Film Színház Muzsika, 1983. július-december (27. évfolyam, 27-53. szám)

1983-12-17 / 51. szám

E­zzel a köszöntővel sze­rencsém van. Olyan em­bert köszönthetek immár egy _ véletlennek is mond­ható _ dátumhoz kötve, akiről néhány hónappal ez­előtt, felelősebb alkalom­ból nyilatkozhattam, kife­jezhettem nagyrabecsülése­met. Sára Sándor most öt­­venesztendős. És vagy ne­gyedszázada aktív részese — nemcsak a magyar film­­gyártásnak, de — a fim­­­művészetnek, sőt, a köz­gondolkodásnak. Nem megszületésük sor­rendjében láttam filmjeit. Néhány korai rövidfilmjét csak a Sodrásban után. Szándékkal nevezem az ő filmjének is a Sodrásbant, mivel tudom, ezzel nem sérthetem a film rendező­jét Gaál Istvánt. Hiszen amit ott játékfilmben is el­kezdtek, az közös akarat­ból, közös tehetségből tel­lett ki. Közös etikát is kell mondanom, mivel anélkül igényes esztétikum sem lé­tezik. Végső soron etikai problémát is boncolgattak, az egyén és a közösség köl­csönös felelősségét egymás iránt. Új hang volt, ez ak­kor, amikor ennek a dia­lektikus kapcsolatnak csu­pán egyik oldalát illett hangoztatni. És uj volt ** kép is, mert nagyobbat mutatni a világból, mint amennyi egy műtermi bel­sőbe belefér. Ezek a totál­­képek szimbolikussá emel­ték a Tiszát, a jegények sudarából mítosz susogott. És soha, előtte sem, utána sem fekete-fehérben ilyen színes filmet. Plasztikussá­got is újra csak tőle és csak a Feldobott kőben. Úgy látszik, ezek igazán tétre mentek. Ezzel azonban dehogyis tagadnám a tétet másutt. A később látott korábbi­akban sem. Például mindjárt az el­sőben, a Pályamunkásor­­ban. Ott kezdődött Gaallal a munka. Nemrég újra lát­va az fogalmazódott meg bennem, nem is dokumen­tum, maga a színtiszta barokk manierizmus, or­namentális. A Cigányok­ban fordult a helyzet: Gaal fogta a kamerát, Sára ren­dezett. Ez már igazi doku­mentum, de nem pusztán látlelet. Lírikus ízű publi­cisztika is. Hogy mennyire nincsenek Sárának illúziói, azt megintcsak a Feldobott kőben mondta el a meg­alázott cigányokkal. A Feldobott kő — a leg­jobb műve. Filmművészetünk egyik, legjobb darabja. Tudatosan vállalja, hogy arról beszél­jen, ami oly sok tekin­tetben meghatározta a há­ború utáni történetün­ket: az ötvenes évekről. (Később ennek majd az előzményei után kutat, s ebből lesz a Pergőtűz, de bizonyos értelemben a Nép­tanítók is.) Nem parabo­­lisztikusan, nem szerkezet­konstrukcióban, hanem va­lós drámában elbeszélve. És nála a nagytotál — akár­csak a Sodrásban esetében — ismét a végtelen fenye­getettséget, a csaknem meg­foghatatlan szorongást je­lenti. Csaknem — mon­dom, mert ez mégsem vala­mi elvont szorongás, de ki­fejezetten indokolt félelem. Amelyet azonban fölszaba­dult pillanatok szabdalnak megújuló rettegéssé. Van a filmnek egy pillanata, amely alkalmasint mottója is lehet filmtörténetünk egy jelentős fejezetének, amikor a puszta mozit kap. Állnak az emberek a pusz­tán, éneklik a himnuszt. Ez nem formalitás, minden sor megrázó valóság. Hit és keserűség állandó konfron­tációja, miként az a film is, elejétől a végéig. Rezig­nált tragikum. S közben újból társalko­tó. Hosszan, kitartóan Kó­sa Ferenc mellett (a triász harmadik tagja Csoóri Sándor). A Tízezer nap fényképezése szinte revelá­­ciója az ún. szentendrei konstruktivizmus festésze­tének. Szándékolt és pontos tájelemzés, a szerkezet hangsúlyozása. Az ítéletben alkotó segítséget ad Kósá­nak a monumentális téma megfogalmazásához. A Nincs idővel pedig együtt- Sára Sándor negyedszázada aktív részese a filmművészet­­nek... „Nem szerkezetkonstrukcióban, hanem valós drámában elbeszélve ..(Feldobott kő) 10

Next