Film Színház Muzsika, 1981. július-december (25. évfolyam, 27-52. szám)

1981-08-15 / 33. szám

a Vígszínházba, és valóság­gal fölfrissítette a társulat vérkeringését. Színészeink énekelnek, táncolnak, hogy úgy mondjam, hozzászólnak egy számukra új műfajhoz, új színházi esztétikához. — A nagysikerű stúdió­­színházról nem beszéltünk még... — Nem nevezzük stúdió­színháznak, hanem rendkí­vüli előadásoknak. Már csak azért is, mert színhe­lyük mindig más-más. Folytatjuk a megkezdett sorozatot, és ez nemcsak a többi előadástól eltérő irányzatot mutat föl, ha­nem egy harmadik színhá­zat hoz létre színházunk­ban ... — A Vígszínházon kívül jár-e sokat más színházba? — Ritkán járok. Nincs fizikai erőm hozzá. Temér­dek a munkám. Nemcsak művészi vonatkozású, ha­nem adminisztrációs is. — Az adminisztráció is az igazgató dolga? — Ha elvállaltam, csiná­lom. Egyébként, azt hiszem, rosszul gazdálkodom a ma­gam idejével. — Az imént a Sirály egyik főtémájáról beszélt, az új hang és a régi hang ütközéséről. Vajon ez mi­lyen változatban bukkan föl a mai színházi világ­ban? — Csak a Vígszínház vi­lágáról szólhatok, a többi­ről kevesebbet tudok A ta­szító erők nyilvánvalón ná­lunk is eleven valóságként élnek, meglehet, hogy nél­külük érdektelenebbé vál­na napi munkánk. Ez a je­lenség nem csupán generá­ciós ellentétből fakad, ha­nem konok magatartásból, belső lustaságból is. Az ál­talános előítélettel szemben nemcsak az idősebbek, ha­nem sok fiatal is ragaszko­dik a belérögződött kife­jezésmódhoz, játékmodor­hoz. Nagy gondunk, hogy akit csak lehet, kiláboltas­­sunk ebből a szemléletből, és az is, hogy a különféle életkorú művészeink nekik megfelelő feladathoz jussa­nak. — Megvallom, jobban örültem volna, ha nem csu­pán általánosságban beszél erről, hanem konkrétabb példákra is utal... — A konkrét példák másnapra talán már nem aktuálisak. Megoldódnak, elsimulnak ... — Játszik-e Sulyok Má­ria a színházban? — Őszre kitűztük a Macskajáték fölújítását. És nagy örömmel nézünk elé­be annak, hogy Sulyok Má­ria ismét fellép nálunk. — Különféle izgalmas vi­ták lobbantak föl mostaná­ban a színész művészetének a fontosságáról, létjogosult­ságáról ... — Én csak a magam ne­vében beszélhetek erről. Azt hiszem, rólam minden­ki tudja, mennyire szere­tem a színészeket. Szere­tem a szó jó értelmében ri­­pacsösztönüket, a színé­szeknek azt a képességét, hogy eredendő énükben hordozzák mindazt, ami­hez a rendező hosszas gon­dolkodás által jut el. Ezen nem azt értem, hogy a szí­nész nem észlény, de több­nyire szükségek a rende­zői közvetítést, hogy aztán ösztönösen világoljon föl benne a színpadi megoldás. — Nemrég Párizsban járt. Látott-e érdekes szín­házat? — Peter Brook szenzá­ciós Cseresnyéskertjét. Az előadás látszatra lapos, száraz, mintha csak lélek­tani belterjeskedésre szo­rítkozna. Nem a forma har­sány, agresszív követelőzé­sével hökkent meg hanem korunk művészi kifejezésé­nek káoszában arra figyel­meztet, hogy puritán egy­szerűséggel kellene az igaz értékeket megóvni, új élet­re kelteni. A díszlet csupán néhány szőnyeg a földön, se színpad, se dobogó, a színészeket semmi sem vá­lasztja el a nézőktől. Brook Cseresnyéskertjét száz­­hússzor játszották, holott az előadást Párizsban egyetlenegy plakát se hir­deti, a jegyek számozatla­nok, a bejárat akár egy ro­mos kocsmáé is lehetne, bent egy fekete táblára függesztett írás: „Cseres­nyéskert”, mellette pedig a darab franciára fordított könyvének külső borítója. A könyvben huszonöt képet közölnek az első, eredeti előadásról. Brook vissza­tért az ősi forráshoz, a Mű­vész Színház egykori stílu­sához, a hajdanvaló értel­miség hangvételéhez. Sem­mi ármánykodás, csak hi­teles együttélés a darab­bal, ami, no lám minden formai bravúrnál többet ér... Brookot ezúttal a légkörteremtés izgatta, az emberi lélek legteljesebb föltárása. _ S mindebből milyen következtetésre jutott a Vígszínházra vonatkozón. __ Folytatnunk kell, amit eddig csináltunk. Amikor új darab próbáihoz kez­dünk, mindig más-másféle szeleket fogunk a vitor­lánkba. Miden darabot más-más módon közelítünk meg. A darabok minket is megváltoztatnak, általuk látjuk másképpen a vilá­got A színpadi művek jó­­része általában többértel­mű. Voltaképpen nincs is olyan darab, amely csak arról szól, amiről szól. A közönség nem fogadja szí­vesen a ráerőszakolt véle­ménynyilvánítást, magatar­tásformát, inkább ő maga vállalkozik az értékek megkülönböztetésére. Csak­is olyan darabokat kell színre vinnünk, amelyek­hez a magunk mondaniva­lóját is hozzáfűzhetjük. _ A Vígszínházról és a társulat szándékáról, ered­ményeiről valósággal eufo­­riásan beszél... Voltakép­pen mi jelzi a leghatározot­tabban a maguk kijelölt útját? _ Az új magyar dráma mániákus fölfedezése. A régi Vígszínház működé­sének is ez volt a leglé­nyegesebb törekvése. A mi színházunk alappillére: De­­ry, Örkény, Csurka, Szako­­nyi, Gyurkovics, Eörsi, Be­­reményi. S előbb-utóbb Spiró, Nádas, Kornis is alighanem azzá válik. Szer­zőink témaköre, ízlésvilá­ga, kötéltáncot járó végle­tes fogalmazása érzékelte­ti művészi szándékunkat. A két színház, a Víg meg a Pesti válogatása látszólago­san sokféle stílust ölel fel, mégis, ha megfigyeli, hatá­rozott rendszerből szerve­ződik. A klasszikusokból is azokat játsszuk, amelyek kimondják helyettünk, amit mi gondolunk, a nézőkkel szemben semmiféle ködösí­tésre nem törekszünk. Nyílt kártyákkal játszunk. Fotó: Koncz Zsuzsa

Next