Film Színház Muzsika, 1979. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1979-08-18 / 33. szám

PÁLYAKEZDÉS ELŐTT Tamási Áron Ördögölő Józsiását Ördögölés címen mutatták be nyáron a Gyu­lai Játékokon a délutáni strandon. A friss diplomás Kováts Kriszta Idilló tün­dérként lépett fel, ha lehe­tett, napfényben lépegetve, ha muszáj volt, sárban cup­pogva.­­..Kellemes, köny­­nyed volt a játék, nemcsak a felnőtte­ket érdekelte, ha­nem az állandó gyermekse­reget is, akik az eső ellené­re szívósan ottmaradtak, s mert már kívülről tudták a darabot, hangosan irányí­tották, így nem hagyhattuk abba a játékot■. Illyés Gyu­la Homokzsák, avagy ne­vetni könnyebb című da­rabját már a Várban mu­tattuk be. Ekkorra megen­­gesztelődött a nyári zápo­rok rendszeressége, a vár­falak is mintha a színészek védelmére keltek volna, nem engedték át a nedves­séget. Sinkovits Imre és Pásztor Erzsi színészi és emberi segítségére emlék­szem vissza hálásan, talán így sikerült Etel szerepét megoldanom. A fiatal sze­relmes lányét, akinek érzel­mei az intézővel nem telje­sülhetnek be... S a játék élményén túl az együttes nyaralás élménye megkét­szerezte a gyulai örömö­ket.”) („Magamról annyit, hogy családunkban a népdal, a népzene környezetünkhöz tartozott, így kerülhettem el a Botka Valéria és Csá­­nyi László vezette Rádió Gyermekkórushoz, s a sze­replésen kívül sok-sok kül­földi utazásra lehetőséget kaptam. A negyedik évben egy Kazinczy-emlékverse­­nyen érmet nyertem, s ek­kor lemondtam tervemről, hogy a Zeneakadémiára je­­lenkeztem karvezető szak­ra. Az irány: a Színművé­szeti Főiskola lett. A felvé­telin gitároztam, énekel­tem és akkor még tele vol­tam önbizalommal. Azután a Horvai István irányította osztályba kerültem, ő na­gyon szigorúan kezelt ben­nünket, de lehetőséget adott az önállóságra. Hagy­ta például, hogy magunk keressük, magunk rendez­zük magunkat, az ő szavai inkább a színészvezetésre, az eggyészervezésre irá­nyultak, s hagyta: ma­gunktól tanuljunk, magun­kat fedezzük fel. Helyesnek tartom, hogy a harmadik évben még nem mentünk el a pesti színházakhoz „gyakorlatozni”, így lehe­tőségünk nyílott az egész estét betöltő különleges vizsgákra, amelyek ünne­pélyes előadásszámba men­tek. A Baálról, Brecht mű­véről azt mondhatom: Val­ló Péter hosszú és nehéz próbái óta a darabot, a színházat másként nézzük. És önmagunkat is.”) („A Platonovban Szofját és Grekovát játszottam, a szintén kettős szereposztás­ban levő Platonovval, tehát Dörner Györggyel és Ja­kab Csabával. Sokszor az előadásokon valóságos ski­zofrénia fogott el, ránéztem Dörnerre és nem tudtam, én ki vagyok és ő kicsoda. Elhangzott egy végszó, alig győzött az ajtóbeli ügyelő visszafogni. Elhangzott egy másik, s nehezen lehetett megtalálni. De mindkét szerep — félretéve a tréfát — akkor vált igazzá, ami­kor a saját érzésvilágomat képes voltam bevallani és feltárni.”) („Pécsre szerződöm. A sorsomat természetesen nem tudom. Azt hiszem, azt gondolják rólam első látásra, hogy naiva vagyok. És éppen ezért nem szeret­ném, hogy a külsőm beha­tároljon. Nagyon vonz a musical műfaja, a zene, tánc, ének, tehát minden­fajta összművészet és a végleges karakterszerepek, pontosan az olyanok, ame­lyeket, ha kategorizálná­nak, beskatulyáznának. Ezért örültem különösen, hogy Spiró György Nyulak Margitja című művében a negatív karakter voltam. Azt mondják, kegyetlen ar­com lett. Ne értsék félre, nem a naiva szerepek, ha­nem az egysíkú szerepek ellen vagyok, ahol a fiatal lány feladata az, bejöjjön, szép és üde legyen. Ha már hozzá tudok tenni valamit a magam lényéből, ke­ménységből, fanyarságból, elégedett vagyok. Színházi ideálom egyébként a kol­lektív csapatjáték, ezt él­tük a főiskolán is, ettől lesz mindenki egyéni. Úgy ér­zem, ha a többi jó, mindet­től én is jobb vagyok.”) Nagy Judit Színpadi portré a negyedéves főiskolai vizsgáról. (Kovács Kriszta) Fotó: Ifj. Novotta Ferenc és Kiss Júlia)

Next