Film Színház Muzsika, 1984. július-decenber (28. évolyam, 27-52. szám)

1984-07-14 / 28. szám

NÉMETH SÁNDOR - KEREKES FERI A tengeren túl turnézott — fennállása ideje alatt el­ső ízben — a bécsi Volks­­oper együttese a Csárdáski­rálynővel; a New York-i és a washingtoni lapok felső fokon írnak a darabról, az előadásról, s benne a Kere­kes Ferit játszó Németh Sándorról. New York Post: „A Csárdáskirálynő tehet­séges keveréke a magyar pirospaprikának és a bécsi tejszínhabnak.'’ New York Times: „Németh Sándor elegáns és élettől duzzadó Ferit játszik.” Associated Press: „Németh Sándor tánctudása lenyűgözte a­ közönséget.” The Washing­ton Times: „Németh Sán­dor briliánsan alakította a bonvivánt.” (Képünkön: Nancy Reagan gratulál Né­meth Sándornak). BÚCSÚ LENGYEL GIZITŐL Nyolcvanegy éves korá­ban elhunyt Lengyel Gizi, a Teréz körúti Színpad egy­kori híres komikája. Nagy­váradon született és ott is lépett első ízben színpad­ra. Egy váradi látogatása során meglátta őt Jób Dá­niel, a Vígszínház egykori híres igazgató-főrendezője, és Budapestre szerződtet­te, saját színházához. A kitűnő karakterszínésznő éveken keresztül játszott együtt Hegedűs Gyulával, Csortos Gyulával, Varsányi Irénnel. Itt ismerkedett meg a nagyszerű jellemszí­­nésszel , Dénes Györggyel, akihez rövidesen férjhez ment. Hamarosan mind­ketten a Belvárosi Színház tagjai lettek. Amíg Dénes Németországban aratta si­kereit a Volkstheater szín­padán, Lengyel Gizi meg­ismerkedett Salamon Bélá­val, akinek tanácsára a Te­réz körúti kabaréhoz szer­ződött. Esténként 4—5 mű­sorban is fellépett. Azok­ban a tréfákban szerepelt többnyire, amelyben Sala­mon volt a főszereplő. Ki ne emlékezne a régiek kö­zül arra a darabra, melyben Salamon a főnökének „ ál­landóan azt hajtogatta, hogy „Lepsénynél még megvolt”. Ebben a tréfá­ban Lengyel Gizi volt az elvesztett motorkerékpár­utas, akit a főnök beosz­tottja motorozni vitt... Élete utolsó éveit a Jászai Mari színészotthonban töl­tötte. — Képünkön: Len­gyel Gizi és Dénes György (pánczél) NAPLÓ ORSZÁGJÁRÓ ELŐADÓMŰVÉSZ: KÜRTI PAPP LÁSZLÓ Regősök, lantosok, ván­dorszínészek késői meg­szólott unokája Kürti Papp László. Vigadóbeli estje után egy újpesti szakkö­zépiskola diákjai között találkoztam vele. Belecsönt­getnek utolsó versmondá­sába, hiszen ez a délelőtti színház egy irodalomóra 45 perce. A csöngetés után úgy­ mondja tovább a verset, hogy a százegynéhány ka­masz csendben marad, mintha nem lenne vége az órának. Húsz éve van a pályán, ötévi vidéki szí­nészélet után tizenöt éve előadóművész. Járja az or­szágot előadóestjeivel. — Nem bánta meg, hogy felcserélte a színpadot a pódiummal? — Az előadóművészet nem áll reflektorfényben, mint a színház. Mégse bán­tam meg, hogy ezt az utat választottam. Könyvtárak­ban, művelődési házakban,­ ifjúsági klubokban lépek fel. Olyan emberek előtt, akik kevesebbet kapnak az irodalomból, művészetből, mint azok, akik Pesten laknak. Hiszem, hogy te­szek valamit az ország kul­túrájáért. Ez a hit eltet­és hajt további feladatokra. — Láttam a Vigadóban Szentpál Mónikával közös, nagy sikerű Babits-műso­­rukat. — A Vigadóbeli estek, ünnepnapok az előadómű­vész életében. De az igazán fontosak a hétköznapok, amikor az előbb említett helyeken próbálok adni valamit a­ jelenlevőknek. — Évek óta tagja a Nép­színház Közművelődési Pól­diumának. — Sokat jelent nekem ez a munka. Négy éve Csong­rádi Mária rendező kért fel a közreműködésre. Félve mondtam igent. A Pódium főleg szakmunkástanulók­nak visz műsort az iskolák­­­ba. Addig szakmunkások előtt ritkán léptem fel. Tartottam attól, hogy nem értik meg az irodalmi mű­sorokat. Nem érzik át, amit mondani akarok. Másképp történt. A műsorok nagy része jól sikerül, ami hal­latlan örömmel tölt el. Em­­lékezés marad például Az ember tragédiája parafrá-­ zisa, amit Kelényi István alkalmazott pódiumra. Kí-i vülem Rosta Sándor, Jakab Csaba és Szilágyi Zsuzsa játszott benne. A szakközépiskola után kisebbek közé megyünk. Szakmunkásiskola előadó­termébe, autószerelő „jelöl­tekhez”. A tanári szobában­ taktikai megbeszélés. Az előadó József Attila-mű­­sort hozott. A 14 éves gye­rekeknek ez az első talál­kozásuk a színházzal. Az előadó változtat: a Móra­­műsort veszi elő tarsolyá­ból. A tanárok­­ egyetér­tenek. Elindul a gyerekszívek­hez Móra Csalló Pétere, s a halkcinált szóda inasgyere­keinek jeleskedései Móra tanár úr óráján. Ez már a színház elengedettsége. Egymáshoz dőlnek a gyere­kek nevetés közben. Kicsit ott is felejtődnek, a szoká­sosnál közelebb egymás­hoz. Az iskola igazgatóhelyet­tese ezt mondja: — A rendhagyó iroda­lomórán felnövő gyerekek­ből tanult színházi közön­ség lesz. Ők nem nevetnek ott, ahol csöndben kell len­ni. Tudnak figyelni. Tisz­telik a feléjük szálló szép szót. Az előadó az érzelmi nevelésben is segít nekünk. A szűkös irodalomórák miatt valamennyire megis­merteti a gyerekeket a ver­sekkel, novellákkal. — A minisztérium, a Népszínház vezetősége és a Fővárosi Tanács minden támogatást megad ehhez a­ munkához — jegyzi meg befejezésül Kürti Papp László. — A cél közös: az irodalom segítségével ne­velni egymás megbecsülé­sére. Győry Zsuzsa 21

Next