Film Színház Muzsika, 1979. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1979-11-03 / 44. szám

ka a gazdagság forrása az általa megrabolt gyár­iparban. Pedig a Gyáros a nagyobb gengszter! Az al­világ valójában ebben a nagyon „felvilágban” van, a milliomosok között, a ló­versenyeken, a luxus üdü­lőhelyeken, a kaszinókban. — A Betörőnek — azon­kívül, hogy ő a Nagy Ék­szerész — nincs neve... — A többieknek sincs, ők a Gyáros, a Lány, a Menyasszony, az öreg, leg­följebb első Néni, második Néni. Akinek neve van, az is legföljebb Luvix vagy Smith. De nem ezen múlik, hogy egyénisége legyen! Biztos vagyok benne, hogy Darvas Iván Gyárosa, Pa­per Antal öregje személyes jegyekkel bőven fűszerezett alakítás. (Velük éppen most játszom életemben először!) Karinthy Frigyes így, névtelenül jelezte, hogy mindegyikük több annál, hogy egyetlen em­ber legyen. A harmincas években va­gyunk — írtam fentebb — egy vígjátékban. Karinthy Márton rendező nem elő­ször próbálkozik ezen idő­szak parodizálásával, fel­használva a korabeli fil­mek néhány trükkjét is. — Emiatt vesziket Ginger Rogers! Nem is beszélve Fred Astaire-ről! — jegy­zi meg valaki a vezérlőben, látva Peremartoni Kriszti­na és Harsányi Gábor tán­cos számát, amint fütyül­nek, szteppelnek. "Pontosab­ban átfütyülnek, átsztep­­pelnek, hiszen a talpuk csattogását dobszó, a füty­­työt meg egy régi filmből átemelt szám helyettesíti. A néző, persze, aligha fog­ja mindezt észrevenni, de biztos megérzi majd ben­ne azt a kedves kis fanyar szépelgést, azt a csipetnyi idézőjelet, amely megadja e játék savát, borsát.­­ — A harmincas évek leckéit már jól tudjuk. Mi­kor próbálkozik már mai témájú vígjátékkal ? — kér­dezzük a rendezőt. — Én szeretném remélni — feleli —, hogy A nagy ékszerésznek is lesz mához szóló „üzenete”! Torday Aliz TELEVÍZIÓ Mi újság a Futrinka utcában? BÁBOK ÉBREDÉSE — Húsz évvel ezelőtt a Futrinka utca még fehé­­ren-feketén tárulkozott a nézők elé. A hajdani gye­reknézők megnőttek, most az ő gyerekeik figyelik majd Cicamica, Morzsa kutya, Sompolyogi és a két új szereplő: Buksi kutyus és Rókica, no meg a töb­biek kalandjait. Vadonatúj történetekből írom, az új színes, tizenhárom részes sorozatot, új bábokkal és díszletekkel, régi és új színművészekkel és az ösz­­szes régi gyártási nehézsé­gekkel, aggodalmaikkal: le­­het-e a színészeket egyez­tetni a kívánt időre, elké­szülnek-e rendben a bábok, a díszletek, a milliónyi ap­ró makett és bábkellék. Csupa olyan kérdés, ami álmatlan éjszakákat szerez, írni könnyű a Futrinka utcát: ismerősök, barátok, munkatársak jellemét kell csak kedvenc háziállataim bőrébe becsomagolni, és mert él az utca, zajong, v­éli hétköznapjait, ame­lyek majdnem olyanok, mint minden más utcában. Amitől mások, az a mese. Bálint Ágnes Amikor íródik a forgatókönyv. Bálint Ágnes alkotás közben A bábok tervezője Lévay Sándor (Fotó:­­Lippay Ágnes)

Next