Film Színház Muzsika, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1984-01-07 / 1. szám

Markó Iván héroszai — akik eddig küzdelmek, megaláztatások, elbukások után vagy megsemmisültek, vagy megdicsőültek — mintha megfáradtak volna, s beletörődő derűvel szem­lélnék az élet nem szűnő körforgását. Legalábbis a Győri Balett-est nyitó és középső egyfelvonásosa ezt a rezignációt sugallja, a program záró darabja azonban újból a küzdelem kikerülhetetlenségét hirdeti, bár ezúttal nem a Világ szegül az Ember ellen, ha­nem az embernek önmagá­val, a bensejéből feltörő Vággyal kell megvívnia. Témát, szemléletet, hang­nemet vagy formálásmódot váltott volna Markó Iván? Inkább arról van szó, hogy most a négy évad alatt — az ismétlődő motívumok és formai elemek, az egyetlen központi téma újból és új­ból való feldolgozása, a pa­­tetikus-teátrális hang azo­nossága­­,avén — egységes egésszé kerekedő életmű eddig kevésbé hangsúlyos oldala került előtérbe. Mert Markó Iván vallott, és munkáiban meg is va­lósított elképzelése a tánc­színházról ma is érvényes, csupán annyi a változás, hogy míg korábban a teat­ralitásra helyezte a súlyt, ezúttal a táncosság került a kompozíciók centrumá­ba. Eddig a különféle mű­vészeti ágakat a látvány elsődlegességével egyesítet­te, most viszont a szceníro­­zás is a mozgás és zene egyenrangú társává vált. A balett- és táncszínházak ha­gyományos hármasságából e legújabb művekben a ze­ne is más szerepet kapott: nem egyszerűen akusztikus háttér, hanem a témák, hangulatok és mozgássorok valódi szervezője. A balett­színház e három alapvető összetevőjének kiegyenlí­tettsége Markó Iván szín­padán újdonság. A koreog­­rafikus szemlélet erősödése azonban még jobban fel­színre hozta kompozíciói­nak — korábban is fellel­hető — másik oldalát; hogy az érzékeket lebénító és el­­zsongító látvány és hang­hatások keretébe ágyazott mozgásnyelv néhol egysí­kú; hogy a terek szimmet­riája mozdulatlan; hogy a koreográfiák szerkezete — függetlenül a muzsika jel­legzetességeitől — csakis a szólók és unisono csopor­tok felelgetésére épül. Az eredetileg Bécsben, a Haydn-év ünnepségein be­mutatott Évszakok volt Markó Iván első olyan kompozíciója, melyben ar­ra vállalkozott, hogy saját vízióinak színpadra állítása helyett hűen kövesse a ze­neszerző világi oratóriumá­nak leíró és lírai jellegű, természeti képekben bővel­kedő atmoszféráját. Így a tánckompozíció is a Tél minden élét beborító hó­fehér hidegségével indul s zárul. De Markó színpadán a jeges-zord, vakító fehér­ségen átvág egy megfáradt varázslónak és vénségesen időtlennek tűnő ősz férfi, aki a mű kezdetén az új életet indítja, a végén pe­dig a Tavasz, Nyár és ősz hangulataiban fickándozó ifjakat visszatereli a hó­színű, ismét mindent bebo­rító lepel alá. Kezének ál­dó gesztusa nem a megsem­misülés jele, hanem az új­jászületést ígéri, hasonló­an a muzsika derűlátó le­zárulásához. Markó Ivánnak e koreog­ráfiájában — az énekelt szöveg erőltetett eltáncolá­­sa helyett — sikerült tánc­cá formálnia a haydni mu­zsika idill­ikus-poétikus, a folklórtól is ihletett világát. Mindössze néhány — más művében határozott drá­mai jelentéssel bíró — gesz­tus és mozdulat felbukka­nása zavaró, valamint az az elgondolása, hogy a ze­ne összes hangjának eltán­­colása szükséges az azonos atmoszféra megteremtésé­hez. Markó Iván a Maihler-ze­­nékhez — egy Rückert-dal és az V. szimfónia negye­dik tétele — nem ilyen sze­rencsésen nyúlt, holott a Boldog lelkekben is azonos témát, az élet feltartóztat­hatatlan ismétlődésének képét kívánta megfogal­mazni. De Mahler zenéje csak a gondolat illusztrá­lására, túlburjánzó, deko­ratív formákra ihlette. A program igazi izgal­mát — több okból is — a Bolero ígérte. Ravel mu­zsikája megszületése óta kihívás a koreográfusok­nak, s különösen az Markó Iván esetében, akinek pá­lyáján több Bolero-válto­­zat is nagy szerepet ját­szott. Mint a műsorfüzet­ben is említi, az Operaház­ban évekig tevékenykedő Jan Cieplinski spanyolos karakterű, szerelmi félté­kenységet rajzoló Boleró­­jában is fellépett, s a XX. Század Balettjénél végigél­te Béjart saját Bolerójá­­nak színeváltozásait. (Mau­rice Béjart ugyanis egy égő vörös, hatalmas asztal te­tejére helyezte a Dallamot, aki erotikus szárnyalásával fokozatosan magával ra­gadta az asztal körül moz­dulatlanul ülő, előbb csak rezzenő, majd álló-mozdu­­ló-tomboló tömeget. Béjart 1961 óta a dallamot és a Ritmust eltáncoltatta nő­férfiak, férfi-nők, férfi­­férfiak verzióban is — ko­reográfiai változtatás nél­kül!) Markó Iván a Bolero spanyolos lüktetéséhez és a dallam makacs monotóniá­jához is hű maradt: szín­padán állig feketébe zárt párok önfegyelmet áttörő tapsa, dobogása, felkapása kezdi a bolero-ritmust, kö­zépütt pedig testének szimbolikus fedetlenségével a Vágy mozdul, hogy fék­telen erejével áttörje a Fe­kete párok elfojtott eroti­­kum­át, utat adjon a „comb­jaikban futkosó tűznek” — ahogy Lorca írja a Ber­­narda ház ugyancsak feke­tébe zárt lányairól. De az illem és a szokás gátját átszalkító tombolásban — Béjart csak formailag ha­sonló megoldásával ellen­tétben, ahol az asztalra fel­ugró tömeg mintegy elnye­li a Dallam képviselte prin­cípiumot — a párok elpusz­títják a Vágyat, megsem­misítik belső felszabadulá­suk lehetőségét. Markó ko­reográfiája már az indulás­kor olyan hőfokú, hogy Ra­vel fantasztikus crescendó­­jához képest korán kifárad. Ami egyetlen zenei téma esetén mesteri hangszere­léssel megoldható, az e hat pár végigvitt unisonojával fokozhatatlan. Kár, mert a színpadi kompozíció még így, koreográfiai megoldat­lanságával együtt is hal­latlanul szuggesztív. A győri balett-est két ki­emelkedő táncos-alakítás­sal ajándékoz meg. Az egyik Fülöp Viktoré, aki bölcs, lehiggadt, mindent átélt, s ezért már mindent csak szemlélő világ­ öreg­­apjaként méltóságteljese­n irányítja az élet útvesztői­ben csetlő-botló ifjakat az Évszakokban. A másik La­dányi Andreáé, aki a Bo­leróban szinte testetlenné válik a testi Vágy megsze­mélyesítő­jeként: hajlik, re­pül, tekeredik, kitárulko­­zik és bezárul, vonz és ta­szít, mámorit, ígér és ki­józanít, elbutít és okossá tesz, a mennyet ígéri s köz­ben a poklokra visz. Rég­óta várt táncos-személyi­ség! Fuchs Lívia GYŐRI BALETT-EST Ladányi Andrea Ravel Bolerójában SZÍNHÁZI BEMUTATÓK

Next