Film Színház Muzsika, 1982. július-december (26. évfolyam, 27-52. szám)

1982-11-27 / 48. szám

22 SZÁSZ PÉTER: 400 SOR A TELEVÍZIÓRÓL Szombaton egy igencsak kellemes, gondűzőnek szánt estén többször is felhang­zott — először szelíd mé­labúval, könnyes-mosolyos levendulaillatú nosztalgiá­val, majd, ki tudja, miért, egyre intenzívebben, dü­hösebben Fényes Szabolcs és Szenes Iván néhány sze­zonnal előbb írt slágere: „Nemcsak a húszéveseké a világ!”. Jelen sorok írója is elandalodott az alig cáfol­ható és ügyvédileg is meg­­támadhatatlan kijelentésen, ám minél többször és töb­ben ismételgették, óhatat­lanul arra kellett gondol­nia, a huncut ádázsággal megszerkesztett dalocská­ból bizony semmi nem igaz. Mert lehet, hogy az „úton poroszkál még né­hány korosztály”, aki élni, létezni, lélegezni, dolgozni akar, de hát a világ a húsz­éveseké! A kócosoké, a va­lamit akaróké, a dühöseké! Még akkor is, ha kínosan türelmetlenek, ha sokat kí­vánnak is igazságtalanul az almás lepényből, a szövet­kezeti lakásból, az állásból, a sikeres pályafutásból — az országépítésből; ha túl­zott sietséggel átrendeznék azt, ami nem biztos, hogy jól és véglegesen van be­rendezve — az övék a vi­lág! Mi az, hogy „nem­csak”? Csak az övék! És legyen is! Minden gonddal, bajjal, felelősséggel! Lehet, hogy jelen sorok írója körül, amolyan csalá­di átokból, mostanában rengeteg a világmegváltó, szakállas, izgága fiú és fiús hajú lány, néha tele velük a lakás (hivatalosan kije­lentem : rengeteget esznek, cigarettáznak és vitatkoz­nak, bömböltetik a lemez­játszót, Bachot és Pink Floydot, engem körülbe­lül és nagyon jóindulatú­an úgy kezelnek, mint Ge­­réb apját a Pál utcai fiúk­ban, sőt olykor meg is ve­regetik vállam, és üvöltő kórusban „kézit csókolom”­­mal köszönnek, már érzem tekintetükben, ezekben a nyílt, fényes, még gyerme­ki pupillákban a sajnálko­zást: szegény öreg!). Re­mek generáció ez. Nagy hiba megvonni tő­lük a bizalmat, nagy téve­dés félreérteni őket, mert másképpen fogalmaznak talán, és más az ízlésük. Azt sem állítanám, ők a jö­vő. Ők a jelen. És ez így van jól. Az a dolgunk, hogy együtt éljünk velük. És higgyünk bennük! És sze­ressük őket, még akkor is, ha, esetleg nem tartanak igényt ilyesmire. (Dehogy­nem! Sz. P.) Hiszek bennük, szeretem őket — még akkor is, ha ők nem hisznek bennem, és talán nem szeretnek en­gem. Rozsos István boldogult, szerencsétlen barátom, aki akkor is nagy színész volt, ha végül is csak félig élte le szerencsétlen, szétdúlt életét, azt mondta egyszer: „Tudod, mitől félek én? Hogy reggel becsenget két alak bőrkabátosan, komo­ran, hivatalos végzéssel, és elkobozzák a hosszúnadrá­gomat! Mindig van egy olyan érzésem, hogy én il­legálisan lettem felnőtt. Nekem még most sem jár a hosszú házi! Ugyanaz a szegedi kamasz vagyok, aki voltam, és ezek ott ab­ban a valamilyen hivatal­ban véletlenül belelapoz­tak a kartotékba, és megál­lapították linkségemet...” Ravasz igazsága volt R. I.-nak. Ahhoz, hogy az a bizonyos kamasz felnőtté váljék — nem kell több, mint egy értelmes (rossz esetben felelőtlen) elhatá­rozás. És lehetőség! És bi­zalom ! Nem ideológiák, nem tör­vények, nem beidegződések, nem rítusok kérdése ez ma már! A puszta tehetségé. A tehetség kétkedés nélküli méltóságáé. Így néztem végig, ennek mániákus és biztos tudatá­ban NOVEMBER 13-ÁN DÉL­UTÁN 16 ÓRA 10 PERC­KOR a FŐISKOLÁSOK cí­mű hetvenöt perces műsort, amelyben is Szinetár Mik­lós osztályfőnök bemutatta végzős növendékeit, akik mostantól a televízió és a filmgyár felelős munkatár­sai. A tanár alig beszélt. A riporternő, Kóthy Judit különös arcával, mint szer­kesztő, ökonomikus, tapin­tatos volt. Tudta, amit je­len sorok írója is sejteni kezdett: ezek a húszévesek vagy huszonhányasok ak­kor, abban a pillanatban léptek ki véglegesen a nyilvánosság elé. A vizsga­film, még ha töredék is, tömörített is — visszavon­hatatlanul, jóvátehetetlenül nyilvános produkció. Ha meglepően olcsón is, de a nézőnek pénzébe ke­rül, akár az államnak. Nincs többé mód magya­rázkodásra. Nincs felmen­tés. Ezek a húszévesek, vagy mondjuk néhány évvel „öregebbek”, kedves rémü­lettel szorongtak a nagy vizsgaelőadáson (Tarr Béla kivételével, ő jóindulatú le­nézéssel kezelte a helyze­tet, régi motoros, mit ne­ki egy ilyen alkalom). Leg­jobban Szinetár osztályfő­nök úr drukkolt — mégis­csak az ő több éves peda­gógiai munkájáról volt szó. Ritka sok szeretet és nem kevesebb humánum lehet ebben a pedagógusban, még akkor is, ha minden erejé­vel arra koncentrált, hogy zord legyen, de megközelít­hetetlen. Nézzük tehát a „dogo­­kat”. Deák Krisztina SZÉP SZÜNIDŐ etűdje bizton­sággal elkészített gyerek­melankólia. Vágás, fényké­pezés, és biztonságot jelen­tő apaközhelyet szelíd és elvonatkoztatott, koszorú­zott bánattal és fáradtság­gal alakító Gábor Miklós szerényen és derűsen visz­­szautalt Szabó István im­már feledhetetlen APÁ-já­­ra. Ez az a fajta kissé in­fantilis térjáték, idősíkok, gondolati monológbravú­rok egyvelege , amit min­dig szépen fényképeznek, és borongósak, és általá­ban évtizedekig tart, amíg a rendező kinövi e boron­­gós, komoly gyerekkort. Mennyi példa a magyar filmgyártásból, mennyi munka, kínlódás, amíg a jelen legjobb rendezői csa­ládapaként kimásztak a bá­­rányhimlőragályú infanti­­lizmusból. Tudom! Ez csak egy lecke megoldása, ám figyelmeztet: szépség és szépelgés nem ugyanaz. Moldova Ágnes kemény dokumentarista. Ezt nem­csak a már bemutatott, ne­kem nem éppen rokonszen­ves BÖRTÖNBEN AZ URAM című, Gém György­­gyel közösen készített film­jével bizonyította, de a most pergetett ISKOLA­KÖRLET részlettel, amire kevés azt mondani, ügyes és jó. Szemlélete, kegyet­len humora és felháborító ténymegállapító jellege egyenesen elképesztő. Kel­lemetlen, irritáló, felnőtt állampolgár Moldova. Tud­ja, mi a felelősség! És fel­világosította környezetét, munkatársait, hogy ez a fe­lelősség a jog és a köteles­ség elválaszthatatlan erejű alapfogalma. Ami Tarr Béla sike­res dokumentum-játékfil­mes dolgozat etűdjét illeti — része egy Szinetár dik­tálta, mélységes toleran­ciával és nyilván szívós, szelíd kényszerrel „előírt” eljövendő Shakespeare­­adaptációnak. A tanárnak feltehetően igaza van. Med­dig terjed Tarr tehetsége valóban? Mit kezd egy klasszikus szituációval, mit képes mondani a színészé­nek, és akar-e mondani a jelen ellentmondásain túl az időtlenség rendjéről és sajnálatosan ismétlődő anomáliáiról? A MACBETH különös szemvillanású részletét lát­hattuk. Kétségtelenül a te­hetség jelen, és készülőben a meglepetés. Egyetlen gépállás — vágás és szin­te mozgás nélküli —, fel­pörgetett, lelassított lép­csőkön, pincékben, alvilági zugokból elő-elővillanó, egymásra sorjázó, megsza­­kíthatatlannak tűnő lassú és izgatott folyamatban vetül elénk a gátlástalan és habozó Macbeth, aki meg­tér Banquóval a csatából Lady Macbethhez. Az asz­­szony fenséges és őrjöngő nagyravágyásának első je­lei villannak fel Tarr etűd­jében. Elődereng Duncan király, a Szelíd meggyil­kolása, ki éppen látogató­ba jön Macbeth házába. Az eszméletlen érzékiség, a hatalom, a vér első tőrvil­lanásait idézi a bravúrosan inszcenált etűd. De a Mac­beth szerepére kiválasztott Cserhalmi Györgygyel Tarr — ismerve a tervet, hogy máris készíti a teljes tele­víziós Macbethet, és nyil­ván Cserhalmi a kijelölt embere — nem tudott mit kezdeni. Ez a színész, mint annyiszor, meghirdetvén, hogy ő bizony nem lefúrt lábú aktor — e kijelentés­nek ma már alig van ér­telme —, hadarásra, a hangsúlyok, értelmezések mellőzésére törekszik. Ha színészét Tarr helyre teszi, komolyságra inti — megnyerheti élete legfon­tosabb csatáját is! Akár Cserhalmi! Kívánjuk, így legyen! A legkomolyabb végzős Gém György. EMPÁTIA című felnőtt filmjével a mai emberi kapcsolatok, a jelen gyáva és vállalt sze­relmeinek, sajnálatosan félresikerült hazug-őszinte kapcsolatainak, férfiak, nők reménytelenül megoldott­nak tűnő, fellebbezhetetle­­nül piti gyávaságainak, a másik nemvállalásának, el­árulásának, könnyed meg­tagadásának korszerű pa­rafrázisait adja elő jó ér­telmű profizmussal Gém. Színészei pontosan, tisztán intonálják az empatikus szándékot, a személyiségek­be magát beleélni tudó Gém még a patologikus szélsőségeket is hátára ve­szi. Szépek, tiszták dialó­gusai, átláthatók képkom-

Next