Film Színház Muzsika, 1980. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1980-12-13 / 50. szám

„odoslakó” van összegyúrva ebbe a figurába, s éppen ettől a sokféleségtől érez­hetjük hozzánk közelálló­nak. Négy hete, amióta láttam az előadást, gondolkozom rajta, hogy vajon attól, hogy egy szöveg egyes szám első személyben író­dott, máris alkalmas-e színpadi megformálásra. Az előadás megalkotói sze­rint Dosztojevszkij kisregé­nye egyben ilyen rögtön ol­dódó monodráma is. Sze­rintem nem. Szerintem a belső monológ a prózairo­dalom privilégiuma, az író és az olvasó legszemélye­sebb magánügye, amely nem tűr meg semmiféle médiumot, azaz közvetítő személyt. Minderről persze fölösleges vitatkozni, hi­szen az előadás feltevésem élő cáfolatának is felfog­ható. Vagyis, ha túltesszük ma­gunkat azon, hogy A sze­líd teremtés elsősorban ol­vasmányélménynek nagy­szerű, érdemes megnézni Tordy Géza megjelenített olvasmányélményét is. Amit elmond, az távol esik ugyan elképzelésemtől, de hihető, sőt nem egy ponton magá­val ragadó. Benedek Mihály * SÁNDOR GYÖRGY SZÍNHÁZA Mint köztudott, Sándor György humoralista szín­házában Sándor György az író, a rendező, a színész, legszívesebben talán még az a dobogó is ő lenne, amin játszik. Mit játszik? Sok-sok megfejtése van az ő színházának, én arra haj­lok, hogy egy korteshadjá­rat fölényes tudású ünne­­peltje ő, aki a jövőre néz­ve ugyan semmit nem ígér, de a jelennel és a múlttal pontosan elszámol. Ne tagadjuk: korteshad­járat ez, melyben a szerző egy logikai játékokkal, szenvtelen humorral át meg átjárt beszédet tart, s végül: maga mellé állít. Közben jókat kacagunk. Ez az egyetlen mentsége en­nek a moralistának. Az a mentsége, hogy humoralis­ta. Mély és komoly humor van, olyan mély és komoly, mint az erkölcse. Nyelvi szintje viszont könnyedén bravúros, hiszen alig mon­­datszerűek az elhangzott szövegek, mégis megalapo­zott, átgondolt és képvisel­hető világképről vallanak. Az is jó dolog ebben a színházban, hogy a humort és az erkölcsi világképet nem ömlesztve kapjuk, ha­nem egymástól tapsos szü­netekkel elválasztottan adagolva, az előadás pon­tosan jelenetezett, határo­zott be- és kimenetekkel tagolt. Ezek a jelenetek többnyire nem reálisabbak, mint egy költeményben a költő által ábrázolt vers­helyzet. Csupán kiindulási alapul szolgálnak. Sándor György humora­lista tulajdonképpen a mi „fejünkkel is gondolkozik, nemcsak a sajátjával. Azt teszi, amit minden valamire való szónok: ismeri „elvá­rásainkat”, pontosan tudja, hogy tőle mit akarunk hal­lani. De gondolkozik — természetesen — a saját fejével is. Ezért aztán nem­csak azt halljuk, ami hal­latszik, ami valóságban el­hangzik: hallani véljük sa­ját énünk beszédét is. A Hintőpor című estje szerves folytatása az elő­zőeknek. Gondolatilag is, megformáltsága szerint is. Sándor György nemcsak író, nemcsak moralista, nemcsak termeli a humort, de színész is. Fanyar bájú személyisége akadálytala­nul jut el a nézőkhöz, a hallgatósághoz. Pedig ke­vés színészi eszközzel dol­gozik. De színészi eszközök nélkül — mondjuk olvas­va, vagy más által előadva — ez a produkció már nem ugyanaz volna. Már régen nem kevesek és kiválasztottak művé­sze­i. Jó lenne gyakrabban látni és hallani őt a rádió­ban, a televízióban. Apáti Miklós MESÉRÉK (Játékszín). Molnár Piroska, Vajda László és Puskás Tamás fh. (Fotó: Gábor) A SZELÍD TEREMTÉS (Reflektor Színpad). Tordy Géza HINTŐPOR (Scéné). Sándor György humorai­ista

Next