Film Színház Muzsika, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)
1984-06-16 / 24. szám
BUDAPEST, SÁRBOGÁRD, ALTÖTTING A Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium énekkari hangversenyt rendeztek a Zeneakadémián; vendégek voltak a sárbogárdi Petőfi Sándor Gimnázium leánykara — vezényelt Huszics Vendel — és az altöttingi (NSZK) Gymnasyum des Landkreises vegyeskarat vezényelt: Gunther Grumbeck. Orlando di Lassótól Bárdos Lajosig a kórusirodalom sok remekműve hangzott fel. A nagysikerű hangversenyt Zakariás Anikó, a gimnáziumi vegyeskar karnagya szervezte és rendezte. A szereplő kórusok és a közönség szeretettel köszöntötte a hangversenyen megjelent Bárdos Lajost. Képünkön: Zakariás Anikó a gimnázium vegyeskarát vezényli. (Fotó: Mönich László) KÖNYV: MESTEREK ÁRNYÉKÁBAN Aki csaknem egy évtizeden át dolgozhatott együtt Rácz Györggyel a rádióban, legelőbb és leginkább azt olvassa szívesen és nosztalgiával visszaemlékezve ebben a kedves kis kötetben, ami a rádióról szól. Ott rendező volt R. Gy., főrendező volt, dramaturg és író, összeállító és fordító (lehet, még zenét is szerzett, csak nem vallja be!), sistergő ritmussal megáldott mindent tudó, a Szívküldi kitalálója — és még mi minden! Mesterek árnyékában című memoár- és krónikakönyve sok érdekes pillanatát őrzi azoknak a régi rádiós esztendőknek, megelevenítve és láttatva. Tudjuk, hogy R. Gy. annak idején Hevesi Sándor tanítványaként indult, külhonban is tanulta a mesterséget, s tudjuk: éveinek tekintélyes hányadát szentelte arra, hogy világhírű külhoni művészeket kísérjen-konferáljon végig az országban (erről is mennyi érdekes apróságot örökít meg a könyv!), R. Gy. mégis elsősorban rádiós személyiségként él azokban, akik — mint már említettük — a közelében dolgozhattak, ugyanott. Bajor Gizi bravúrja, az, hogy rávette a nagy színésznőt, mondja el a Puskin-mesét sakkfelvételre: a magyar művészettörténet emlegetett, nagyszerű fejezete marad mindig. Timár József szeretetét mi is a magunkénak valljuk; emlékszünk az Életfogytiglan című kétszemélyes Rácz György-drámára. Emlékszünk a Szép szerelem című, Fábri Zoltán illusztrálta finom kötetére, de még arra az egészen fiatal költőre is, akinek a harmincas évek közepén indult (akiről a Mesterek árnyékában, indokolatlanul, hallgat), akinek két verssorát szívesen idézzük: „S az elmúlt éjjel kinyílott magától / A Rilke ott, hol legutóbb lapoztad ...". D. L. ÁTSZERZŐDÉSEK A következő időszakban hétről hétre tájékoztatjuk olvasóinkat — a hozzánk beérkező információknak megfelelően —, hogy a következő színházi évadra színművészeink közül ki szerződött át más színházhoz. A Madách Színházba jön: Bartal Zsuzsa (Veszprémből), Juhász Jácint (a Népszínháztól), Karczag Ferenc (a Mikroszkópból), Koncz Gábor (a Vígszínházból), Moór Marianna (a Nemzetiből), Vass Gábor (Szegedről). A Madách Színházból távozik: Tóth Tamás — Szolnokra. A Katona József Színházba jön: Básti Juli (Kaposvárról), távozik: Molnár Piroska és Helyey László — Kaposvárra. A Radnóti Színpadra jön: Csíkos Gábor — Veszprémből, távozik: Szabó Kálmán és Fazekas István. Az Operett Színházba jön: Szolnoki Tibor (a Rockszínháztól), Karádi Judit (a Gyermekszínháztól), Harmath Albert (Pécsről). ÚJVIDÉK: STERIJA JÁTÉKOK A Játékok első napjának (május 26.) nyitó eseménye a 7. Nemzetközi Díszlet- és Jelmeztervezési Triennálé díjkiosztás ünnepsége volt, amely egyúttal e kiállítás vernisszázsát is jelentette. A Triennálén a Művelődési Minisztérium, a Színházművészeti Szövetség és a Magyar Színházi Intézet irányításával, válogatásában hat fiatal magyar tervezőművész anyagával képviseltette magát a magyar szcenográfia. A koncepció és a válogatás helyesnek bizonyult: sikerült átütő erejű, egyenletesen magas színvonalú és nagyon anyagerős dokumentációt kiküldeni, amely méltóan reprezentálta a legfrissebb és a legtehetségesebb magyar szcenográfiai törekvéseket. Donáth Péter, Szegő György, Antal Csaba, El Kazovszkij, Szlávik István és Szakács Györgyi makettjei, tervei, műszaki rajzai, fotói, ruhái nagy figyelmet és elismerést keltettek. Jó elgondolás volt, hogy ráadásul sikerült olyan produkciók dokumentációját kijuttatni, amelyek magas színvonalúak voltak, sőt többen közülük a jugoszláviai közönség és szakma előtt is megbecsülést szereztek (a Marat-Sade előadása Kaposvárról a BITEF-en, a Vonó Ignác előadása Szolnokról Újvidéken). A magyar anyag mindezzel együtt megkomponált is volt, s egészen gazdag eszköztárú. A Triennálé zsűrije a magyar részvételt a kollektív díszlettervezési kategóriában ezüstéremmel jutalmazta. Ráadásul a kiállítást rendezők előzékenységéből következően a magyar kiállítás igen jó elhelyezést kapott; az összetartozó, szigorúan megkomponált rendben sorakozó kiállítási tárgyak minden esetben egymás közelében voltak, maximálisan segítve ezzel a befogadást, a megértést, a megbecsülést is. A jó installálás, az együtt-tartás, a kompozíció-elv gyakorlati megtartása eredményezte aztán a szakma és a nagyközönség végső véleményét: a magyar anyag az egyik legszínvonalasabb az összes között, s méltán kapta meg a különleges szemléltető eszközökkel és szintén nagyszerű előadásokat megörökítő dokumentációval a jövő NDK-kiállítás után az ezüstérmet. JUBILEUMOK Az elmúlt napokban több jeles produkció érkezett el jubileumi előadásszámhoz. Hofi Géza műsora, a Madách Kamarában 150. alkalommal került színre, a Mikroszkóp Színpad nagysikerű produkciója, a Bal? Jobb? Bal! ugyancsak túljutott a 100. előadáson. Érdekes, hogy két magyar dráma is most lépett túl a bűvös félszázadik előadáson: Görgey Gábor drámája, a Galopp a vérmezőn (Madách Kamara) és Sárospataky István Szemfényvesztők című színjátéka a Várszínházban. Ugyancsak ötvenszer került színre a Csütörtöki hölgyek és a Volpone is. CARMINA BURANA - LIPCSEIEKKEL Carl Orrf kétségkívül legnépszerűbb művét adta elő a Pesti Vigadóban az NDK egyik legkiválóbb egyetemi énekkara, a lipcsei Karl Marx egyetem kórusa, Max Pommer vezényletével. A májusi hangverseny érdekessége volt, hogy a darab úgynevezett „ősváltozata” szólalt meg: a zenekart itt két zongora, s egy ütőhangszeres együttes jelentette. A koncert sikeréhez nagyban hozzájárult a kartételeket kiválóan megszólaltató kórus mellett a zongoraszólamokat interpretáló Dévai Tibor és Dévényi Lajos játéka, s az énekes szólisták — Pászthy Júlia, Keönch Boldizsár és Kovács Pál produkciója, akik közül kiváltképp Pászthy Júlia szólói voltak igazán élményszerűek. CSAK NEM LEÉGNI című kabaréműsorával mutatkozik be a Magyar Média Kabarészínháza a budapesti közönségnek az Uránia filmszínházban június 19, 20 és 21-én 20 órai kezdettel. A főszereplők: Herényi Ottó, Csala Zsuzsa, Deák István, Deák Böbe, Hacser Józsa, Kibédy Ervin, Lelkes Péter, Lórán Lenke, Mérei Péter, Mezei Annamária, Oszwald Marika, Reményi József, Sabján Éva, Szuhay Balázs, Tathi Tóth László és Verebély Iván. A háromórás műsor során vetítésre kerül a Kicsi kocsi újra száguld című film is. 21 NAPLÓ