Film Színház Muzsika, 1983. január-júnus (27. évfolyam, 1-26. szám)

1983-01-01 / 1. szám

Hogyan kerül Husszein jordán király a Nemzeti színpadára? Hogyan a Jó­zsef Attila-verset mondó Kozák András? Hogyan Szabó Gyula beszéde, csa­­holása, ugatása, mint Frakk, Károly bácsistól és Irma nénistől. Végül mit keres itt a Hevesi Sándor téren Louis de Funes, a freneti­kus, de külországi karak­terkomikus? Nos úgy, hogy őket a felénk fordított te­levízión látjuk. Képmag­nóra vették fel az egyik es­ti tévéműsort, az Oscar­­filmmel együtt. Két televí­zió van a színpadon. Az egyik a közönség felé for­dul, a másik a színészek felé. Spiró György Esti műsor című művét próbálják Szurdi Miklós irányításá­val. Az író sok nagy igényű, színpadon még nem ját­szott darab szerzője, sike­res prózaíró, ezt a művét középfajú naturalista szín­műnek nevezi. Szereplői Béla és Bella, Szakács Esz­ter és Hetényi Pál, az ő negyven négyzetméteres la­kásuk a színpad , vala­mint szomszédaik, Moór Marianna és Nagy Zoltán, Gizi és Géza. Foglalkozásuk vegyes: munkás, adminiszt­rátor, mérnök, ápolónő. Szerepel még a fiú, Csák György. És a főszereplő, a Televízió. Nem a különle­ges, feldúsított pillanat itt a fontos, hanem a szok­vány. Az indulati kitörése­ket nem tragédia vagy ha­láleset váltja ki, hanem az, hogy hiányzik a tejföl a rakott krumpliból, vagy hogy a férj nem oltotta le a villanyt a kisszobában. A két ember közelléte idege­síti egymást. Béláéknál már nincs szerelem, nincs gyűlölet, mindent a meg­szokás vesz körül. Itt elha­­lóban vannak a szavak, a kapcsolatok. Minek is? Be­tölt mindent a tévé esti mű­sora. A próba mozaikjai­ból egy gyönyörű „bakit” idézünk. Hetényi­ Béla így kiált feleségének: „Azt aka­rod, hogy feldobjam a tal­padat?” (Talpam lett vol­na a helyes szöveg, de ez az elszólás jellemzi a szí­nész belső állapotát.) Vagy: kialszik a tévé egy percre. Szakács Eszter: „Elmentem előtte, és úgy látszik, en­gem utál.” A nézőtéren ülő Szurdi a sporthíreknél felkiált: „Jaj, de gyönyörű gól volt!” He­tényi : „Mondd, rendezel vagy a tévét nézed?” A szünetben a sok tartal­mi és műfaji kérdésre Szur­di Miklós rendező válaszol. — Esti műsor — ez azt jelenti, hogy életünk a té­vé esti műsora körül forog. Lakótelepi lakás a színtér, konyha, félszoba, folyosó- ■ nyi előszoba és a szoba. Az ablak lakótelepre néz. De a díszleten láthatjuk majd a fölöttük lakó és az alattuk szorongó skatulyalakások egy kis részét is. A fősze­replők, Béla és Bella, egy negyven év körüli házas­pár, és a felső szomszédaik, Béláék 15—20 éve élnek együtt, egyre jobban le­épültek, és a leépülés oka részben önmagukban, de környezetükben is keres­hető. A darab újdonsága az, hogy a közönség látja az aznapi tévéműsort. Ez azt jelenti, hogy a darab hetven százalékig Spiró György szövege, és harminc százalékban lehetőséget ad a színészi rögtönzésre. Mintha egy modern com­­media dell’arte-t látnánk, ahol a színészek a szerepek típusait, kontúrjait tudják, és tetszés szerint improvi­zálhatnak. Ez háromszoros figyelem-összpontosítást ró rájuk. El kell játszaniuk a darab írott szövegét, fi­gyelni félszemmel, félfüllel a feléjük fordított tévét, és azt rögtönzéssel lereagálni, de nem mint Hetényi Pál és Szakács Eszter, hanem mint Béla és Bella tenné. Ahogyan az emberek életét a tévé is irányítja, annyira a színészeket is az aznapi es­ti tévéműsor. 1983. február 4-én lesz a premierje Spiró György da­rabjának, ahol a nyílt szí­nen két műfaj ütközik meg. N. J. PRÓBÁN A NEMZETI SZÍNHÁZBAN ESTI MŰSOR Képeinken a próba néhány pillanata: Hetényi Pál (Béla), Szakács Eszter (Bella), Szurdi Miklós (a rendező) és „főszereplőként" a Televízió (Fotó: Sipos Géza)

Next