Film Színház Muzsika, 1979. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)
1979-11-03 / 44. szám
ka a gazdagság forrása az általa megrabolt gyáriparban. Pedig a Gyáros a nagyobb gengszter! Az alvilág valójában ebben a nagyon „felvilágban” van, a milliomosok között, a lóversenyeken, a luxus üdülőhelyeken, a kaszinókban. — A Betörőnek — azonkívül, hogy ő a Nagy Ékszerész — nincs neve... — A többieknek sincs, ők a Gyáros, a Lány, a Menyasszony, az öreg, legföljebb első Néni, második Néni. Akinek neve van, az is legföljebb Luvix vagy Smith. De nem ezen múlik, hogy egyénisége legyen! Biztos vagyok benne, hogy Darvas Iván Gyárosa, Paper Antal öregje személyes jegyekkel bőven fűszerezett alakítás. (Velük éppen most játszom életemben először!) Karinthy Frigyes így, névtelenül jelezte, hogy mindegyikük több annál, hogy egyetlen ember legyen. A harmincas években vagyunk — írtam fentebb — egy vígjátékban. Karinthy Márton rendező nem először próbálkozik ezen időszak parodizálásával, felhasználva a korabeli filmek néhány trükkjét is. — Emiatt vesziket Ginger Rogers! Nem is beszélve Fred Astaire-ről! — jegyzi meg valaki a vezérlőben, látva Peremartoni Krisztina és Harsányi Gábor táncos számát, amint fütyülnek, szteppelnek. "Pontosabban átfütyülnek, átszteppelnek, hiszen a talpuk csattogását dobszó, a fütytyöt meg egy régi filmből átemelt szám helyettesíti. A néző, persze, aligha fogja mindezt észrevenni, de biztos megérzi majd benne azt a kedves kis fanyar szépelgést, azt a csipetnyi idézőjelet, amely megadja e játék savát, borsát. — A harmincas évek leckéit már jól tudjuk. Mikor próbálkozik már mai témájú vígjátékkal ? — kérdezzük a rendezőt. — Én szeretném remélni — feleli —, hogy A nagy ékszerésznek is lesz mához szóló „üzenete”! Torday Aliz TELEVÍZIÓ Mi újság a Futrinka utcában? BÁBOK ÉBREDÉSE — Húsz évvel ezelőtt a Futrinka utca még fehéren-feketén tárulkozott a nézők elé. A hajdani gyereknézők megnőttek, most az ő gyerekeik figyelik majd Cicamica, Morzsa kutya, Sompolyogi és a két új szereplő: Buksi kutyus és Rókica, no meg a többiek kalandjait. Vadonatúj történetekből írom, az új színes, tizenhárom részes sorozatot, új bábokkal és díszletekkel, régi és új színművészekkel és az öszszes régi gyártási nehézségekkel, aggodalmaikkal: lehet-e a színészeket egyeztetni a kívánt időre, elkészülnek-e rendben a bábok, a díszletek, a milliónyi apró makett és bábkellék. Csupa olyan kérdés, ami álmatlan éjszakákat szerez, írni könnyű a Futrinka utcát: ismerősök, barátok, munkatársak jellemét kell csak kedvenc háziállataim bőrébe becsomagolni, és mert él az utca, zajong, véli hétköznapjait, amelyek majdnem olyanok, mint minden más utcában. Amitől mások, az a mese. Bálint Ágnes Amikor íródik a forgatókönyv. Bálint Ágnes alkotás közben A bábok tervezője Lévay Sándor (Fotó:Lippay Ágnes)