Film Színház Muzsika, 1981. január-június (25. évfolyam, 1-26. szám)

1981-03-21 / 12. szám

PAUL ARMA: EGY LEVÉL TÖRTÉNETE Paul Armáról — a ma­gyar születésű Arma Pál­ról — a csaknem, fél év­század óta külföldön élő hírneves zeneszerzőről meg­írtuk már, hogy előbb Né­metországban, majd Angliá­ban, végül pedig Francia­­országban telepedett le, Párizs környékén lakik ma is. Idehaza 1920- tól 1924-ig Bartók növen­déke volt a Zeneakadémi­án, mindaddig, amíg Bar­tók és Molnár Antal tilta­kozása ellenére ki nem zár­ták onnan. Külföldre távo­zása után sem szakadt el Bartóktól, néhány levelét ma is őrzi. Ezekből közöl­jük az egyiket. Paul Arma a Bartók­­levél tartalmának jobb megértésére a következő magyarázatot fűzi: — Hosszú amerikai tur­néimról 1930 végén előbb Berlinbe, utána pedig Des­­sauba költözködtem, és ott maradtam 1932-ig. Ott él­tem tehát abban a fan­tasztikusan magas színvo­nalú környezetben, Mo­holy-Nagy László, Kan­dinsky, Gropius, Breuer Marcell és társai közvetlen közelségében. Engem a ze­nei élet megszervezésével bíztak meg, előadásokat tartottam a jelenkori mu­zsikáról, koncertekat ren­deztem nagy zenei szemé­lyiségek közreműködésé­vel. Egyszersmind lehető­ségem nyílt arra is, hogy az úgynevezett Meister Stú­dióban, az akkori szerény eszközökkel első hangku­tató stúdiómat rendezzem be, persze jóval a magne­tofon létezését megelőzőn. A Bauhaus hangversenyei­re igen eklektikus szabad­sággal hívtam meg az ak­kori modern zene jeles szerzőit, köztük Henry Cowellt Amerikából és másokat mindenfelől. De nyilvánvaló, hogy minde­nekelőtt volt mesteremet. Bartók Bélát kértem meg, hogy Dessauban szerepel­jen. A bauhausi kérdéssel kapcsolatos levelezésből, sajnos, csak ez az egy ma­radt meg, amelyet itt mel­­lékelek... Magyarázatul megjegy­zem még: bizonyára tudva­levő, hogy Bauhausban sem a vezetőség, sem a tanárok, sem a hallgatók nem írtak nagybetűt. Erre utal Bar­tók levelének tréfálkozó zárójeles utóirata: „(csak most kapok észbe, hogy nem kellett volna nagybe­tűket használni!)” Egyéb­ként ezt a tipográfiai stí­lust én magam már a Bau­haus előtt is alkalmaztam, például az 1927-es első amerikai turném idején, meglehetős feltűnést kel­tettem vele, még az avant­­garde értelmiségiek köré­ben is . .. Bauhausban Bar­tók látogatására és hang­versenyére sajnos már nem került sor, mire megvaló­sítható lett volna, a Hitler­­árvíz vészesen közeledett... * Mondsee, Gasthof Koflerbrau, 1931. aug. 4. Küldeménye megérke­zett, mihelyt átnéztem a kvartettet, beszámolok be­nyomásaimról. Előbbi leve­lét is megkaptam, igaz, hogy nagy késéssel. Ró­­théknál érdeklődtem, azt mondják, nem kapták meg levelét és arra kérik, küld­je ide, címükre a művét. Ami a dessaui koncertemet illeti, elvben nagyon is mellette vagyok időnkivü­l ilyenféle szerepléseknek. Csupán két baj van. Egyik az, hogy — amint ez ed­digi jelek mutatják, jö­vő esztendőben nem kerü­lök Berlinbe vagy más mó­don Dessau közelébe. A másik, hogy t. k. mit is játsszam? Régebbi mű­veimből játszani — nincs sok értelme ebben a fort­schrittlich gesinnt körben. Szonátámat pedig már ját­szottam ott. Igaz ugyan, hogy azóta valószínűleg kicserélődött a hallgató­ság, tehát most olyanok vannak ott, akik akkori koncertemet nem hallot­ták. Az is igaz, hogy nem árt ilyen művet kétszer is meghallgatni. Tehát, mondjuk, játsza­nám a szonátát (13*), im­provizációkat (10’), 2—3-at a „Szabadban” és néhá­nyat a „9 kis zongorada­rabból” (10’ + 8’), összesen 40 perc. Mit még?? összegezve a dolgokat: biztosat nem ígérhetek, de ha játszom, akkor csakis teljesen magánjellegű, csa­ládias legyen a koncert, kritika, frakk és kóta nél­­kül való játszás kizárásá­val. A mondsee-i konzerva­tóriumban furcsa a hely­zet. A minimum 8 tanít­vány helyett csak 1­2 je­lentkezett. Szükségből „be­iratkozott” utólag Mrs. Carter (zongoratanszakra!) és Mrs. Peeples (zeneszer­zésre, de néhány óra múlva átnyergelt ő is zon­goratanszakra) ; már csak azt vártam, hogy Mr. Kienzl is beiratkozzék „atonális zeneszerzésre”, vagy ha­sonlóra. Én persze adom a 8 órát ennek a 4 tanít­ványnak, hogy aztán ho­gyan intézik el egymásközt a dolog anyagi részét, az nem az én dolgom. Wein­garten búsan távozott, mert egyetlenegy tanítvány sem jelentkezett nála. Tulajdon­képpen csak annak van igazából tanítványa, aki odaát Amerikában saját maga toborzott saját maga számára néhányat (Mrs. Lévinne­k 10, egy énekes­nek kb. ugyanannyi). Nincs semmi értelme az egésznek! Amit egyébként előr­e sejtettem. A legkö­zelebbi híradásomig mind­­kettejüket sokszor üdvö­zöljük. Bartók Béla (Csak most kapok észbe, hogy nem kellett volna nagybetűket használni!) JfaLS*tik (£izZ£r±^u, Paul Arma, Doráti Antal, Engel Iván és Kühner Ilse, Gertler Endre, Her­nádi Lajos, Kása György, Yehudi Menuhin, Sándor György, Belle Schul­hof, Szalay Karola nyilatkozatait írta és az írásokat gondozta: GÁCH MARIANNE 23

Next