Film Színház Muzsika, 1984. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1984-01-21 / 3. szám

10 WOODY ALLEN Az újrateremtett személyiség A mesterkéletlen rumlit, a kibogozhatatlan rendet­lenséget, belső zavart, fe­gyelmezetlenséget árasztó lakás egyik csücskében ül a filmkritikus. Izgatott áhí­tattal, átéléssel-átérzéssel figyeli — századszor-ezred­­szer — kedvenc hőse szava­it, mozdulatait, búcsúját a filmvásznon. Hogy újra és újra megfigyelhesse, mi a titka a Casablanca hősének, a nagy színésznek, a csodált férfinek, Humphrey Bogard­nak. A filmbéli repülőgép aj­taja becsukódik, a vászon elsötétedik, a szín kivilágo­sodik. Az áhítat véget ér. S már a Vígszínház közönsé­ge sem a jól ismert filmet figyeli nosztalgikusan, ha­nem a színen gubbasztó, és a filmet mindvégig játéko­­san­ izgatottan egy-egy gesz­tussal kommentáló színészt. A darabbéli filmkritikus, egyébiránt a mozivászonról sokak által jól ismert film­­kritikus figuráját, Woody Allen hősét, önmagát, Woody Allent Kern András játssza. Már a bemutató előkészí­tésének időszakában ked­venc paradoxon volt: ön­maga szinkronhangjának megtestesítője, Woody Al­len hangja Woody Allent játszik. Ám a paradoxon nem is olyan tréfás, ha be­legondolunk, általában mit jelent színpadra vinni egy filmsikert. Nem egy fiaskó született már ezen az úton. Hisz a film­­technikai lehe­tőségeit, az újrajátszásokat, ha nem tökéletes egy moz­dulat, egy hangsúly, egy képkivágás, a színpad egy­szerűségével és megismétel­­hetetlenségével összevetni mindig kétes értékű feladat. Hát még ha a színháznak a film nagy elődjeivel kell megküzdenie. Ám az is igaz, a Vígszínház társulata nem egyszer vállalt és vitt siker­re ilyen feladatot. Emlékez­zünk csak Richard Lester filmjére, A trükkre (1965-ös cannes-i nagydíjas), amely elsöprő lendületű előadás­ban szólalt meg a Pesti Színházban Halász Judit (Rita Tushingham szerepé­ben), Tordy Géza és Tahi Tóth László főszereplésével. Vagy a Furcsa párra, amely Várkonyi Zoltán förgeteges rendezésében Tomanek Nándor és Bárdy György eszményi „házaspárjával” a komolyan vett komédia pél­dája lett. Ám térjünk vissza a szí­nészi paradoxonhoz, Kern András tehát Woody Allent játssza, saját hangját játsz­­sza? Újrajátssza. De el le­het-e játszani azt a Woody Allent, aki maga is egy ti­pikus amerikai kis­ intellek­­tuelt formál. Rezzenéstelen, vidámság nélküli arccal, ki­kipillantva szemüvege mö­gül. Aki kisebbrendűséggel küzd, miközben szenvedé­lyesen öntudatos, aki pszi­chiáterhez jár, hogy érzel­meivel megbékéljen, aki ál­modozó és realista, aki ér­zelgősségét elironizálja, fél­­szegségét takargatóan rá­menős. Szívvel élő ember. Maga Woody Allen. Ezt a Woody Allent alig­ha lehet megjeleníteni. Nem érdemes vetekedve ve­le (önmagával) eljátszani. Egyet lehet: a személyiséget újrateremteni. Amúgy Kern-módra. A színpadon játék közben megszületve. Kernt játszani Woody Al­­lenben, úgy, mintha maga lenne a suta, csetlő-botló, lelki- és szexuális válságok­kal küzdő, magát kereső, a film ábrándvilágában lebe­gő, a filmszínésztől képze­letben pszichológiai és ma­gatartásbeli tanácsokat ké­rő-követelő, már-már célta­lanul céltudatos filmkriti­kus. Sam? Woody? Kern. Ez játékmódjának, a könnyedségnek, a közvet­lenségnek, a lazaságnak, az öniróniának, a nemcsak a szavakban, hanem a játék­ban is megnyilvánuló szel­lemességnek a „trükkje”. S a paradoxon úgy alakul, hogy miközben Woody Al­lent játssza, valójában na­gyon pontosan, önmagát mutatja, miközben Kernt formázza, Woody Allent te­remti újra. Ettől lesz játé­ka, szerepformálása, színé­szete oly őszintén teljes és magával ragadóan igaz. (róna) Kern András a Játszd újra, Sam! előadásán a Vígszínházban (Fotó: Kádár Kata)

Next