Film Színház Muzsika, 1979. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1979-07-07 / 27. szám

„EGÉSZSEGES VERSENGÉST VÁROK” BESZÉLGETÉS BEKE SÁNDORRAL, A KECSKEMÉTI SZÍNHÁZ FŐRENDEZŐJÉVEL *Évtizeddel ezelőtt Fábry Zoltán gondolata, a Vox Humana jegyében a szlo­vákiai Komárom Magyar Területi Színházának egy lelkes, újat akaró csapata Beke Sándor fiatal rende­ző vezetésével Kassán szín­házat alapított. S járták, és azóta is járják Bodrogköz és Csallóköz falvait. Szín­házat sosem látott emberek ismerhették meg Goldoni, Tamási Áron, Osztrovszkij, Örkény István, Tersánszky, Vampirov színpadi üzene­tét. A pozsonyi szlovák, majd budapesti színház­­művészeti iskolázottsággal, Zsámbéki Gábor, Székely Gábor osztálytársaként, nem mindennapi, ám e szá­zad feladványaként vállalt sorsot harcolva érkezett Beke Sándor Kassáról Mis­kolcra. Majd az elmúlt év tavaszán, amikor egy pilla­natra a kecskeméti színház összeroppanni látszott, Be­ke Sándor kapott megbí­zást a színház művészeti munkájának újjászervezé­sére. Egy folytonosságában magabiztosságot hozó évad végén is talán érdemes fel­idézni a múlt esztendő gondjait... — Nagyon nehéz volt ez az évad, hiszen a kecske­méti színház körül a kö­zönségben élt a nosztal­gikus múlt, nagy élmények­re emlékezhetett a közön­ség, s ebben a közhangu­latban kellett megteremte­nünk a folytonosságot — mondja Beke Sándor. — Helyzetemet nehezítette, hogy munkásságom isme­retlen volt a közvélemény előtt. S amikor a színházat szervezni kezdtem, akkor döbbentem rá, hogy az ál­talam szerződtetett színé­szeket sem ismerik a város­ban. Gábor Miklós és má­sok távoztával félő volt, hogy névakusztika híján, művészi eredményeinktől függetlenül cserbenhagy bennünket a közönség és a város. Nem így történt. — Nem túlzott-e a szín­házi életünkben tapasztal­ható átszerződési hullám, amely a folyamatos, közös munkára és gondolkodásra bajosan teremt alkalmat? — Kaposváron például az Esküvő előadása nem azt igazolja, hogy akármiféle törést is hozott volna a múlt esztendő. Mi magunk­kal kapcsolatban szeré­nyebb eredményekről be­szélhetünk; olyan kiváló előadásokra nem hivatkoz­hatunk, mint volt a VII. Gergely, vagy a Pericles, de talán folyamatosságában egyenletes színvonalú pro­dukciókat sikerült teremte­nünk. Ami a kecskemétiek „mozgását” illeti, — sajná­latosan — nálunk hagyo­mányos állapotnak fogadja el a kisztudat. Pest közelsé­gével nehéz konkurrálni. Ebben az évadban például Reviczky Gábor a Vígszín­házhoz szerződik, Szirtes Ági pedig a Nemzetihez. — Mégis, az állandóság megteremtésére van esély? — Csakis színházi sike­rekkel. Közös élmények je­lenthetnek csak kohéziós erőt, amelyek továbbra is a színház vonzásában tart­hatják az alkotókat. Tud­juk, hogy a személyi von­zódások mennyire bizony­talanok. Ebben a helyzet­ben még a barátság se je­lent igazi kapcsolatot, a művészi vagy egyéb érde­keltség nyomatékosabb ösz­­szetartó erő. — Folyamatosságában egyenletes színvonalú pro­dukciók, mondotta az imént. Milyen jelek bizo­nyítják ezt a vélekedést? — A közönség érdeklődé­se és a helyi, illetve az or­szágos publicitás. — A publikum vélemé­nye és a szakmai vélemé­nyezés egybehangzóit? — Többnyire igen, két esetben volt feltűnő eltérés. A Félkegyelműt több mint harmincszor játszottuk telt házzal, nagy sikerrel, az előadás szakmai megítélé­se viszont nagyon különbö­ző volt. A Sztrogoff Mi­hály pedig jóval várako­zásunk alatti számban von­zotta a közönséget, noha az előadás értékelése sok elismerést hozott színhá­zunknak. A tanulságokon mindkét vonatkozásban, alaposan gondolkodnunk kell. — Társadalmi rétegző­désben természetesen sok­arcú ez a kecskeméti, Bács- Kiskun megyei közönség; mégis, van-e olyan sajátos jellege, amit a színházte­remtésben is figyelembe kell venni? — Nemcsak hagyomá­nyában, hanem jelenében is a paraszti-mezőgazdasá­gi életforma jellegzetesen meghatározó ezen a vidé­ken. Túlzottan nagy kü­lönbséget persze nem fe­dezhetünk fel a szolnoki, kaposvári vagy más szín­házak és Kecskemét közön­sége között. A magam egyéves munkálkodása alapján annyit elmondha­tok, hogy színházi ízlés és tapasztalat felbecsülhetet­lenül nagyobb, mint azt képzeljük. S ha valamiféle sajátosságot igyekszünk ki­tapintani, úgy talán azt ér­zékelhetjük, hogy az itteni közönség egy speciális szép irányába vonzódik jobban, nem pedig a kopott rozsdás világ iránt. Szeretik az olyan előadásokat, ame­lyekben fantáziájukat elen­gedhetik, kevésbé méltá­nyolják a száraz, bölcselke­­dő, didaktikus darabokat. Olyan ez egy kicsit, régi hasonlattal élve, mint ami­kor a népmesék születtek: egy életet egy helyütt leélt emberek a csillagokról, Óperenciás tengerről kere­kítettek csodálatos történet 4

Next