FilmSzínház Muzsika, 1978. július-december (22. évfolyam, 26-52. szám)

1978-08-19 / 33. szám

RADIO A filozófus Az önmaga börtönébe, saját személyisége bűvkörébe zárt ember kedvelt alakja volt a felvilágosodás művésze­tének, irodalmának. XVIII. századi hazai litteratúránkból kevés eleven emléke, értéke maradt fenn azoknak a tö­rekvéseknek, amelyekben íróink az önmagát felszabadító szellem kalandjairól, viselt dolgairól és sikeres küzdel­meiről adtak hírt. Ezért is örvendetes, hogy a rádió Vi­lágszínház sorozatában az egyetemi tankönyvek holt­lap­jairól újdonatúj életre kelt és hódítóan megifjodott Bes­senyei György vígjátéka, A filozófus. A színháztörténeti jelentőségű feltámasztás önmagában azonban kevés örömet szerzett volna a hallgatónak, ha az átdolgozó Szalontay Mihály és a rendező Kőváry Katalin jóvoltából a mához is nem szólt volna ez a derűs játék. A kényeskedő, elzárkózó, filozófus hajlamú Perménia és a szeszélyes, csak a kedvtelésnek élő Szidalisz szerelmé­nek történetében és könnyed játékosságra hajló környe­zetének rajzában az előadás annak a tisztességes kiegye­zésnek, kompromisszumnak a szükségességét is érzékel­tetni tudta, mely nélkül közeledés a jó szándékú emberek között, közösségi élet­ nem lehetséges. Kőváry Katalin ügyes kézzel hangolta ehhez a gondolathoz a szerepeket és a szereplőket, jó ízléssel komponálta meg a jelenetek kö­zötti vágásokat, váltásokat és a zeneszerző Benkő Dániel tevékeny segédletével, valamint a Bakfark Consort közre­működésével stílusegységet teremtett és tartott. Különösen figyelmet keltő, hogy a virgonc kedvű, de egymásra meglehetősen hasonlító fiatalok egyénisége Végvári Tamás, Császár Angéla, Kertész Péter, Borbás Gabi és Jani Ildikó játékában sajátos színeket nyert. És ugyanekkor a híres és pompás karakterszerep, a parla­­gian tudálékoskodó nemesúr, Pontyi figurája vidámító elevenséggel és természetességgel illeszkedett a csoport­képbe. Ez pedig Kállai Ferenc szivárványosan sokszínű és egyszersmind emberi mélységeket is feltáró humorá­nak, kápráztató színészi képességeinek köszönhető. Ez az alakítás külön ékessége volt az irodalmat és szórakozást nyújtó, sok örömet szerző estének. Barta András Külföldi siker Varga Csilla és Onczay Csaba már hét év óta rendsze­resen kamarazenél együtt, legutóbb pedig három nagy si­kerű olaszországi, közös hangversenyükről olvastunk az olasz sajtóban. Két estén Bergamóban játszottak, majd egy este Milánóban. Műsoruk mindkét alkalommal azo­nos volt: a bergamói születésű Locatelli Szonátája, Brahms F-dúr szonátája, Chopin Introdukciója és Polo­­néze, a szünet előtt pedig Kodály cselló szólószonátája Onczay kiváló megszólításában. A kritikák a Brahms szonáta előadásáról azt írták, hogy a legmagasabb rendű kamarazenélés és külön megemlítik a zongoraszólam nagy­szerű interpretációját. Chopin-játékukban a zenei megfo­galmazás hitelességét, s a művészek virtuóz technikáját dicsérik. A siker eredményeképpen máris meghívták őket a következő évadra is. Egyébként az olaszországi szerep­lést megelőzően Narmesben és Arhangelszkben is ugyan­ezzel a műsorral mutatkoztak be, ugyancsak feltűnő si­kerrel. Vajon mikor játsszák el ezeket a műveket Buda­pesten is? (Bergamói fotó Onczay Csaba és Varga Csilla hangversenyéről.) Nizsinszkij-Pulszky Romola Nemrégiben rövid híradás tudatta, hogy Nizsinsz­kij-Pulszky Romola, a világhírű orosz balett-táncos özvegye párizsi otthonában elhunyt. A magas kort megért, magyar származású, különlegesen érdekes asszony halálhírében csak egyetlen szó meglepő: otthonában. Nizsinszkij-Pulszky Romolának ugyan­is közel hét évtizede nem volt otthona, pontosab­ban: otthon volt az egész világon, San Franciscótól Moszkváig, Párizstól Tokióig. Állandó hotelszobája volt Zürichben, Bécsben, Bayreuthban, Londonban, Firenzében és Madridban. Hol volt otthon? Sehol és mindenütt, olykor még Budapesten is. Pulszky Károly, a tragikus sorsú, zseniális műtör­ténész és Márkus Emilia, a nem kevésbé zseniális színésznő fiatalabbik lánya volt. 1912-ben, az Orosz Balett pesti vendégjátéka alkalmából látta táncolni Nizsinszkijt, a 21 éves kora ellenére már világhírű táncost. Összeköttetéseit felhasználva a balett-tár­sulat után utazott, s Párizsban sikerült felvétet­nie magát a társulatba. Útban Dél-Amerika felé, a hajón ismerkedett meg Nizsinszkijjel, s 1913-ban Buenos Airesben házasságot kötöttek. Romola több könyvet írt tragikus sorsú férjéről, utazásaikról, az Orosz Balettről, s legutóbb felújította Nizsinszkij koreográfiáit. Egyik levelében arról írt, hogy Ing­mar Bergmannal megrendezi Nizsinszkij Az éjjeli lepke című balettjét, utána Winifred Wagner és Erik Rappe társaságában a kéziratban maradt Par­sifal balettváltozatát, amelyet a Moszkvai Bolsoj Balettnek szánt. Ma még nem tudjuk, tervei meg­­valósultak-e? Romola egész élete folyamán úton volt, s közben a világ művészeti, irodalmi, szellemi és politikai vezetőivel tartott állandó kapcsolatot. Haláláig tö­kéletes és hibátlan kiejtéssel használt anyanyelvén kívül tökéletesen beszélt hat világnyelven, és a fér­je kedvéért megtanult oroszul is. Három évvel ezelőtt járt utoljára Budapesten; korábban az I., majd a II. világháború idején férjé­vel együtt a hűvösvölgyi Márkus-villában lakott, édesanyjánál. Házasságából két lánya született, Kyra és Tamara, akik jelenleg Amerikában élnek. Az ő révükön Romola kétszeres nagymamának és ugyancsak kétszeres dédmamának vallhatta magát, de ez az örökké tervező, nyughatatlan világutazó saját korát sem vallotta be, s így nem szívesen em­legette dédunokáit. A múlt évben végre Párizsban (a Place de la Concorde-on) házat vett, de pihenésre már nem ju­tott ideje, pihenni a montmartre-i temetőbe, férje mellé tért. Halálával a század egyik legérdekesebb és legszí­nesebb egyénisége szállt sírba, s bár mi csak szüle­tése révén vallhatjuk a magunkénak, ő a művészet nemzetek felettisége révén az egész világé volt, s bár párizsi otthonában hunyt el, otthona az egész világ volt. Cenner Mihály

Next