Film Színház Muzsika, 1977. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)

1977-04-16 / 16. szám

A­jtay Andor, vagy ahogy születésekor, 1903. jú­lius 25-én a fogarasi köz­jegyzői hivatal anyaköny­vébe bejegyezték. Nagyaj­­tay Kovács Andor, sokáig kallódott a különböző fog­lalkozási ágak útvesztői­ben, amíg a színészmester­ségig eljutott. Édesapja, a fogarasi állami erdőhivatal főmérnöke, szigorú, ko­moly, sőt, kissé komor em­ber volt, aki hallani sem akart róla, hogy fia ezt a léha, könnyelmű pályát válassza. A fiatal Kovács Bandi így hiába jeleske­dett a szatmárnémeti gim­názium műkedvelő előadá­sain, édesapja hajthatat­lannak mutatkozott. Érettségi után Kovács Bandi a pult mögé került. Előbb a Hangya fogyasz­tási szövetkezet fizetés nél­küli gyakornoka lett, majd ugyanott szerződéses alkal­mazott. Az üzleti élet kü­lönböző (raktárnoki, iro­dai stb.) ágait járta vé­gig. Kereskedelmi pályafu­tásának a gazdasági élet általános és katasztrofális romlása vetett véget. Állá­sát éppúgy elvesztette, mint a vele egykorú fia­talemberek ezrei. Családjuk egy oldalági szárnya Bécsben élt, édes­apja hozzájuk küldte fiát és annyi pénzt is adott ne­ki útravalóként, hogy sze­rény üzleti vállalkozásba kezdhessen. A befektetett tőke azonban nem egészen egy esztendő alatt elúszott. 1­926-ban már ismét itt­hon volt a fiatalember és az újságírással próbálko­zott. A Szamos című szat­márnémeti lap külső mun­katársa lett. De ez sem tartott sokáig. Budapest volt élete következő állo­mása. Fellegjáró színészkora Huszonhárom éves el­múlt már. Más választása nem volt, emlékezetében felvillant a színészmester­ség képe. Édesapja már nem élt, így senki sem állt az útjában. Régi érzelmei persze kihűltek, kedv he­lyett így inkább a kény­szer vitte el Rákosi Szidi színészképző magániskolá­jába, ahol meghallgatták és nyomban fel is vették. A színiiskola a Csengeri utcában, a régi Király Színház tőszomszédságá­ban volt. Kovács Bandi, hogy az utazási költségeit megtakarítsa, a szomszédos Vörösmarty utcában bérelt albérleti szobát, ahol igen szűkösen élt. Szidi néni egyik alkalommal megkér­dezte tőle: Jár-e az órák­ra? „Járok, járok — fe­lelte —, de nem tudok megélni!"’ Ekkor kezdődött statisz­taélete. Esti egy pengő hat­­vanat kapott a Király Színházban, késő este pe­dig gyalog átviharzott a városon, meg sem állt a Petőfi Sándor utcai Belvá­rosi Színházig, ahol a mű­soron szereplő darab utol­só felvonásában néhány mondatos szerep várt reá. Ezért a fellépéséért már négy pengőt kapott. S mit tesz a jószerencse? Egy éj­szakai mulató tulajdonosa is munkát kínált neki. Ter­mészetesen nem színészi munkáról volt szó. Az az öt pengő viszont, amit ezért a produkciójáért ka­pott, kezdő éveinek első irigylésreméltó keresetét jelentette. 1928 nyarán vizsgázott a Király Színházban. Tar­­nay Ernő, a Szegedi Váro­si Színház igazgatója egy színházi ügynökség aján­latára szerződtette, még­hozzá úgy, hogy a színpa­don egyszer sem látta. Nem kellett csalódnia. Ma­kó volt színésszé avatásá­nak színhelye, ősszel pedig a szegedi közönség előtt is bemutatkozott. Parányi szerepben lépett föl, olyan szerényen, mintha a hátsó bejáraton érkezett volna. Csaknem észrevétlenül su­hant be a színpadra. Évti­zedek múlva a Maszk nél­kül című, kéziratban reánk maradt önéletrajzi vissza­emlékezésében így örökí­tette meg első fellépésé­nek, s általában szegedi színészéveinek történetét: „Szegeden koptattam a színpad deszkáit, amikor egy tavasszal megérintett valami különleges és ele­­mezhetetlen szomorúság, s megtanított arra, hogy a taps imádata puszta embe­ri önzés, amely nélkül épp­úgy meg lehet élni, mint a vagyon, vagy az élet más­fajta csábítása nélkül. Per­sze, boldognak lenni sok­kal nehezebb, mint amikor az embert a taps piaci ár­folyama kíséri, mint a nép­szerűség valutája. Ezt is a magam kárán tanultam meg, fellegjáró szegedi színészkoromban, amikor kiszabadulva a szülői ház merev polgári légköréből, színésznek szerződtem és az első kis szereppel a kezemben úgy álltam a Tisza fölött, mint­ha enyém lenne az egész világ. A szerep kicsiny veit, a társulat nagy, az előadáson felvonult a sze­gedi színház valamennyi nagyágyúja és én abban a pillanatban léptem a szín­padra, amikor a közönség figyelmét a forrponton lo­bogó esemény, a kulisszák közt ágáló nagyságok kö­tötték le. Én oly észrevét­len maradtam, mintha be sem léptem volna a szín­padra. Erőlködve igyekez­tem átnézni a vakító fény­függönyön, kétségbeesetten kutattam legalább egyet­len szempár, egy villanás­nyi tekintet után, amely rám néz és jelzi, hogy ész­revett. Sajnos, nem így történt. Rossz percben ke­rültem a színpadra, »ellen­­széllel«, amely úgy elsö­pörte a jelenésemet, hogy utána forró halántékomat kezembe szorítva egy ku­lissza mellett álltam, s azt szerettem volna, ha sül­lyesztőbe léphetek. A vi­­lág legnagyobb és legősibb süllyesztőjébe, amely örök­re eltüntet erről a világ­ról ,­ így kezdődött. A jelen­téktelen, íróilag éppen csak odavetett figuráknak sorá­val nehezen tudott szakí­tani. Első, jelentősebb fel­adatáért meg kellett küz­denie. Később énekes-bon­­viván szerepkörbe gyömö­szölték, mert jól állt rajta a frakk. Elegáns megjele­nésével, hódító férfiassá­gával, behízelgő, mélyzen­gésű hangjával a jellegte­len szerelmes szerepeket is kifogástalanul, sőt illúzió­­keltően tudta eljátszani. Szegedet azonban egyre szőkébbnek érezte, Pestre vágyakozott. Két színészideál A harmincas évek ele­jén egyik napról a másik­ra senki nem lehetett fő­városi színész. Kiváltkép­pen a Vígszínház tagja. Aj­tay azonban éppen a fő­város legrangosabb szín­házát szemelte ki, legszí­vesebben oda tartozott volna. A Szent István kör­úti Vígszínház volt az esz­ményképe. Ott játszottak a kor jeles színészei, köz­tük Ajtay két színész­ideálja: Hegedűs Gyula és Csortos Gyula is. Hegedűsről egyszer ezt mondta: „Ha csak megkö­zelíteni is sikerül az ő nagyságát, akkor édesapám utólag is meg fogja bocsá­tani, hogy fia színésznek ment, pedig ő nem egyszer kijelentette: inkább lásson az akasztófán, mint a szín­padon.’’ Csortosért pedig nemcsak rajongott, de kis­sé utánozta is. Ebben nem volt semmi különös, vagy kivetnivaló, hiszen ezek a nagy színészegyéniségek olyan hatással voltak a fiatal színésznemzedékre, hogy akarva, akaratlanul is utánozni próbálták őket. Ajtay pályáján — mint majd látni fogjuk — ez a Csortos iránti érzékeny el­fogultság néhány kudarcot is eredményezett, de ak­kor... 1931 nyarán, amikor életében elérkezett a dön­tő pillanat, s az egyik nagy fővárosi színházi ügynök­ségtől értesítést kapott: azonnal jöjjön Pestre, a Vígszínházban ki akarják próbálni, Csortos és Hege­dűs képe hirtelen ijesztővé növekedett képzeletében. Van-e benne annyi tehet­ség, hogy együtt lépjen fel a kor e két színészóriásá­val?! A próbajátékra egy hét­köznap délelőtt került sor. A nézőtér első sorában a színház neves művészei foglaltak helyet, ők képvi­selték a közönséget, s egy­ Ajtay Andor 1928 nyarán a régi Király Színház udvarán, vizsgaelő­adásának szünetében 18

Next