Film Színház Muzsika, 1984. július-decenber (28. évolyam, 27-52. szám)

1984-08-11 / 32. szám

G GÁCH MARIANNE BESZÉLGETÉSE BESSENYEI FERENCCEL „HÁLÁT MONDOK A SORSNAK. Az első kérdést ő intézi hozzám: „Miről beszélges­sünk, nem zajlanak körü­löttem érdekes események, nincs semmi apropó... Nem már a gyötrelem, las­­san-lassan kimúlik belő­lem a hiúság, a becsvágy ... Színházaink tájékán min­den a legnagyobb rendben, amióta kitiltottam maga­mat a színházi közéletből. Hát persze, uborkaszezon­ban jó vagyok én is, ugye?” S nagyot nevet! Vissz­hangzik a szoba! Interjú Bessenyeivel? Nem könnyű vele megbir­kózni ... Minden szavával azt akarja érzékeltetni, hogy boldog, kiegyensúlyo­zott ... Pedig hát... — Mi igaz mindebből? — Az élet természetes folyamataként érkezik el az ideje annak, hogy le­mondjunk létezésünkről. Nagy hiba, ha a magunk fontosságának hamis tuda­tában görcsösen ragaszko­dunk énünk állandóságá­hoz. Hiszen többnyire min­denki ott fölösleges, ahol éppen van ... — Azt hiszem, téved. Maga sehol sem fölösleges! — Ha a magam mércé­jével mérem a bennem élő igényt és a meglévő lehető­ségeket, a megvalósulás és az igény között óriási sza­kadék tátong. A színész élete, amióta a világ világ, mindig valamelyik intéz­ménytől függ. Kegyetlen a mi mesterségünk, hiszen a feladatok olykor évekig el­kerülnek minket, s megle­het, hogy soha sem jutunk el ahhoz a szerephez, amelyre vágyunk. Hogy miért nem? Mert a külön­bözőképpen szervezett in­tézményekben másfélekép­pen kell élnünk. A színház szellemi vezetőjének némely darab tetszik, más nem, pe­dig bemutatására meg vol­na a lehetőség, így hát ő határozza meg létezésün­ket. A színésznek nincs hatalma a válogatásra, sze­repválasztásra. És nemegy­szer volt már példa rá, hogy a színész szerepálma szörnyűséges bukásba tor­kolt. — A színész miképpen bogozza ki magát ebből a kuszaságból? — A színház vezetőjének a dolga, hogy ismerje a szí­nész képességét, terjedési határát. Isten mentsen meg minket attól, hogy magunk válasszuk meg feladatun­kat. A színész hatalma csak este héttől tízig ives. Mégis ennél gyönyörűbb dicsőség elképzelhetetlen számomra. — Eddigi pályáján min­dig ezt tapasztalta? — Csaknem mindig. No­ha két hónapig egy idegen emberrel — vagyis a rende­zővel — egyeztetem a játék szabályait, este a színpa­don enyém a hatalom, azt a mondatot variálom, ab­ba a mondatba lehelek éle­tet, amelybe én akarok, és csakis az én művészi szán­dékomnak megfelelő maga­tartást valósítom meg, nyil­vánvalón akkori legjobb tudásom, képességem sze­rint.­­ Azt hiszem, nincs oka arra, hogy önmagával ve­szekedjen, hiszen bárhol jár-kel, azt tapasztalja, sze­retik, elfogadják.. . — Ez igaz. Akármi tör­tént és történik velem, az elmúlt harminc-negyven év nem múlt el hiába. Oly mó­don építettem föl színészi és emberi magatartásomat, hogy nem váltam összeté­­veszthetővé senkivel sem, belőlem nincs sorozatgyár­tás. De azért mi komédiá­sok őszintén megvallhat­­juk, titokban mindnyájan halhatatlanságra törek­szünk. Talán furcsa, hogy épp a színész hangoztatja a halhatatlanságot, mert te­gyük szívünkre kezünket, ha azt mondják színész, mosolyognak, aztán legyin­tenek : jó, megbocsátják ne­ki létezését, de embervoltá­ra valamiféle különös bi­zonytalansággal tekintenek. — Azt hiszem, ezek affé­le múlt századbeli vagy századforduló körüli gon­dolatok ... — Dehogyis azok. Ne fe­lejtse el, hogy Kelemen László, az első magyar szín­­igazgató 1814-ben halt meg, és harminc évig harcolt a magyar, nemzeti független­ségért. Akkoriban Moliére, Shakespeare, Schiller már csaknem kétszáz év óta nem élt. És Kelemen Lász­ló úgy halt meg, hogy a magyar színházat nem si­került megteremtenie. Ezt a kétszáz év elmaradást kell nekünk eltüntetnünk. A halhatatlanságért azért küzdünk, hogy megfogal­mazzunk egy-egy olyan mondatot, amely soha sen­kinek sem jutott eszébe, holott minket megelőzőn minden megfogalmazódott már. Így hát az hárul ránk, hogy korszakonként min­dent újragondoljunk, újra­formáljunk. A mi mester­ségünk egyszemélyes, ma­gunk választjuk, magunk csináljuk, magunk pusztu­lunk bele, senki sem segít­het nekünk. Mindez akkor igazi öröm, ha erre a hatal­mas áldozatra őszinte igény mutatkozik. — De ki támasszon igényt rá? — Például a rendező. A színházban a rendező ural­kodik, ő határozza meg, ki mire alkalmas, ő felelős életünkért, munkánkért, eredményeinkért. Amikor harmóniában élünk együtt, az maga a tökéletes bol­dogság. — De hát Bessenyei Fe­renc pályáján ez a harmó­nia jó néhányszor megszü­letett ... — Nádasdyval, Várko­­nyival, Majorral és a cso­dálatos Gellért Endrével valóban szót értettünk. Szellemi partnernek tekin­tettek minket. És azt hi­szem, ma is akadnak jó lég­körű együttesek, hogy csak Ádám, Horvai, Kazi­mir színházát említsem, és úgy érzem, a Nemzeti Szín­házban is sok minden jóra fordul, másféle dimenziók, másféle energiák működ­nek, mutatkoznak meg. Én hiszek az értelmesen szer­vezett klikk, az eszmei cso­portosulás hasznos voltá­ban. A szó jó értelmében létrejött klikkbe tömörült színházi emberek nem egy­más ellen, hanem egymá­sért dolgoznak, eleven, pezsgő művészi életet virá­goztatak maguk körül. Hi­szen nem egymást tagadni, hanem egymást folytatni jöttünk az időben. Csak­hogy ilyesféle csoportosu­lást csakis megfelelő szelle­­- mi vezető teremthet meg A rossz közérzet hátteré­ben többnyire az húzódik meg, hogy lelkünknek nincs igazi gazdája. Most min­denki önmagát árusítja, és addig-addig ügyeskedik, amíg valamiféle vélt biz­tonságban nem érzi magát. — Mi háborítja föl leg­inkább? — Ez a szó túlzás. Talán nem is háborít föl semmi sem, csak hangosan gon­dolkozom, és csupán fölté­teles módban fejezem ki magamat. Mégis dühít a nagy szabadságban viruló epigonizmus, az emberi méltóság agyonnyomorítá­­sa, vagyis az, hogy natura­lista vacaksággal minden illúziót kisöpörnek egyik­másik színházból, a sok ide-oda kapkodásban a szépség pornográfiába süly­­lyed. Ez megalázza azt is, aki előadja, azt is, aki né­zi. Lassan-lassan a színész csak a sátán prófétákaként arat igazán sikert. És csak elámulok azon, hogy a kollegák mekkora tisz­telettel, milyen érthetőn artikulálják a förtelmes szöveget, ám ha összetett mondatba botlanak, azt tő­mondattá szabdalják. A nyelvében él a nemzet — nem ostoba fajvédő szöveg hanem létezésünk, fennma­radásunk föltétele. De ha nyelvünkkel való együtt­élésünk így enyészik el — mert ezt szorgalmazza lá­zasan a színház —, akkor azt a szót, hogy édesanyám, nem halljuk többé, hiszen a vén spinkóban minden benne foglaltatik. A szí­nész prostituálódik a szín­padon harsogtatott durva, mocsok szóáradattól, olyan­tól, amely már-már a fa­lusi referátok faláról is le­kerül. És teszik mindazt az embernevelés, az emberföl­­világosítás, a jövőteremtés érdekében. — Ez nem csupán hazai jelenség... — De én most a magyar színházról beszélek. És oly­kor azt gondolom, nem ár­tana, ha elpirulnánk már a sok szemérmetlen acsarko­­dás közepette. Könyörgök, képmutassunk egy kicsit, a képmutatásban legalább él a szellem, a költészet, de a pornográfia koszában eb­ből semmi sincs. Azért is terelem erre a szót, mert nem értem, miképpen vár­junk az emberektől részvé­tet az életünk, a társada­lom, az erkölcs, a politika, a jövő építése iránt, ha mi taszítjuk őket cinizmusba? A kultúra minél erőtelje­sebb, annál gyöngébb, a kultúra sohasem támad ... — Sok szó esett már nyugdíjba vonulásának okairól... — Ezt már agyontárgyal­tuk, n agyonboncolgattuk. Minek locsogjunk most er­ről? Akkori színházi hely­zetem úgy fordult, hogy csakis nyugdíjazásommal rekeszthettem be egy rossz­ízű vitát. Az életemet kér­dőjelezték meg. És én már­­már attól féltem, olyasmit válaszolok rá, hogy utána nem győzöm a bocsánatké­rő leveleket írni. Nem ér­tették, hogy nem ellenük, hanem értük haragszom, segíteni akarok nekik. — így hát ezek az izgal­mak is lelohadtak magá­ban ... — Se szomorúságot, se megbántottságot, se nosz­talgiát nem érzek, az élet kegyes volt hozzám, elké­nyeztetett, még a homloko­mat se kellett ráncolnom azért, hogy sikert vívjak ki magamnak. Ne tagadjuk, a siker különös érzékeny va­lami, az én sikeremnek egyik föltétele az, hogy a másiknak ne legyen akko­ra sikere. Ez a színészi am­bíció magától értetődő ve­lejárója. Még akkor is, ha

Next