Film Színház Muzsika, 1977. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)

1977-02-05 / 6. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ JEGYZETEK A HÉTRŐL Játékok N­em új dolog, nem tu­dunk játszani. A tévé­ben legalábbis nem. Okát kellene nyomozni, külön­ben igazán érthetetlen a jelenség, hiszen amilyen komoly, sok nehéz próbát kiállt népség volnánk, ugyanúgy tudnivaló rólunk az is, hogy amikor alkal­munk és anyagunk van hozzá, tréfálkoznunk, ját­szunk. Azt az embert, aki nem érti a tréfát, valami­képpen távol is tartja ma­gától a közösség. Hallom a strandon, s a téren sakko­zók játékot kísérő szöve­geit, baráti társaságok fél­éjszakán át tartó mosoly­gós beszélgetéseit, filléres alapon zsugázók forintos ugratásait, percnyi szüne­tekben hatalmas neveté­sekben találkozó munkahe­lyi „kisközösségek” zson­gását. Játék és derű vala­hogy mindig összefügg. Csak éppen a televíziós já­tékok, vetélkedők láttán nem érzek kényszert a mo­solyra. Miként általában a játék résztvevői sem. Mi lehet az oka, hogy minden jószándékú kezde­mény, igyekezet ellenére ezek a teljes műsor struk­túrájában is oly lényeges szerepre szánt vetélkedők vagy abba fulladnak bele, hogy túldimenzionáltak, vagy abba, hogy izgalom és tét híján jelentéktelen­né lesznek. Nem kellene erről sokat beszélni, ha nem éreznénk valamennyien, hogy milyen ígéretes lehetőségek rejle­nek ebben a jellegzetesen televíziós műfajban. HÁROM JÁTÉK Akár e héten is három „játék” és több ál­játék adott anyagot az efféle me­ditációkhoz. Láttukra az jut a hivatásos néző eszé­be, hogy az első televíziós tévedés a „tét” körül kere­sendő: hajlamosak volnánk azt hinni, hogy a tévé já­tékmesterei összetévesztik a pénzt (s annak többféle előfordulását) a játék tét­jével. Pedig hát egy fél­éjszakán át tartó baráti kártyaparti össznyeremé­­nye nem haladja meg a „Fő a feje” című — bocsá­nat a szóért — suta játék egyetlen harmincforintos zsetonjának „értékét”. Amaz mégis csupa izga­lom, szenvedély. Emez meg tele kudarccal s néha, fáj-' dalom, megszégyenüléssel. Szemléleti vita ez közöt­tünk. Kétféleképpen is. Először ezekben a pénz­ügyekben, mondhatni kész­pénzügyekben, azután a pénzértékűekben, egy szí­nes televízió ingyenes bér­leményében, vagy „ingye­nes” külföldi utazásokban. (E két utóbbi esetben a hét két másik játékára uta­lunk, a „Lehet egy kér­déssel több” címűre és a „Soha jobb kor”-ra.) Mintha játékainkat is át­hatná a fogyasztói szemlé­let. Valamikor nem sok idővel ezelőtt kajánul tré­fálkoztunk némely nyugati televíziók kvízjátékain, botrányokon, manipuláció­kon, s azon, hogy mindez azért fordulhat elő, mert az ottani televíziók egyrészt üzleti vállalkozások, más­részt a szerencse és a gyors meggazdagodás illúziójának társadalmi propagátorai. Az efféle jelenséggel nem azt az érvet kellene szembe­állítani, hogy bezzeg ná­lunk aztán még akkor sem lehet egy ilyen játékon meggazdagodni, ha valaki egy bozontos szemöldökből kitalálja, hogy a kép má­sik tizenöt takart kockája alatt rejlő kép a világhírű írót ábrázolja. De még egy színes televízió egy-két hó­napos alkalmi birtoklásá­nak jogát is el lehet veszí­teni, ha az ember egy vetí­tett kép alapján nem tud különbséget tenni a polip tapadói és egy baktérium­tenyészet között. Ilyenkor azután elküldik a játszani hajlandó embert a játék­vezetői asztaltól, s ha pusz­tán attól még nem érezné magát elég kínosan, hogy — nem önhibájából — ku­darcot vallott, hát utána­szólnak, azért azt a har­mincforintos zsetont csak vigye el, vagy ... azért egy mikrofon még önnek is jár .. . Nem a játékvezetők ud­variasságáról van szó. Ők udvariasak és barátságo­sak é­s annyira átérzik a szituáció kényszeredettsé­­gét, hogy a játékossal meg a sok százezer nézővel együtt maguk is feszenge­nek. A játékot nem talál­tuk meg. Hagyjuk ezeket a harminc forintokat, meg ök­­lömnyi vigaszdíjakat. Hagyjuk ezeket a padból való kiszólításokat, felelé­seket és osztályzásokat. Játsszunk felszabadultan, nagyobbstílűen, s ne pén­zért de önmagunk és egy­más szórakoztatásáért. Az a feszesség, olykor türelmetlen légkör, amely ezeket a játékokat kíséri. A hét műsorából: ESŐS NYÁR (Felföldi László és Borbás Gabi) talán összefügg a szűkre­­szabott idővel is. Bizonyo­san volna ott a játékra vál­lalkozók között olyan ba­­rátunk is, aki beleélné ma­gát a játékba — pusztán a játék öröméért, izgalmáért —, ha időt adnának rá. (Esetleg a műsoridő vé­gén, vagy egy szabadabb műsorkonstrukcióban, hogy ne kelljen minduntalan fe­nyegetni a játékost és né­zőt, még negyven másod­percünk van, talán egy kérdésre még ...) A játék kényszeredettsé­­ge következik — ki tudja hányszor elmondjuk még — vizsgajellegéből is. A mostanában műsoron levő játékoknál ez a „vizsgázás” talán legkevésbé mégis ép­pen ott zavar, ahol ez a jelleg a leghangsúlyosabb. A „Soha jobb kor” beval­lottan: műveltségi vetélke­dő. A magyarázat egysze­rű. Itt olyan játékosokkal találkozunk, akik valóban játszanak, akik élvezik a játékot, akik imponáló tu­dásukat valóban a játék eszközének tekintik és sok­kal jobban izgatja őket a „játék-feladat” megoldása, mint a „helyes válasz” ré­vén nyerhető akármi. Oko­sabb emberek annál, sem­hogy a nyereségért szeret­nének játszani, ők már nyertek — a nézőnél. Ennyit a játékról. Tud­ván, hogy játékot kitalálni, ügyesen bonyolítani — a nagy nyilvánosság előtt — bizony nehéz szakma. Ám nem nehezebb, mint bármilyen más műfajban megközelíteni az igazságot. Miként tette a MAI TELEPESEK című dokumentumfilm al­kotóközössége (Koós Béla szerkesztő, Szegvári Kata­lin riporter, Váncsa Lajos operatőr, Vitézy László ren­dező). A film történetét ta­lán elég egy-két emlékez­tető szóval fölidézni: egy termelőszövetkezeti elnök szokatlan módszerekkel kí­sérletezik, hogy megakadá­lyozza falujának, szövetke­zetének elnéptelenedését. Vállalja a lehetséges konf­liktusokat, az esetleges számonkérést, olykor a népszerűtlenséget, nem kér­kedik, ha mégis — tények bizonysága — neki volt igaza; időleges kudarc vagy tartós siker nem változtat emberi tartásában. Hisz abban, amit hite szerint meg kell tennie — és teszi is. Csendes köznapi példa. Azaz hát csendes a mód, ahogy a maga helyét, hiva­tását a világban felfogja. A róla, küzdelmeiről szóló filmet nézve az ember re­méli, hogy a tévé munka­társai — ha nemcsak az idillt s nemcsak a bajt ke­resik — sok hasonló példát mutathatnak fel a szórako­zás mellett a valóság mé­lyebb megismerésének igé­nyével is élő nézőknek. H. O.

Next