Film Színház Muzsika, 1980. január-július (24. évfolyam, 1-26. szám)

1980-01-12 / 2. szám

LAPZÁRTA . . . után nyitották meg az NSZK Kulturális Hetét. Az ez­úttal vetített nyugatnémet filmek közül kiemelkedik a Cannes-ban legutóbb díjat nyert Volker Schlöndorff-fam, a Bádogdob, amelynek egy jelenete látható itt (Oscart, a kisfiút David Bennent alakítja). A középső kép szintén filmjelenet: a Fekete és fehér mint a nappalok és az éj­szakák című alkotást Wolfgang Petersen rendezte. Január 11-én és 12-én az Erkel Színházban a stuttgarti Opera­ház balettegyüttese az Anyegin című háromfelvonásos táncjátékot adta elő. Baloldali képünkön: Richard Gragan (Anyegin) és Marcia Haydée (Tatjana). Bravúros teljesítmény volt ez a telefoninterjú a nagyvilággal. Nemcsak formájában, de a tekin­tetben is, hogy minden kérdés, minden válasz valami többet, mélyebbet, általánosabbat közölt, mint amit a szavak ön­magukban jelentenek. Az egyik legérdekesebb riportalany Arnold Wes­ker, a jeles angol dráma­író volt, akinek egyéb is­mert művei magyaror­szági bemutatója után éppen az idei színházi évadban játszotta el fel­tűnést keltő sikerrel a Nemzeti Színház Konyha című drámáját, s akiről tudjuk ... Egyszóval sok mindent tudunk, nemcsak a róla szóló ismertetők által s nemcsak most, ha­nem már évek óta, ami­óta művei vitákra indí­tanak, híveket toboroz­nak neki, s ellenfeleket késztetnek az alapos meg­ismerésre. Gondolná az ember: az ilyenfajta érdeklődés köl­csönös. Hiszen milyen igyekezettel elemezzük egy-egy ország helyzetét, ahol magyar művek, örö­münkre, megjelennek, s ahol, véljük, ezek a mű­vek éppúgy hatással le­hetnek az ottani közvé­leményre, mint a külföl­di művek — jó esetben kedvezően — a miénkre. De: Wesker. Szavait oly fontosnak tartjuk, hogy az egyidejűség ér­zetének biztosítására még azt is megvártuk, hogy kijöjjön a fürdőszobából, s a második telefonhívás­ra elmondja végre, hogy az elmúlt évtized egyik legnagyobb filmélménye számára a Száll a kakukk fészkére Forman-rendezte filmváltozata volt. Dehát, mondta aztán parányi gő­gös fölénnyel, ezt a fil­met maguknál nyilván nem látták, nem ismerik. Vajon miért? Pontosab­ban miért ne? S már mondanánk: önnek, s az „európai értelmiségnek” annyit kellene tudnia ró­lunk, mint amennyit mi tudunk — e távoli vidé­ken — a világ szellemi állapotáról. Akkor lehet­ne érvényes a minősítés. S lenne másféle. De kár füstölögni. Shakespeare sem sokat tudott Dániáról vagy Bo­hémiáról. Igaz, hogy a telefont sem ismerte, s a tömegkommunikáció sem volt még olyan tökéletes. NAPI HÍREK A magyar rádió az évtized­fordulón számos világhírű művészt kérdezett meg, mit tarta­nak az évtized legnagyobb művészi sikeré­nek vagy kudarcának. 2

Next