Film Színház Muzsika, 1977. július-december (21. évfolyam, 27-53. szám)

1977-07-02 / 27. szám

ÚJ FILMEK A MOZIK MŰSORÁN Kaland a filmvásznon A nyári műsortól volta­képpen nemigen vá­runk mást, mint könnyed szórakozást — ki-ki száj­íze szerint. Ez a kalandfil­mek, a vígjátékok évada. Heti műsorunkban mégis egyetlen kalandfilmre aka­dunk, az igazi kaland — úgy tetszik — a moziban vár ránk a Hotel Pacific című lengyel filmmel. Ugyanis ezúttal nem „nyári filmről” van szó. Janusz Majewski tulajdonképpen olyasmire vállalkozott, amit az irodalomban fejlődés regénynek nevezünk. Hőse, egy pincérfiú alakuló élet­sorsán keresztül egy zárt társadalmi réteget is föl kíván vázolni, ám a hang­súly mégis csak a fiú erköl­csi, szellemi fejlődésén van. Könnyűszerrel mondhat­nánk azt is, hogy a rende­ző a történetben bizonyos mértékig parabolát is lát, amely parabola szélesebb — majdhogynem társadal­mi — érvényű. Ez azon­ban kissé erőszakolt gon­dolat, kivált, ha tudjuk, hogy a film alapanyagát Henryk Worcell Elátkozott hely című regénye szolgál­tatta. (Sajnos, ismét egy olyan esettel állunk szem­ben, ahol a szinkronizálás­­ban-feliratozásban a film indokolatlanul címet vál­tott.) Worcell anyagát saját életéből merítette, nem va­lószínű, hogy mindezt kizá­rólag a parabola kedvéért. Tehát a történet elsődleges közelítési síkján is általá­nosan érvényes gondolatok­kal találkozunk. Nyilvánvaló, hogy a kü­lönböző szakipari tanulók helyzete a század első év­tizedeiben a világ minden pontján nagyjából azonos lehetett. A mesterek vagy legények (esetünkben: pin­cérek és főurak) ugyanúgy gyötörték, kínozták őket, ahogy korábban azokat is mestereik. Generációról ge­nerációra szállt a nyomorú­ság: értelmetlen kegyetlen­kedéssel törleszteni az el­szenvedettekért ott is, ahol éppen segíteni kéne. Ez a morál a világ képletre egy­szerűsítésén alapul, min­denki, aki a világot csak egy kicsit is bonyolultabb­nak sejti, már alkalmatlan­nak, hiányosnak, elnagyolt­nak érzi ezt a képletet. A Marek Kondrat által emlé­kezetesen, hitelesen alakí­tott pincérfiú természetes falusi naivitásában is jóval gazdagabb, színesebb, em­beribb világkép él, csoda-e hát, hogy elfogadhatatlan­nak érez bárminemű meg­oldó képletet. Kivált elfo­gadhatatlannak olyat, amely verésen, ütlegeken, egymás állandó megalázásán, meg­félemlítésén alapszik. Nem is képes fölfogni, hogy lé­tezhet olyan ember, aki csak ily módon képes meg­élni életét. Számára a már­­már szadista rangidős pin­cér, Fornalski (Roman Wil­­helmi) is hihetetlen állandó durvaságaival, sejti a mö­götte lapuló emberi gyön­­geséget. Ez a felismerés ve­zeti oda, hogy még jogos bosszújáról is lemond, in­kább átadja a teret mások­nak. Törvényszerű, hogy az ilyen zárt struktúrák, mint ez a szállodai étterem is, kitermeljék tagadóikat, ki­kezdőiket. De törvényszerű az is, hogy erejük segítsé­gével leteperjék, jobb eset­ben kivessék magukból a forradalminak tetsző gon­dolatot és gondolkodót. A pincérfiút — milyen pon­tos megfigyelés — nem az döbbenti rá a menekvés szükségességére, hogy itt bármikor összeverhetik, megalázhatják, hogy idő­sebb kollégái, a vendégek egyaránt kapcarongynak te­kinthetik, mert ezt még el­viselné. Ennyi tűrést — va­lószínű neveltetése folytán — sikerült otthon össze­szednie. Amikor azonban ráébred, hogy előbb-utóbb ő is azonosul ezzel a világ­gal, ugyanúgy gyötri majd az alárendelt tanulókat, megriad magától. Menekvé­se tehát kétszeresen indo­kolt. Janusz Majewski ügyes mikrorealista, apró, villa­násnyi jellemzésekkel tud mindenkor finoman igazí­tani a fölrajzolt képen. A pincérfiú a gyötrelem órái­ban szépségre, gyöngédség­re áhítozik, társai rafinált módszereit találják ki a pofonok elől való menek­véseknek és az apró bosszú­állásoknak egyaránt. Sőt, maguk a pincérek sem csu­pán fekete bárányok; a ren­dező alkalmat tud keríteni rá, hogy őket is gyarló, ám emberi teljességükben villantsa föl. Ez a minden­kori hitelesség alighanem a legnagyobb erénye ennek a lengyel—csehszlovák ko­produkcióban készült film­nek. Ehhez a hitelességhez érzésünk szerint jelentő­sen hozzájárul Miroslav Ondricek kitűnő fényképe­zése, akit már az Egy szö­­szi szerelme című filmből is ismerhetünk. Sőt, ugyan­csak ezért dolgozik a ki­tűnő szereplőgárda, amely­ből még Roman Skamene, Jaroslava Schullerová, Sta­­nislava Celinska is emlé­kezetes marad. A Hotel Pacific jóval több könnyed szórakozás­nál, elgondolkodtató és tisz­ta alkotás. Verne Gyula Két év vakáció című regé­nyéhez viszont kifejezetten szórakoztatási szándékkal nyúltak a Kaland a szigeten című román-francia film alkotói. E sorok írója re­méli, hogy az a közönség amelyik majd moziban né­zi (ezek elsősorban termé­szetesen tinédzser korúak lesznek), minden tekercsét láthatja a filmnek, nem úgy, mint ő a sajtóvetítésen. Mert bizony itt minden te­kercs újabb és újabb, iz­galmasnál izgalmasabb ka­landot rejt. Felnőtt fejjel természetesen ezek a ka­landok nemigen különíthe­tők el — mondjuk — a Kincses sziget kalandjaitól, de hát nem is ezen van a hangsúly. Inkább azon, hogy milyen remek kamasz­színészeket válogatott össze Gilles Grangier és Sergiu Nicolaescu, a film két ren­dezője. Egy percig nem le­het kétséges, hogy ezek a talpraesett fiúk hipp-hopp megoldanak minden bonyo­lult szituációt és a kalózok úgy megkapják a magukét, hogy attól kódolnak. Mert a kincskeresés bizony min­dig rossz erkölcsöket von maga után, a sablonok sze­rint (és ezek bizonyos érte­lemben a valóság sablon­jai is) vér tapad hozzá, kap­zsiság, csalás, hazugság. KALAND A SZIGETEN: kalandkeresők és kalózok békés egymás mellett élésben

Next