Film Színház Muzsika, 1979. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1979-08-25 / 34. szám

TELEVÍZIÓ A Móricz-centenáriumra FORRÓ MEZŐK Móricz Zsigmond „iro­dalmi krimije” 1928-ban jelent meg először folyta­tásokban a Pesti Naplóban, majd hamarosan közölte a prágai Magyar Hírlap is. A közönségsiker miatt üz­letet szimatoltak a könyv­kiadók. Még a következő esztendő elején megjelent könyvalakban az egy pisz­tolydörrenéssel, s két ha­lottal kezdődő alföldi tör­ténet. A kritikusok finto­rognak: Móricz és „kri­mi”?... Holott az írót nemcsak az izgalmas cselekmény vonzotta. Egy nyilatkozata — válasza a kritikára (?) — így hangzott: „Bűnügyi re­gényt sosem írtam, detek­­tívregényt még kevésbé. Ebben az új regényemben történik egy bűnügy, de mégis valami más az, ami izgat. Engem az vitt bele a regény megírásába, hogy az embereknek, a társada­lomnak a bűnnel szembeni magatartását figyeljem meg.” Valószínűleg ez ragadta meg annak idején, 1948- ban Apáthi Imre rendezőt és Várkonyi Zoltán forga­tókönyvírót, amikor 1948- ban mozifilmet forgattak belőle. Ahogyan most Haj­­dufy Miklós rendezőt és Szántó Erika dramaturgot. Filmet (ez alkalommal té­véfilmet) készíteni — nem a bűnről, hanem a hozzá­kapcsolódó magatartások­ról. A bűnhöz vezető, azt elkerülhetetlenné tevő vá­gyakról, titkolt tettekről, a magyar ugar mindent el­szárító, elnyomorító gond­jairól. S az utórezgésekről: „mentsük, ami még ment­hető” alapon a jó hírnév alantas eszközökkel való megvédéséről, a „sehova kiút” esetén a halálba me­nekülésről ... Akkor Karády Katalin játszotta Avary Lászlóné nagyságos asszonyt, min­denki vágyott Vilmáját, a gyenge, családja megélhe­tési gondjairól, jelzálog­tömegeiről mit sem sejtő, táncoló, bridzselő szépasz­­szonyt. Most Bordán Irén kucorog Vilmaként a csend­­őrfőnök szobájának hatal­mas bőrfoteljében, férje halála, a már megtörtént gyilkosság — öngyilkosság (?) — után. Lenge, gyö­nyörű, barackszínű ruhájá­nak alja (Mialkovszky Er­zsébet tervei szerint ké­szültek a charleston és a tangó korszakának fülledt­meleg árnyalatú jelmezei) — véres. Hajdufy Miklós rendező a faragott íróasztal mögött telefonáló Bács Ferencet instruálja, aki az alulról jött, a kisvárosi dzsentrik­kel gátlástalanul lépést tartani vágyó csendőrtisz­tet alakítja. — Kézi kapcsolásos ős­öreg masinával telefonálsz a kórházba új hírekért, ezt ne feledd. Tehát szünetek­kel beszélj, közben fontos az arcjáték. Hiszen most kétfelé „játszol", egyszerre a kagylóba, a doktornak, s a fotelbe, Vilma nagyságos asszonynak. Vilma figyelme lankad. Reszket, fél, álmos. Szét­folyik lassan fizikailag, lel­kileg, mint „termőföldje”, a gyilkos lábnyomait elmosó nyírségi homok. A meszelt falon — lókedvelő magyar urak között vagyunk — üvegezett tablók, lovaspó­­ló-jelenetekkel. A képek rámáin kaligrafikus fel­irat: Magyar Királyi Hon­véd Huszártisztek Lovas­sport Egyesületének Tisz­teletdíja. Egy hajdanvolt úrlovas — ki tudja — utolsó büszkeségei, díszlet gyanánt. Szemben, a dísz­­letfal-könyvespolcon kivá­lóan megfér egymással dr. Marx György Kvantum­­mechanikája és Vályi múlt század eleji „Czégfo­­ga”. Forró mezők — „forró” hangulat. A műteremben — lámpaárnyékban — 32 fok. A festékszagú kitárt ablak semmit nem enyhít. Mögötte sötét, levegőtlen díszletutca. Az ablak alatt, kívül, természetes lombo­kat, bokrokat „játszó” gallyak, vödörben. Éltető vizüket időről időre cserél­ni kell. A rájuk vetődő „napsugarakat” — fénypa­macsokat — Czabarka György vezető operatőr ka­merája előtt a fővilágosító személyesen takarja ki egy tüllhálóval. Késő délután Hajdufy Miklós már sokadszor mondja ki a megnyugtató három bűvös szót: — Kész, jó, kopírozzuk. A Forró mezők aznapra kiírt felvétele megtörtént a Móricz-centenárium esz­tendejében, 1979-ben. I, M A sofőr, Szombathy Gyula | A két nővér: Bordán Irén és Andai Györgyi (balra fent) # Sógor és sógornő, Bordán Irén és Sinkó László (jobbra fent) # Avary kocsiján haj­tat: Andorai Péter (lent) (Fotó: Bartók István)

Next