Film Színház Muzsika, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1984-01-21 / 3. szám

FILM-FILM-FILM-FILM-FILM-FILM Valóságos kihívás ez a film, fricska sokaknak. De nem „a nézőnek” ál­talában, s ezt megnyugvás­sal nyugtázhatjuk. (Művé­szetből is, de méginkább művészkedésből épp elég fricskát kap szegény.) Vészi János első nagyjá­tékfilmje A csoda vége. Idős emberekről szóló tragi­komédia. Ez magyarán any­­nyit tesz, hogy a rendező (aki egyben — Kőszegi Edittel társasag — a forga­tókönyvnek is írója, ráadá­sul még a kísérőzenének is szerzője!) mulatságosnak és mulatságosan ábrázolja a halál természetes közelségé­ben élő, érző, veszekedő, vágyakozó hőseit. Vagyis természetesnek veszi azt, hogy a halál tragédiája be­árnyékolja az élők apróbb­­nagyobb örömeit éppúgy, mint nevetnivaló ostobasá­gait vagy megérthető, szere­tetreméltó illúzióit, tévedé­seit. Mert mindez jellemző A csoda vége hőseire: na­gyon átlagos városlakó em­berkék, olyanok, akikkel csakugyan naponta talál­kozhatunk. De azért mégsem olya­nok. Mert ezek a filmhősök, kitűnő színészek. Sarkalatos pontja ez a filmalkotók el­képzelésének, s azt hiszem, tökéletesen félreértenénk Vészi és társai szándékát, ha nem tartanánk mindvé­gig szem előtt, amit az egész film mindvégig sugall: ké­rem, igaz, hogy átlagos vén­­ségekről szól ez a játék, de tessék folyamatosan tudo­másul venni, hogy nem át­lagos „utca emberei’’ mu­tatják be, itt színészek szí­­nészkednek e groteszk já­tékban. Soroljuk is föl gyor­san: Tolnay Klári, Major Tamás, M­áriáss­y József, Gobbi Hilda, Gera Zoltán, Csákányi László, Sarlai Im­re; körükben a „fiatalokat” sem frissen felfedezett húszévesek képviselik, ha­nem Törőcsik Mari, Őze La­jos és Soós Edit; végül pe­dig három főszerepben há­rom nagyszerű cseh színész , Dana Medrická (aki idő­közben elhunyt, s emléké­nek dedikálták a filmet), Vlasta Fabiánová és Vlasti­­mil Brodsky. De hol itt a kihívás, mi a fricska ? Tüstént megérthető, ha elmondjuk, hogy a film he­lyenként pikáns mozzana­tokkal fűszerezett szerelmi négy- vagy ötszögtörténet: meghal egy férfi, Péter (Ma­jor Tamás), s a továbbiak­ban két volt felesége meg egy szeretője (Dana Med­rická, Vlasta Fabiánová, il­letve Tolnay Klári) marak­­szik és mereng az emlékén, mígnem megérkezik a meg­boldogult legutolsó „valaki­je”, a titokzatos szívrabló, akit egyik hölgy sem ismer , s kiderül, hogy az bizony nem nő, hanem férfi, egy Kanadában élő diabetikus cukrász (Vlastimil Brods­ky). Nosza, a hölgyek máris fontolóra veszik, miként fe­lejthetnék el rövid úton szeretett megboldogultjuk e végső kapcsolatának furcsa­ságát, s miként szerezhet­nék meg maguknak Györ­gyöt ... A végén Irma- Medricka lemond eme illu­zórikus párszerzésről, s in­kább kedvenc kanapéját követi a ház felső szintjén éldegélő „bútorlelkész” (Máriáss József) lakásába, a többiek viszont — Kamilla­ Fabiánová és Bözsi-Tolnay Klári — egymást és magukat szédítik a „végre-boldog­élet” reményével. Csakhogy György is a halálba szende­rel, amikor fölkeresi egy­kori gyermekszobáját (mai lakó is van ott, természete­sen, a Feketehajú Nő, vagy­is Soós Edit, aki — megint­­csak természetesen — félre­érti a látogató szándékát, s nagylelkűen ágyába invitál­ja). Szóval, vége. A csodá­nak. Ami nem szokott be­következni a valóságban. Vége a groteszk boldogság­keresésnek, az illuzórikus vágyálmoknak. A valóság mégiscsak az, ami. Jócskán leegyszerűsítve a dolgot, a boldogságkeresés és életnyavalygás kettőssé­gével teliszeli a filmművé­szet, s pláne a film-nem­­művészet, s a közhelyeknek ezt a közhelyét csupán a részletes kor- és környezet­­rajz, a társadalmi mikro­­realizmus untig ismert esz­közeivel sikerül legtöbbnyi­­re „hitelessé” varázsolni (engedjük meg: a legjobb esetekben — ritkán — csak­ugyan sikerül is ez a va­rázslat!). Annyi biztos, hogy a lélektani ábrázolás cím­szó jaszerint már másra se vonatkozik a moziban és a tévében látott filmeken, mint erre a „keresem az élet értelmét, de az illúziókban nem találom, csak a való­ságban” sémára. Csakhogy ezek a fajta filmek több­nyire­­ sikeresek. Baj vol­na ez? No, nem. Csak úgy gyanítom, hogy Vészi János iróniával kezeli, szemléli ezt a sokszorosan ismétlődő mozi­ műveletet, s jónak lát­ta, hogy megfricskázza egy kicsikét. Minthogy azonban műveket csak a közönsé­gükkel együtt lehet meg­fricskázni, kétségtelen, hogy ez az eljárás bizonyos fajta közönségre is vonatkozik. Ez volna A csoda vége mint fricska kül­vonatkozása. De van egy bel­vonatkozása is: szakmai. Fiatal rendezőktől hosszú időn át megszokhattuk, hogy bemutatkozásul nemzedé­kük arcképét tárják elénk (bohó lelkesedés, csalódás, nagyrahivatottság, gondok ráncolta, őszinte homlok). Vészi János erre úgy dönt: csakazértse. Következményei, persze, vannak egy ilyen döntés­nek. Például, hogy mind­azok, akik nem „játékot” látnak a filmben, rosszalla­­ni fogják „az idős emberek kigúnyolását”; akik pedig a hazai (film)játékipar hiány­­gazdálkodásán nőttek-ser­dültek föl, azok meg eset­leg értetlenül fogadják a választék szándékolt bőví­tését: minek ez, hiszen van már egy ilyen játékunk (Örkény—Makk: Macska já­ték). A terve szép, a kivitele bizony némileg göcsörtös. Fontos pontokon nem sike­rült simára fogalmazni a még oly kiváló színészeknek sem — és ez, természetesen, a rendező számlájára íran­dó, nem a színészekére — az átmeneteket, a vaskos realitás és a groteszk „lebe­gés”, az ironikus elidegení­tés határait. Nem jó az — példának okáért —, ha a ha­lál beállta csak „viccnek” hat (így van mindjárt a film expozíciójában, Péter elszenderülésekor), nem pe­dig komolynak is. Hiszen ez az egész folytatás értelme­zését veszélyezteti! — Ha­sonlóképp bizonyos gyakor­latlanságra vall a rendezés nehéz szakmájában, hogy az amúgy is valamelyest pi­káns históriát olykor a fe­lületen terhelik meg „még külön pikantériával” , mint Tolnay Klári és Gera Zoltán közös fürdőkádi je­lenete, vagy a „szipózás” amúgy mulatságos, de már olcsóbb ka­baréhumorba csusszanó betétszáma eseté­ben. Ízlésbeli bizonytalan­kodásra is vall mindez amellett, hogy dramatur­giai, szakmai bizonytalan­kodás jele. De — monda­nám mégis — sebaj. A te­hetség jelei mindezeknél csalhatatlanabbul mutat­koznak ezen a filmen. Nem csupán a rendezőre, hanem alkotótársára, Máthé Tibor operatőrre nézve is. Nincs is mit „elnézni” ne­kik. Inkább megértésre van szükségük egyelőre, úgy vé­lem. S nem is nekik, ha­nem a művüknek. Megérte­ni azt, hogy stílussal, a köz­helyek végiggondolt kondi­cionálásával s nem a cse­lekménnyel magával pró­bálták kifejezni fő mondan­dójukat.Csala Károly A CSODA VÉGE .. helyenként pikáns mozzanatokkal fűszerezett szerelmi négy- vagy ötszögtörténet (Tolnay Klári, Dana Medriská, Vlasta Fabiánová) 12

Next