Film Színház Muzsika, 1981. július-december (25. évfolyam, 27-52. szám)

1981-12-19 / 51. szám

NAPLÓ ALKOTÓMŰVÉSZEK A FÉSZEK PÓDIUMÁN Nyolc vagy talán kilenc évvel ezelőtt volt az első olyan Fészek-este, amelyen különböző alkotóművészek léptek fel egymás mellett — személyesen és műveik­kel. A sorozat azóta is vi­rágzik; minden alkalommal négy művészeti ág van egy­szerre pódiumon. A közön­ség tájékoztatása mellett így lehetővé válik az is, hogy a kortárs művészek e helyen személyesen talál­kozzanak, a különböző mű­vészeti ágakban tevékeny­kedő alkotók megismerhetik egymás műveit. Kiállítás, vetítés, színészek és muzsi­kusok fellépése adja a mű­sort, és közvetlen beszélge­tés az alkotókkal, amelybe a közönséget is belevonják. Akik pedig a sok éve nagy sikerrel futó sorozat lelkét jelentik: a műsorokat szer­kesztő Fodor András, s a házigazda Czigány György. A legutóbbi esten Csorba Simon grafikusművész, Mártha István zeneszerző, Spiró György író és Szent­­mihályi Szabó Péter költő volt a pódiumon. Erdélyi György, Tordy Géza és a 180-as csoport működött közre. Képünkön: Spiró György és Czigány György (Fotó: Nádas) A JÁNOS VITÉZ DEBRECENBEN A debreceni Csokonai Színház együttese Kertész Gyula ízléses rendezésében a Hungária Kamaraszínház­ban mutatta be Kacsóh Pongrác János Vitéz című daljátékát. A címszerepet Oszabó István alakítja. Nem operaénekesi produkciót lá­tunk tőle, hanem bájjal, köl­tészettel, finom koreográ­fiával Petőfi Sándor elbe­szélő költeményének hősét jeleníti meg. Az előadásból kitűnt Pelle Erzsébet, nem­csak magabiztos énektudás­sal, hanem prózai színész játékintelligenciájával ala­kította a francia király­lányt. Képünkön: jelenet az előadásból. Középen Oszabó József és Pelle Er­zsébet. (Fotó: Várday Mag­da) (ny.) SZÍNHÁZI KLUB Színházi „KUL­TÚRA” sorozat indult a Marx Ká­roly Közgazdaságtudományi Egyetemen. A cím jelentése: a diákok többnyire vidéki színházak jelentősebb elő­adásait látogatják bérelt autóbuszokkal. Eddig a győ­ri Kisfaludy Színház Ham­let és Spionjáték előadásá­ra, majd a szolnoki Szigli­geti Színház Amerikai álom és Koldusopera produkció­jára szerveztek kirándulást. Harmadik „túrájuk” a budapesti Játékszínbe veze­tett, Kornis Mihály Halle­luja című szeretet-komédiá­­ját nézték meg együtt. Az előadás után a diákok ven­dége volt a Rajk László Szakkollégiumban a darab írója, rendezője: Zsámbéki Gábor, és három főszereplő: Bodnár Erika, Márton And­rás és Sinkó László. M. A. PÁLYÁK ÉS SORSOK BÁNOS TIBOR KÖNYVE Különlegesen érdekes könyvet adott olvasói kezé­be Bános Tibor. S pedig nemcsak azért érdekes, mert a színész sorsa, élet­­története mindig vonzza az olvasót (aki néző is rend­szerint és csalódásai ellené­re hűséges néző), de azért is, mert e tizenkét életrajz­portré egyúttal egy sajátos nézőpontú kitekintés száza­dunk történelmére és szín­háztörténetére. Amellett tartózkodóan, nagy hozzá­értéssel a színházi műhely­munka, a színészi mesterség leíró-elemző megidézése is. Meg még valami, aminek külön hangsúlyt szeretnénk adni: regény. Tizenkét kis­regény drámai sorsokról (mind más-más történelmi feltételek között Bajor Gi­ziről, Demján Editről vagy Latinovits Zoltánról); sike­rek mögött megpróbáló ne­héz pillanatokat megélt mű­vészemberek küzdelmeiről (amilyen Törzs Jenőé vagy Kabos Gyuláé); stílusban egymástól távolálló, látszó­lag belső konfliktusoktól mentes, de a korral mindig nyitott szemmel és értelem­mel megküzdő, „született” színészekről (mint Kiss Ma­nyi vagy Básti Lajos), szín­padi zsenikről, akik filozó­­fiailag sohasem összegez­hették mesterségük kínálta tapasztalataikat, vagyis „akik a csúcsokat járták” és személyes drámájuk ép­pen abban állt, hogy az ő térképükön alpinista képes­ségeiket kevéssé próbáló, alacsonyabb hegyek türem­­kedtek (mint Tőkés Anna vagy Rátkai Márton). E regények „színvilága” nem fekete és nem rózsa­szín. Bár derül és gondter­helt egyszersmind, mulat­ság és torokszorító figyelem — ez az olvasó reakíció, mi­ként azt a fölidézett színész­életek diktálják. S a meg nem fogalmazott, de a dolog természetes módján mindig jelenlevő tanulság: a színész, még ha akar sem tud csak magán­ember lenni. Mesterségének legrejtettebb mozzanata is egy közösséghez köti. Nem is egyhez, háromhoz: még az „egyszemélyes” produkció is több közreműködőt felté­telez, a rendezőtől a világo­sítóig, ha úgy tetszik egy közös erőfeszítésből születő színházi légkörig, amelyben dramaturgtól jegyszedőig mindenkinek része van. S ha nem ilyen végletesen ki­jelölt feladatról van szó — nagy hangsúllyal jelen van­nak a színészkollégák, pá­lyatársak. Azután közösség a személyes, ha úgy tetszik magánvilág, amely éppen a színész esetében nem elkü­löníthető a művészi teljesít­mény minőségétől, intenzi­tásától. S végül, elsősorban, a konkrét, társadalmi való­ság: politika, történelem... Ragozható. A néző ugyan­ezeket a föltételeket hozza magával a színházba. Bele­értve a maga — igenis lé­tező — „nézői tehetségét”. Ezeknek a tényezőknek felismerésében született — és a majdani színészt, né­zőt — erre emlékeztető, in­tő, ám szelíden természe­tes leírásokban remekel a nagy szellemi apparátussal dolgozó szerző. Bános Tibor könyve nagy­szerű olvasmány. Doku­mentációjában korrekt, elemzéseiben elgondolkoz­tató, izgalma választott mo­delljeinek életében rejlik. H. O. 20

Next