Film Színház Muzsika, 1977. július-december (21. évfolyam, 27-53. szám)

1977-12-17 / 51. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ — ■■■■■„.■■n TELEVÍZIÓ -« HOL TART POÓR KLÁRI? Egy régi fiatal ismerős minden, amitől érdekes, íz­ L­egközelebb 1978. január elsején találkozunk a képernyőn Poór Klárival ő lesz aznap a Hét című adás műsorvezetője és egyik riportere. Ez az adás az 1977-es év eseményeit összegezi, mérlegeli, s en­nek a programnak a kere­tében Poór Klári több mi­niszterrel is interjút foly­tat. Mi ennek a munkának az előkészületei közben ke­restük fel a Hét szerkesz­tőségében, miként összege­zi eddigi saját tizenöt éves televíziós pályafutását és azzal kapcsolatos gondola­tait — 1962-ben bemondónő­ként kezdtem. Sok szép és okos nő jelentkezett akkor erre az állásra, máig sem értem, miért éppen engem vettek fel Egyszer beszéd­be elegyedett velem a TV folyosóján Déri Károly, az ipari rovat vezetője. Kap­tam tőle egy egészen kis feladatot, próbaképpen. Si­került, így kezdődött a ri­porteri pályafutásom. Az­tán a szórakoztató osztály következett 1968—69-ben. — Valóban emlékszünk a jó humorú Poór Klárira, aki show-műsorok konfe­ransziéj­aként sokat szere­pelt a képernyőn. — A második táncdal­fesztivált is én konferál­tam. Hallatlanul vonzó le­hetőséget jelentett ez szá­momra, annál is inkább, mert szeretem a jó zenét, akár könnyű, akár komoly. Sokáig zongoráztam is. Egészen prózai dolog miatt hagytam abba: eltört a kis­­ujjam. — Annak idején sok mű­sort készített az NDK tele­víziója számára is. Sőt, úgy tudjuk, szó volt arról is, hogy ott dolgozik néhány évet. — Igen, így volt. De an­nak, hogy semmi sem lett belőle, két oka van. Egy­részt szűk volt a felkínált lehetőség. Csak szórakozta­tó műsorokban szerepelhet­tem volna, márpedig az én érdeklődésem sokirányú, s úgy érzem, hogy a politikai riporteri munka és a köny­­nyű műfajban való közre­működés egyáltalán nem zárja ki egymást. A másik visszatartó ok az volt, hogy úgy éreztem, két-három évi kinntartózkodás után nehe­zen találom meg újra a he­lyemet itthon, a Magyar Televízióban. — Mi térítette el végül is a könnyű műfajtól? — Amikor a szórakozta­tó osztályon dolgoztam, el­indult egy sorozat. Családi félkör volt a címe. Játék, ének, tánc, zene, interjú, élénken reagáló közönség a stúdióban — volt abban zalmas lehetett volna. Én voltam a műsorvezető, Orosz Adél, Szász Endre és még sok ismert művész volt a partnerem. De úgy látszik, túl sokat akartunk markolni. Én meg még kez­dő is voltam, ügyetlenked­tem, esetlenkedtem, érdes voltam. Négy adás után megszűnt a műsor... — Hogyan kanyarodott az útja a Héthez? — A TV kultúrpolitikai rovatához kerültem ezután, s ez jó volt, mert humán érdeklődésemet továbbra is kielégíthettem. Itt megint csak egy beszélgetés adott fordulópontot a pályám­nak. Méghozzá nem is Ma­gyarországon történt ez, hanem Dortmundban, a Magyar Kultúra Napján. Ott ismerkedtem meg Pol­gár Dénessel, aki később átvette a Hét szerkesztését, így kerültem ide. örülök, hogy a Hétben foglalkoz­hatom a világgazdaság, a nemzetközi együttműködés, a szocialista integráció idő­szerű kérdéseivel, hiszen erre szól az alapjogosítvá­nyom, a közgazdasági egye­tem külkereskedelmi sza­kán végeztem. Ugyanakkor a Hétben a kultúra, a mű­vészet eseményeivel is fog­lalkozhatom. — Hogy látja saját sze­mélyiségének érvényesülé­sét a Hétben? — Szeretném eloszlatni azt a mítoszt, hogy a kép­ernyőre rendkívüli embe­rek kellenek. A gyors gon­dolkodás, az értelmes be­szélőkészség, a kontaktus­teremtő képesség nemcsak a riporternek, hanem pél­dául egy jó pedagógusnak is elengedhetetlen tulajdon­sága. Ezentúl pedig az a vé­leményem, hogy a televí­zióban a legfontosabb a csapatmunka. Miközben a nézők a riportert látják, egyáltalán nem gondolnak arra, hogy hány ember dol­gozik az adás sikeréért a kamerák mögött, láthatat­lanul. Volt egy helyszíni közvetítésem a múlt télen a Hajdúsági Iparművekből. A hőmérők mínusz tíz fo­kot mértek, a hóesés egy percre sem szűnt meg. Csak a közvetítés után tud­tam meg, hogy közben szét­fagyott egy kábel, és az egyik műszaki kollégám pokrócba csavarva a két kezében tartotta össze a kábeldarabokat egész adás­idő alatt. — De a riporteri önálló­ság, ugye, nem kevésbé fontos feltétel? — Elmondhatom erről egy kedves emlékemet, amely egy távoli mexikói forgatáshoz fűződik. Meg­látogattuk az ősi azték rom­várost, Teotihuacant. Kide­rült, hogy külön engedély szükséges a forgatáshoz. Előkerült a­­jefe", a somb­reros nagyfőnök, aki csak spanyolul beszélt. Mi a rendezővel több nyelvet ér­tünk és beszélünk, de, saj­nos, a spanyol nem tarto­zik közéjük. Megpróbáltuk összekeresni nyelvtudásunk latin szavait, s valahogy úgy kicsavarni, hogy spa­nyolosan hangozzanak. Ezen a nyelven aztán hosszú hosszú ideig győzködtük, végül is meglágyult a­ szí­ve. Irt egy cédulát, amit attól fogva büszkén mutat­tunk fel minden fegyveres őrnek, aki feltartóztatott minket. — A riporteri munka mely tapasztalatait tartja a legfontosabbaknak ? — A sok közül elsősor­ban az objektív önismere­tet. Nagyon jól tudom, a közönség nem mindenkit lát közülünk, riporterek közül rokonszenvesnek. Ez így természetes, nem is le­het elvárni az ellenkezőjét. Azonban a riporter is vál­tozik. Sok emberrel való érintkezés közben lassan­ként lecsiszolódnak az eset­leg bántó sarkok, s kiala­kul — legalábbis bennem kialakult — egy nagyfokú .,.pintat. A mi nyilvános beszélgetéseink legfőbb alapja, hogy érdekeljen bennünket a másik fél, a riportalany. Kérdezni csak úgy érdemes, s igazán csak úgy is lehet, ha izgat min­ket, riportereket, is a vá­lasz. Ha nekem is jelent valamit az, amit hallani fogok. Ezt az érdeklődést szeretném magamban a to­vábbiakban is fenntartani és fokozni. K. Gy. Egy régi kép: Fényes Szabolcs szerzői estjén ...

Next