Film Színház Muzsika, 1981. július-december (25. évfolyam, 27-52. szám)

1981-08-15 / 33. szám

ne ismét bevetni. Illetve: be nem vetni magukat hábo­rúra aspiráló hitvesüknek. (Noha az életkor idővel lankasztja az ambíciókat. Harci kedv más terepen ezért erősödhet talán? — Arisztophanész gondolatán tovább tűnődve. Tácon per­sze ebbeli zavar nem mu­tatkozott.) Bevetni, be­ágyazni tehát a közös ka­napét, merthogy Lüszisztra­­té erre tüzeli athéni asz­­szonytársait. S a harc vére­sen komoly, mert biológi­­kumában lélektani. A küz­delem elszánt. A táci elő­adás épp a legfontosabban hibádzik. Ezek az asszonyok (Sunyovszky Szilvia, Ván­dor Éva, Kállay Bori, Bajza Viktória) jókat derülnek, amint a bezárt kapu előtt a férfiak ágálnak. S a magán­szórakozás annak a jópo­­fáskodó stílnek szól, amit Szabó Gyula produkál, Ma­ros Gábor pedig az Erkel Színházba gondolta ma­gát. Monostatosba oltott falucsészeként kezét-lábát dobálva harsogott. Jó vicc az egész — láttuk a Tác-athéni asszonyok ma­gatartásán, csakhogy itt a legfontosabbról van szó: az életről. Pécsi Ildikó volt az, aki tudta Lüszisztraté vál­lalkozásának emberi mély­ségét. Csakhogy az általá­nos komolytalanságban nem lehetett igazi vezetővé és összefogóvá. Egy más alkalommal neki még el kell játszania ezt az asz­­szony­vezért. A közremű­ködők névsorától tekintsen el az olvasó, s remélem, hogy a tisztes fellépti díjért Pestről, Debrecenből vagy a Balatonról odaruccanó színészek sem igénylik, mű­vészpályájuk fontos állo­másaként taglalandó. Mert az elemzés is akkor méltó, ha megküzdött teljesít­ményt mutat. A kánikula pedig nem esztétikai és al­kotás-lélektani kritérium. Voith Áginak szerettem volna tapsolni előadás vé­gén, de nem fedeztem fel a harlangók között. A Pesti Műsorban látom, aznap még a Körszínházban is je­lenése volt. Sietnie kellett. Szilveszter pedig még messze van. Ablonczy László SZAKONYI KÁROLY A KÉT BŰBÁJOS Hát legyen színház! Ez itten a nézőtér­r­e nagyobbik rész, és ez a pa­rányi sarok a színpad. A kőlépcső finom íveléssel az emeletre visz. Onnan lesz járása a színésznek. Hányan fognak itt elfér­ni? A publikum? Vagy szá­zan. A színészek? Ketten talán. Csak el kell képzelni, csak ki kell jelölni a tere­ket: színpad és nézőtér? S máris színház teremtődik ? A szent áldozathoz, hogy érvényes legyen — a misé­hez — ereklye kell. Bár egy darabka csupán, de beépít­ve az oltárkőbe. A színházhoz is ereklye kell: az ezer évekről fenn­maradt hit a játék elfogad­tatáséra és elfogadására. Ha ez megvan, minden le­hetséges. Minden. Akkor elég bármily kis zug. Egy szöglet. Annyi hely, ahol a színész a talpát megveti. Ülünk itt a késő estében a szentendrei Nosztalgia kávéház zsúfolásig megtelt kis udvarán. Vendégváró -asztalok­­helyett­­most­­szék­sorok állnak, szemben az ország — de talán a világ — legkisebb színpadával. Körül hófehéren világító házfal és a futókkal, virá­gokkal díszes, terméskő pillérek; színes fények a kis reflektorokból. Ülünk itt az udvar mélyén, mint valami csoda­kútban. Fecske cikáz az emberfők felett; fényes neki ez az éjszaka; meg­lepetten száll egy villany­­drót-csonkra az erkély alatt. Marad is ott moccanatlan. Maga is dísz a csoda­ud­varon. A színpad gyönyörű. Mi fér el két tenyéren ? Néhány antik bútordarab, néhány tárgy, néhány kelme. És két színész. Valóban csak kettő, így is szinte már az első sor ölében. De nem, el­tűnik ez a valóságos — és kissé feszengő érzést keltő — közelség; ez itt máris a Szigetország; ez itt a szá­zadelő; aztán a harmincas évek; egy színházi öltöző; egy párizsi lakás ... S azok ketten ott, a nő meg egy férfi hol egy szobában, hol egy próbateremben, hol pe­dig távol egymástól több száz kilométernyire ... El­hiszünk mindent. Mert két bűbájos elbájol és elbűvöl minket. Az ereklye a szín­padon­ bennük van, művé­szetükben és varázsos tehet­ségükben; a játék hite, a játék gyönyörűsége, a játék fontossága. Tolnay Klári és Mensáros László. Mint Mrs. P. Campbell, és mint Mr. G. B. Shaw. A Kedves hazugot lát­juk, Jerome Kitty játékát, Huszti Péter szellemességet és játékszeretetet tükröző rendezésében, a Miniatűr Színpad előadásában. Szentendrén, ahol számos múzeum van, hogy a kiállí­tásokat és egyéb neveze­tességeket ne is említsem, ezen a nyáron a Teátrum — az évtizednél is több ideje működő szabadtéri színpad — mellett megszü­letett egy kis kamaraszín­ház. Ebben a kicsi város­ban. A hely atmoszférájá­nak, lelkes törekvéseknek, a Nosztalgia kávéház tu­lajdonosnőjének és sokak buzgalmának köszönhetően. E díszes kis udvaron ez a Kitty-darab a második bemutató. Karinthy Ferenc Dunakanyarját Ruttkai Éva és Sztankay István játszotta itt nemrég, ugyanolyan si­kerrel, mint Tolnay és Mensáros e mostani pre­miert. Mr. Shaw és Mrs. Camp­bell hosszú-hosszú évtize­deken át tartó különös, ra­jongó, csipkelődő, visszafo­gottan vagy éppen kitörően szenvedélyes, sok veszeke­dés ellenére is szeretettel teli kapcsolatát e két re­mek művész maszk és más külsőségek segítsége nélkül, legfeljebb egy sál, egy kis kalap, egy selyemkendő bravúros használatával, pusztán az alakok belső áb­rázolására törekedve, a jel­lemek finom, átlényegülten közvetített­­rajzával tárja elénk. Hol megmosolyog­­tatóan, hol mulatságosan, hol megrendítően. Ők ket­ten — Tolnay és Mensáros — régi-régi partnerek; két­személyes darabokban is sokszor felléptek már együtt; eljátsszák tehát a másik két ember, a másik két színházrajongó, színház­nak élő ember: Stella és — ahogy Shaw-t, a korosodó férfit szerelme, a rapszo­­dikus természetű színésznő­­kajánkodva nevezte—Jan­csi bohóc történetében a maguk vallomását is a szín­házról? Az életről? A re­ményekről, sikerekről — a belefáradásról? De hiszen belefáradásról szó sincs az ő esetükben! Meglehet, pri­vát életükben vannak csüg­­geteg perceik, de szeren­csére mi, nézők csak a mű­vészi arcukat ismerjük, azon pedig még mindig fáradhatatlanság, rajongás, hit és öröm ragyog. És kedvük is örökös a bűbájolásra. Amit itt, a Nosztalgia szép udvarán nosztalgiával figyelünk ebben a mai szín­házi életben. "

Next