Film Színház Muzsika, 1981. január-június (25. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-31 / 5. szám

szóval érhető el. De záró­jelben megjegyzem, hogy közben korbács is alkal­mazható. — Ha megengeded, idé­zek a végrendeletből is, amelyben visegrádi nyara­lódat a Nemzeti Színház­nak adományozod: „... A ház kő- és faépítőelemei­nek a nyolcvan százaléka a Nemzeti Színház Blaha Lujza téri lebontott épüle­téből származik, abból az épületből, melynek elmúlá­sát annyian fájlaltuk és fáj­laljuk ... A házba beleépí­tettem a régi kiskaput, melynek kilincsét oly sok nagy művészünk nyomta le naponta, és ott vannak Jászai Mari, Bajor Gizi, Somlay Artúr öltözőajtói is ...” Végrendeletedből és a színháznak írt leveledből kiderül, hogy hiszel a mai Nemzeti Színházban is ... — Hogyne hinnék ben­ne ! Az én érdekem is, hogy fölmenjen a függöny. Sosincs igaza annak, aki azt mondja, a színházat X vagy Y puskázta el. Ha egy színház válságba kerül, az sosem csupán a rendező vagy az igazgató bűne, ha­nem az egész kollektíváé. Én pályám kezdetén, egy harminckét éves ember igazgatása alatt kerültem a Nemzeti Színházba. Miért ne higgyek akkor most egy harminchat évesnek? Az­zal, ha hiszek a fiatalok­ban, semmiképp sem for­dulok el a múlttól. — Hűséged az egykori pályatársakhoz, egykori barátaidhoz és önmagad­hoz, nem mindennapi je­lenség. — Az életben a kapko­dás is elképzelhető, sőt olykor talán szükséges is. Mégis, ragaszkodnunk kell valamihez, ami létünk ér­telme és hite. Engem ko­nok életkedv fűz a szín­házhoz és mindenhez, ami vele kapcsolatos. A színház az én legigazibb közegem. Én hiszek abban, hogy min­den kollégámat ugyanez a láz fűti, ha sértődöttségein sikerül felülkerekednie. Mert haragudni szabad, de megsértődni sohasem. — S ha a József Attila Színházban töltött éveidre gondolsz, akkor sem lob­ban föl benned sértődött­ség? — Dehogyis. Hiszen any­­nyira szerettem azt a drá­ga, egy tömbből faragott társulatot. Valójában csak akkor sértődtem meg, ami­kor lebontották a Nemzeti Színházat. A mi országunk arról nevezetes, hogy két Nemzeti Színházat bontot­tunk le, de egyet se építet­tünk föl. Tudod-e, hogy a tévé csinált egy dokumen­tumfilmet a Blaha Lujza téri Nemzeti Színház lebon­tásáról? A film létrejötté­ben az én segítségemet is kérték. Beszéltünk a rob­­ba­nómesterrel és az el­jövendő Nemzeti Színház tervezőmérnökével meg másokkal. A filmen első­ként egy külföldön élő ha­zánkfiát interjúvolták meg. Kérés nélkül az új Nemzeti Színház fölépítésé­re rögtön tízezer dollárt ajánlott föl. Az én házve­zetőnőm pedig kéthavi fi­zetését kínálta erre a célra. A film remekül sikerült, de egyelőre nem mutatják be, mert a hazai és külföldi magyarok körében szerve­zett gyűjtést illetően ellen­­vélemények csapnak össze. — És te hogyan véle­kedsz róla? — Én úgy hiszem, hogy ha az első Nemzeti Színház építésekor a feudális Ma­gyarországnak nem dero­gált a gyűjtés, akkor ma se derogáljon nekünk. Ez nem az ország szegénységét hangsúlyozná, nem kérege­tésnek hatna, hanem a kul­túra és a közösségi élet ki­apadhatatlan szeretetét su­gallná. — S amikor a Nemzeti Színházat bontották, tet­tél-e te valamit ellene? — Száz forintot adtam egy bukósisakos kiskatoná­­nak, hogy a királyi páholy stukatúrjából adjon ne­kem egy darabot. — Hát egyébre nem tet­tet lehetőségeidből? — Nem tellett, mert épp akkor űzettem el a Paradi­csomból, és Éva­ se tudott beleszólni a mennyek rend­jébe. — A gyűjtésről jut eszembe, hogy a tévé kép­ernyőjén a Stúdió ’81-ben elmondtad, sok minden hi­ányzik még a Bajor Gizi Múzeum teljességének megteremtésében. És épp ma, amikor beszélgetünk délelőtt, valósággal tódul­tak az öregek meg a fiata­lok, hogy elzarándokolja­nak hozzád a Stromfeld Aurél utcába ... — Én mindig is vallot­tam, az emberekben lángra gyújtható a jó, csupán attól kell óvakodnunk, nehogy alkalmuk nyíljon a rossz­ra. Csakugyan gyönyörűsé­ges élmény volt számomra, hogy a hidegben­ hóban vagy háromszázan jöttek el, és felajánlották a mú­zeumnak kis emlékeiket, lámpaernyőt, képkereteket, kis asztalkát, meg a maguk munkaerejét. Hálás vagyok és boldog. — Ha visszatekintesz a múltba és körülnézel a je­lenben, tapasztaltad-e egy­­egy nagy tehetség elkalló­­dását? — Az elveszett zseniben sosem hittem, s ha olykor akadályozza is őket a bal­­szerencse, a tehetség min­dig eget kér. A színházi vezetők látását nemegyszer némi elfogultság vagy az elképzelések különbözősége homályosítja el, ám az iga­zi tehetséget mégsem kül­dik a Teleki térre zabot árusítani. De beszélhetnék egyik-másik pályatársam­ról, olyanról, aki elkesere­dett lázadása, kétségbe­esett mást­ keresése miatt váratlanul nem tudja ki­bontani tehetsége javát. Én zokogok miatta, és mélysé­gesen fölbosszant a gonosz károgók kárörvendezése. — Hosszú pályádon ér­tek-e fájdalmas emberi csalódások? — Nem sok ért. Mindig tudtam, hogy az ember jel­leme alapvetőn nem vál­tozik. Mindenki magában hordozza a jót is, a rosszat is. Erre az imént utaltam már. Én emberekre, egye­­dekre nem haragszom. S általában megbocsátó va­gyok. — Életed mindig szerte­ágazó volt, annyiféle súlyt cipeltél már a válladon, sok mindent láttál-hallot­­tál-ízleltél. Vajon, mit vál­lalsz önmagadból ma is ren­dületlenül? — Mindent. Bizonyára akadnak, akik bűneimet erénynek hiszik, és akik erényeimet bűnnek minősí­tik. Tudom, hogy egyikben is, másikban is akad némi igazság. Vállalom a rózsa­szirmok szórását az Anna templomi körmenetben és vállalom a lelkes menet 1945-ös tavaszi jelszavát a Belvárosban: „burzsuj ne­gyed le veled!” Vállalom Osztrovszkij Farkasok és bárányok Murzaveckájának rossz alakítását, s vállalom Ibsen Peer Gyntje Aaseját, ez talán sikerült is. Válla­lom rossz és jó szerelmei­met. Vállalom Krisztust, mert általa lettem kommu­nista. Vállalom, hogy álla­tot eszem, de még egy pó­kot sem öltem meg soha.

Next