Film Színház Muzsika, 1981. január-június (25. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-31 / 5. szám

Helyesen döntöttek a filmforgalmazók, amikor a Stúdió-hálózat programjá­ban helyezték el AZ ELSŐ ÁLDOZÁS című francia filmet, amely­­laza meseszövésével és drámai feszültséget nélkü­löző mondanivalójával bi­zonyosan nem felel meg a szélesebb közönség szóra­kozási igényeinek, ám kü­lönleges értékekkel aján­dékozza meg az állhatatos mozi-ínyenceket. Egy családi ünnepség sürgő-forgó sokaságában indítja el az író-rendező René Féret a több nemze­dék életmotívumait idéző emlékezést. Érdeklődése alig érinti a tárgyalt évti­zedek történelmi esemé­nyeit, mindössze egy-egy átvitt értelmű jelenet vagy halvány utalás jelzi, mint­egy lábjegyzetként, a gaz­dasági válságot, a háborút és a nagyvilág egyéb vál­tozásait. A rendező számá­ra a családi kapcsolatok az érdekesek, s azok között is mindenekelőtt a házasodás és az utódteremtés különfé­le változatai. Mintha egy folytatólagos falusi kalen­dárium bejegyzései eleve­nednének meg a Gravet-, a Tem­olain- és a Daud­y­­család fontosnak tartott, ám valójában köznapian természetes eseményeiről. Az időnként énekelve meg­szólaló kommentátor is ezt a krónikás­ jelleget erősíti adataival. Íme, így alkud­ták meg a hozományt, így nősítették meg a legidősebb fiút, így forrázta halálra magát egy kisgyerek, így szerelték le a fiatalok a házasságot ellenző szülő­ket a jól látható másállapot érvével — mondja az ének és ábrázolja a film. Újra és újra elhangzik, majd látvánnyá válik valami. És ismételten bebizonyosodik, mennyi gazdagságot tud te­remteni még a köznapi ér­telemben vett egyszerű csa­ládi hírek feldolgozásával is a humanista ihletésű mű­vészi fantázia. No és, per­sze, a jó ízléssel párosult szakmai tudás. Meg a sok jó színész, a kitűnő fényképe­zés (Jean-Francois Robin munkája). Nem utolsósor­ban pedig a lírai érzékeny­séggel párosuló humor. Ennyi erény együttes je­lentkezése talán feledtetni tudja azt a kudarcot, amely a még oly jó memó­­riájú nézőre is vár, amikor eligazodni próbál a mint­egy ötven szereplő családi kapcsolataiban. Nyilván egy, a mozijegyhez csatolt családfa sem tisztázhatná megnyugtatóan, hogy ki kinek az egyenes- vagy ol­dalági rokona. A zavart meg csak bonyolítja meg, hogy egyazon szerepet is több színész örökít meg az öregedés különböző stá­cióin, az epizódok pedig olykor függetlenítik magu­kat az időbeli sorrendtől. Ha tehát egyáltalán szó le­het valamiféle, a mozi-él­ményt befolyásoló egység­ről, azt a rendező az ön­maga elé állított kommu­nikációs és dramaturgiai akadályok ellenére hozza létre a szemléletével és a stílusával. Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a kitűnő életképek hősei közül egyik-másik még így is szétfeszíti a vál­lalt műfaji kereteket, ki­lép a kalendárium megéne­kelt epizódjából és már­­már valamiféle drámai esemény főszereplőjévé vá­lik, de mindenesetre lé­nyegesen többet mond, mint a családi események­re szorítkozó krónika, és némi továbbmunkálással, akár jónéhány szép epizód feláldozása árán is, egy-egy önálló játékfilm drámai hőseként jelenhetne meg. * Aki gyermekévei egyik legszebb meséjének fősze­replőjével, Hófehérkével a híres Walt Disney-filmben is találkozott már, és szép élményként őrzi Szundi­nak, Morgónak és társai­nak telibetalált figuráit, nyilván meghökkenéssel fogadja a hírt a mese olyan új filmváltozatáról, amely­ben törpék egyáltalában EZT LÁTTUK A MOZIBAN AZ ELSŐ ÁLDOZÁS. A Gravet-család feje (a színészi feladatra is vállalkozó író-rendező René Féret) elhagyja felesé­gét és gyerekeit .

Next