Film Színház Muzsika, 1984. július-decenber (28. évolyam, 27-52. szám)

1984-09-01 / 35. szám

SZERKESZTŐSÉGI BESZÉLGETÉS A SZÍNHÁZRÓL ÉVAD UTÁN. Az elmúlt évad befejezé­sekor, beszélgetésre gyűl­tek össze lapuink színház­zal foglalkozó szerkesztői, munkatársai. Az évadról cseréltük ki tapasztalatain­kat. Egyéni álláspontok üt­köztek, vagy erősítették föl egymást. Hiszen ahány kri­tikus, annyiféle ízlés, gon­dolkodásmód. Amit azon­ban mindannyian legfon­tosabbnak vélünk, és a kriti­káinkban tán több kevesebb félreértéssel, akár tévedés­sel is vallunk, a cél, a mi­nőség, a színvonal előtérbe helyezése. A színház rang­jának védelme. A hosszúra nyúlt beszél­getés minden részletével nem kívánjuk az olvasót terhelni. Inkább egy-egy talán nem hiábavaló, és to­vábbra is vállalt gondo­latsorról próbálunk tájékoz­tatást adni. Reménykedve abban, hogy az olvasó nem tartja majd ezeket a soro­kat olyan összefoglalás­gyártásnak, amellyel végér­vényesen átvilágítani igye­keznénk a színház napi és hosszú távú kérdéseit. Még egyszer: erről szó sincs. De az új évad küszöbén talán nem teljesen hiábavaló az ilyen együttgondolkodás és vita. Tudjuk jól: az efféle összefoglaló nem töreked­het az igazi teljességre, ám azért mégsem mentjük föl magunkat a véleménymon­dás felelőssége alól. Az elmúlt évad, sőt a kö­zelmúlt évadjainak tarka­sága rengeteg egymással színvonalban, feladatválla­lásban, sikerben megmutat­kozó szélsőpontja jól mu­tatja, hogy akárcsak az egész világon a színház, a magyar színház is érték­rendválsággal küzd. Ez ön­magában nem pozitív és nem negatív folyamat. Rea­litás. Világjelenség. Nem a színházból indul ki, hanem a századvég kutúrájának helyzetéből, s tudomásul kell venni, hogy a színház, a magyar színház is ebben a szituációban működik. Természetesen ezzel együtt jár, hogy sok társadalmi, emberi, etikai gondolkodás­beli támpont bizonytalan, s ez kihat a színház, a ren­dező, de még a színészi já­ték ideáira, körülményeire, gyakorlatára is. A jó szín­­házvezetés ezt nem hagy­hatja figyelmen kívül. Beszélgetésünk közben, mi úgy láttuk, hogy a szín­házak háromféle választ adtak az elmúlt évadban er­re az útkeresésekkel, eltor­­laszolódásokkal, próbálko­zásokkal teli, vagy a prob­lémát egyszerűen tudomá­sul sem vevő helyzetre. Az első a felelős művészi igye­kezet, amely arra törek­szik, hogy gondolatilag új­szerű, a kor konfliktusait őszintén bemutató hiteles helyzeteket, magatartáso­kat fogalmazzon meg szín­padán. Ez néhány merész, művészileg összefogott, és a közönség előtt nagy sikerű előadást is hozott. A­­máso­dik a rutinos színházi fele­let, amely gondolatilag in­kább konzervatív, hatásá­ban közönségzsongító. És abban az esetben, ha ta­pasztalt, a szakmát jól is­merő, tehetséges művészi vezetés és együttes áll mö­götte, profi teljesítményt nyújtva sikert arat nagy kö­zönségrétegek előtt. A har­madik irányzat a hangos szenzációteremtés, közön­ségmeghökkentő eszközei­vel próbálja fölhívni magá­ra a figyelmet, ám alig tud­ja kendőzni, hogy a dobper­gés gondolati-művészi üres­séget takar. A főbb tenden­ciák ezek. Nem sorolható be minden színház minden előadása ebbe a három „skatulyába". De nem is akarunk skatulyázni. S ezért nem tekintjük bajnak azt sem, hogy nem egyet­len vezértendenciát látunk, hanem többet. Vélemé­nyünk szerint gondok ak­kor jelentkezhetnek, ha az első tendenciával szemben túlsúlyba jut a másik ket­tő. S ami a közönségzsongí­tó, konzervatív profi szín­ház előtérbe kerülését ille­ti, látunk jeleket arra, hogy a színházi életben ennek a hangja eluralkodik, s így mintegy kivonja a színhá­zat a valóságból, megfoszt­ja a színház művészeit at­tól az alkotó-teremtő nyug­talanságtól, amely nélkül hiteles művészet soha nem születik meg. Nem soroljuk itt föl azo­kat az előadásokat, ame­lyek szerintünk az évad legjobbjai voltak, hiszen nem vagyunk jogosultak bizonyítványosztásra. A Film Színház Muzsika kri­tikusai voksoltak az évad­ban, s az előadások egyéni elemzését az egész lap vál­lalja. Lényegesnek tartjuk viszont annak kiemelését, hogy a jó, sikeres, fontos előadások segítettek ben­nünket egy általános és hi­teles értékrend kialakításá­ban. Ám éppen a rendezők, színészek, egy-egy színház­vezetés teljesítményeinek tükrében láthatjuk világo­sabban, hogy miközben lát­szólag egymás sarkára hág­tak a magyar drámák be­mutatói, a legtöbbjük évek­kel korábban született mű új bemutatása, illetve meg­késett színre vitele, amo­lyan „helyettes”­mű. Nem új jelenség ez a megkésett­­ség. Sajnos annyira bele­ivódott már színházi éle­tünk jellegébe, hogy a mát a színháztörténeti előzmé­nyek nélkül már nehéz fe­lelősen megközelíteni. A két világháború közötti esz­tendőkben kezdődött ez a késés, folytatódott az 1945— 1948-as évek késést behozó nekifutása után. S jól em­lékezünk még arra, hogy a hatvanas-hetvenes években is „divatozott” a világiroda­lom világszerte nagy sikerű és művészileg újat hozó áramlatának késleltetett színre vitelével, vagy nem egy Illyés-, Németh Lász­ló-, Örkény-, Weöres-, Csurka-dráma megszületé­se után esztendőkkel tör­ténő bemutatásában. Az új magyar dráma kü­lönböző okokból ugyan, de még mindig csak látszólag szívesen látott vendég a színpadon. S amíg ez így lesz, amíg a magyar drá­ma, akár első pillantásra meghökkentően új hangot hozó legjobb művei nem kapnak zöld utat, addig a késésjellegen aligha lehet változtatni. Ez pedig azért központi kérdés, mert meg­ „A Mester kétarcúsága: színpadi „őszintesége” és színházon kívüli „őszintétlensége”, a művész és az ember moralitása és­­moralitása a dráma kérdése.” Az imposztor (Katona József Színház), középen Major Tamás

Next