fiatal ko­rában Csehov- és Pirandel­­lo-hősnőket játszott, aztán végzetes asszonyokat (mi­csoda darabcímek voltak a két háború közt! Vigyázat, női szakasz; Végre egy úri­asszony; Egy nő, akinek múltja van; Szerelemből elégtelen...), a La Tan­­golita kedvéért kasztanyet­­tázni is megtanult; később nagyasszonyokat játszott („engem hívtak, ha király­nő kellett, vagy kurtizán”), Seribe Egy pohár vizében a királynőt, majd a nagyher­cegnőt, Wilder Hosszú út­jában a jósnőt, Tabi kü­lönleges világnapjában a professzornét, Molnár Haty­­tyájában a hercegasszonyt, ezt a legutóbbi időkig, ele­gáns iróniával. — És bottal! A színház olyan szerepeket ad, ame­lyeket bottal játszhatok, mert bot nélkül nem tudok járni — és fáj a járás, de boldog vagyok, hogy szín­padon lehetek! Nincs nagy­szerűbb, mint a színházi kö­zösség, és mindig olyan re­mek kollégáim voltak! An­nak idején a Vígszínház­ban Hegedűs, Tanay, a szó­fukar Törzs, Makay Margit, akivel az első szerepemet gyakoroltam, Uray Tivadar, aki megtanított, hogyan kell noteszból szerepet tanul- Lázár Mária a SZÉLÁRNYÉKBAN

Next