Film Színház Muzsika, 1984. július-decenber (28. évolyam, 27-52. szám)

1984-08-25 / 34. szám

— Mindhiába. A társula­tok minden november má­­sodikán, soha többé! — fel­kiáltással elégették a Mol­nár és gyermeke szöveg­könyvét. Sajnos mindig elő­került valahonnan a követ­kező év októberében egy újabb példány ... Már ön­magában ez is kísérteties, nem igaz? — Ettől eltekintve, gon­dolom, Palágyi a szerepját­szás óriási választékával ajándékozott meg. — Nem panaszkodhatom. Még csak mondanom sem kellett, hogy „Ide nekem az oroszlánt is”. Játszottam a koromnak megfelelő és meg nem felelő szerepeket. Klasszikust és akkori mo­dernet, prózait és zenését, tragikusát és komikusát. Még balettet is táncoltam. A kor egyik legjobb prí­mabalerinájától, Nirschy Emíliától vettem órákat. Az Orpheus a pokolban, A rózsa lelke, a Búcsúkeringő című balettekben Rajz Irénnel, Rajz János nővé­rével léptem fel. Életem el­ső szaltóját — volt később több is — szépen megtap­solták. — Palágyi a színpadon is a szárnyai alá vett? — Közvetlenül tőle is sokat lehetett tanulni. Nem egy olyan szerepet bízott rám, amit fiatalabb korában maga játszott. Vagy csak szeretett volna, s így vá­gyát bennem láthatta meg­testesülni. — És Greguss Zoltán vá­gyai közül mi valósult meg már ennyire fiatalon? — Mindenekelőtt a Ham­let. Tizennyolc évesen ját­szottam el. De már előbb betanultam minden sorát. A férfi és a női szerepeket egyaránt. Hogy amikor majd kellek, teljes vérte­­zetben álljak készen. — Tudom, hogy ez nem tréfadolog. Egy alkalommal nyilvánosan is tanújelét adtad, hogy a teljes Ham­­let-„partitúrát” betéve tu­dod ... — Életem legizgalmasabb kísérlete volt, önálló estet adtam a Zeneakadémián. Nemcsak verseket szaval­tam, előadtam kedvenc da­rabjaim egyes részleteit is. Köztük Hamlet és Ophelia jelenetét. — „. .. én egykor szerettelek” — mondtam mint Hamlet. — „Valóban fenség, úgy hitette el­ve­ Greguss Zoltán pályakezdő vidéki színész korában . Az egykori Hamlet, mint Claudius, Simor Erzsivel és Gábor Miklóssal sem” — válaszoltam rá mint Ophelia. Majd ismét mint Hamlet: — „Ne hittél volna nekem, mert hiába oltja be az erény a mi vén törzsünket, megérzik raj­tunk a vad íz.” S Ophelia­­ként újra: — „Annál in­kább csalódtam.” Követke­zett a híres ige Hamlet aj­káról: — „Eredj kolostor­ba, minek szaporítanál bű­nösöket!” Azzal kísérletez­tem, hogy sikerülhet-e hangváltással elhitetni és megteremteni egy párjele­net drámaiságát a pódiu­mon. — Negyven évvel később annak is tanúi voltunk, hogy eljátszottad Claudiust nagyszerűen a Madách Színházban. — Pedig a Hamlet ösz­­szes szerepe közül a „vér­nősző barom” Claudiust gyűlöltem mindig a legjob­ban. Bontottam szerződést is, csak ne kelljen eljátsza­nom. Végül be kellett lát­nom, Claudiusszá öreged­tem. Eljátszottam. De meg­szeretnem nem sikerült. — Gondolom, nem felté­tele minden nagy alakítás­nak, hogy a színész a szívé­be zárja a játszott figurát. Ezt okkal kérdezhetem Gregusstól, aki a gyűlöle­tes alakok egész galériáját játszotta már el, írták, mondták is róla, hogy ő az intrikus szerepkör legava­tottabb betöltője. — Színészi mibenlétem összegezését hagyjuk a vé­gére, jó? Most csak any­­nyit: nehéz lenne össze­számlálni, ahány intrikus figurával kerültem szembe a pályámon. Volt, akit az életben sem tudtam elke­rülni. Hogy ott folytassuk, ahol az imént félbehagy­tuk: kezdőkorom szegedi évei számomra az álmok paradicsoma volt. De med­dig? Mámorban úsztam, amikor tizenkilencedik szü­letésnapomra, mintegy ajándékul, megkaptam a Sasfiúk szerepét. S nem vettem észre, hogy voltak, akik az öltözőfolyosón így köszöntek rám: — Jó na­­pot, vicedirektor úr! Vagy: — Hogy vagyunk, sógorka? Félreérthetetlenül utalva ezzel rokoni kapcsolatomra az igazgatómmal. Végül is rá kellett eszmélnem, hogy kegyeltnek, protekciósnak tartanak. S mivel a helyze­tem százszázalékosan erre is utalt, mi mást tehettem volna, mint úgy döntöttem: megmutatom én ezeknek, hogy a magam emberségé­ből is boldogulok. (Folytatjuk) A Nemzeti Színház 1926-os Tragédia-előadásának Luci­feré: Palágyi Lajos

Next