Film Színház Muzsika, 1980. január-július (24. évfolyam, 1-26. szám)
1980-05-31 / 22. szám
14 TALÁLKOZÁS JOHN HUSTONNAL ÉS FREDDIE FIELDS-SZEL „ESCAPE TO VICTORY” Három és fél hónapig világhírű filmművészek és futballisták forgatják Magyarországon az Escape to Victory (Menekülés a győzelembe) című amerikai produkciót, melynek témája Fábri Két félidő a pokolban című filmjéhez hasonló. A film producere — Freddie Fields — öt évvel ezelőtt még a világ egyik legnagyobb filmügynökségének, a CMA-nak (Creative Manegement Associates) megalapítója, illetve tulajdonosa volt... — Harminc éven át dolgoztam ezért az ügynökségért, amelynek kétezer világhírű kliense — színészek, rendezők, írók, producerek —, négyszáz alkalmazottja, s irodái voltak Los Angelesben, Chicagóban, Miamiban, New Yorkban, Londonban, Münchenben, Párizsban, Rómában — kezdi a beszélgetést Freddie Fields. — A Beatles együttes, Mick Jagger, Peter Sellers, Marcello Mastroianni, Robert Redford, Steve McQueen, Paul Newman — hogy csak néhányat említsek a legkiválóbbak közül — valamennyien húsz-huszonöt éven át dolgoztak velünk. — Mi a feladata egy ilyen ügynökség tulajdonosának? — A művészek karrierjének az irányítása, pontosabban : megszervezése. — Hogyan? — Először is ki kell találni, hogyan viselkedjenek, milyen „image” varázsolható köréjük. Azután rendszeresen keresni, olvasni és ajánlani kell egyéniségükhöz, személyiségükhöz illő irodalmi anyagot, amelyből majd dolgozhatnak — filmen, színpadon, televízióban. A művészeti, valamint az üzleti tárgyalások megszervezése, irányítása is az ügynök feladata, aki pszichológus, barát, szülő és üzletember egy személyben. — Vajon miért vált meg ettől az ügynökségtől, miért adta el? — Azért, hogy kreatívabb életet élhessek — producerként. Az adott filmet így sajátoménak is érzem, különben is: nem az a fajta producer vagyok, aki megszervezi a munkát, s még mielőtt elkezdődne a forgatás, elmegy, a következőbe vág bele. Én végig jelen vagyok, együtt dolgozom a stábbal. — Elmondaná konkrétan, hogyan kezdte ezt a filmet? — Két évig készültünk erre. Jako Jablonsky alaptörténetéből Evan Jonesszal írattam meg a film forgatókönyvét. Majd az egyik legnagyobb, a legendás amerikai filmrendezőnek, John Hustonnak adtam oda, egy tervezett szereposztással, amit ő el is fogadott. A film 1943-ban játszódik Párizsban. Egy hadifogolytábor brit foglyait a németek futballmeccsre kényszerítik a német válogatott csapat ellen . . . Az operatőr az angol Gerry Fischer, a film főszereplői: Sylvester Stallone, Michael Caine, Max von Sydow, valamint világhírű futballisták: Pele, Ardiles, Deyna, Bobby Moore, Paul van Himst, Co-Prins, Alfred Thorenson, Serene Linstead, Mick Mills, Russel Osman, Paul Mariner, John Wark, Werner Roth. A nemzetközi színészgárdában magyarok is szerepelnek. A mérkőzést június huszonkettedikére tervezzük, ingyen jeggyel, műsorral várjuk erre az eseményre a vendéglátó ország nézőit, a magyarokat. És, amint már említettem, rendezőnek — nagy boldogságomra — John Hustont sikerült megnyernem, akivel együtt dolgozni élmény és állandó tanulság ... John Huston a nyugati filmgyártás legidősebb, folyamatosan alkotó, híres rendezője. Első filmje, az 1941-ben készült A máltai sólyom óta majdhogynem évente készít egy produkciót. Névadóban, Missouri államban született. Volt bokszoló, újságíró, szolgált Mexikóban a lovasságban, majd a második világháborúban katonaként dokumentumfilmeket készített. Hollywoodba apja, Walter Huston, a színész vitte el, forgatókönyvíróként kezdett, hogy aztán végigjárja a filmvilág lépcsőit, színész és rendező váljék belőle. Leghíresebb rendezései: A Sierra Madre kincse, Afrika királynője, Az aszfaltdzsungel, Moulin Rouge, Moby Dick, a fehér bálna, Kallódó emberek, Az iguana éjszakája ... John Huston hófehér hajú, magas, szikár ember. Napbarnította arcának barázdáltsága is arra enged következtetni, hogy ő regényt él — nemcsak rendez. Egy-egy rendezése — éppen ezért talán — olyan esemény, hogy cikkeket. A legendás rendező: John Huston (Fotó: Sípos Géza) A film producere: Freddie Fields