Film Színház Muzsika, 1985. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1985-04-06 / 14. szám

A TÉKOZLÓ LEÁNY Pozzuoli lakói viharos fo­gadtatásban részesítették vá­roskájuk híres szülöttjét, So­fia Lorent (képünk). A film­színésznő sugárzott a boldog­ságtól, nem győzte megkö­szönni a sok jókívánságot, amellyel elhalmozták. Sofia Lorenra ugyan sokáig orrol­­tak a pozzuoliak, mondván: még arra sem érdemesíti őket, hogy felkeresse szülőhá­zát, rokonságát. De most meg­békéltek vele, annál is inkább, mert a sztár százmillió líra ér­tékű könyvet adományozott a városnak, megalapítva ezzel a helyi könyvtárat. Látogatását egyébként Sofia Loren össze­kötötte azzal az ünnepélyes bemutatóval, amelyet a szom­szédos Nápolyban rendeztek a Qualcosa di biondo című filmjének bemutatása alkal­mából. (Cente) „Azok a mesés philadel­phiaiak’' — így emlegették a Philadelphia-Orchestrát az Új Világban, ezzel a címmel je­lent meg róluk ismertető, ilyen és hasonló vélekedések hangzottak el művészi telje­sítményeikről, ha valahol Euró­pában turnéztak. Igazgató karmesterük 1938-tól kezdve - egyfolytában, ötödfél évti­zeden át - a Magyarország­ról elszármazott Ormándy Jenő volt, aki március 12-én, életének 86. évében elhunyt. A világszerte napvilágot lá­tott nekrológok nem mulasztot­ták el megemlíteni, hogy nem volt még karmester, aki ilyen hosszú időn át állt volna ugyanannak a zenekarnak az élén. Ormándy Jenő 1899. no­vember 18-án született Buda­pesten, 14 éves volt, amikor elvégezte a Zeneakadémia hegedű-tanszakát, s mint Hubay Jenő mesteriskolájának egyik legjobb növendéke, két év múlva, művészdiplomájával a zsebében, elindult világot hódítani. Európa-szerte szép sikereket ért el, mint szólista, koncertmesterként működött Berlinben, nevét szárnyára vette a hír, ám tapasztalatlan­ságát kihasználta egy semmi­rekellő „impresszárió", és 1921-ben az Egyesült Államok­ba csábította. Az USA-ban fellépésről, hangversenyezés­­ről szó sem lehetett, az ifjú csodahegedűs valósággal el­veszett New York szédítő forgatagában. A „sors keze" vezérelte a Capitol Theater zenei vezetőjéhez, az ugyan­csak magyar születésű Rapeé Ernőhöz, aki éppen egy má­sodhegedűst keresett zeneka­rába. „Játsszék valamit!" - hangzott a felszólítás, s Or­mándy játszani kezdte a Kreutzer-szonátát. Rapeé nem engedte befejezni, hanem így szólt: „Önnek barátom, nem egy másodhegedűs ,pult­jánál­, hanem koncertdobo­gón a helye. Készüljön fel, őszre elintézem, hogy fellép­hessen.”­­ „Öt cent van a zsebemben — válaszolta le­­törten Ormándy —, addigra éhenhalok!” Rapeé: „Akkor hát üljön be másodhegedűs­nek az utolsó pulthoz." Aki ismeri az amerikai kar­riertörténeteket, a továbbia­kat akár ki is találhatja: Or­mándy egy hét múlva előre­rukkolt a Capitol-zenekar hangversenymesteri székébe, rövidesen dirigált, majd ugyancsak rövid idő múltán meghívták a minneapolisi Symphony Orchestra élére. Onnan sima, egyenes út ve­zetett Philadelphiába, ahol Leopold Stokowski választotta első asszisztenséül. A monu­mentális művekhez vonzódó Stokowski az együttest ekkor­ra már világhírűvé fejlesztet­te, részint mintaszerű, pará­dés előadásaival, részint a reklámra, feltűnésre érzékeny amerikai közönségnek hízelgő gesztusokkal. Mint Siegfried Borris Die grossen Orchester című könyvében írja, pálca nélkül, fehér kesztyűben, min­dig partitúra nélkül dirigált, ő valósította meg azt az ülés­rendet, melyben a csellókat a jobb szárnyon, elöl helyezte el, koncertmestereit ábécé sor­rendben váltogatta, a modern művek előtt rövid bevezető elő­adást tartott, a termet a kez­dés pillanatában elsötétíttette, hogy semmi se zavarja a hallgatóság áhítatát. A „Sto­­kie-varázslat" 14 évig tartott, s aztán fokozatosan csökkenni kezdett. A nagyvonalú diri­gens 1936 és 40 között már csak néhányszor lépett pó­diumra, az irányítást 1938-tól teljesen átengedte Ormándy­­nak, aki nyugodt, kiegyensú­lyozott munkatempót vezetett be. Páratlan alapossággal és műgonddal próbált, olyan ápolt, egységes hangzást te­remtett, mellyel mindenütt el­bűvölte a közönséget és a szakmát. A műsort módszere­sen szélesítette, ismételten ki­fejezésre juttatva különleges vonzódását a zeneköltészet négy nagy B-je, Bach, Beethoven, Brahms és Bartók iránt. Nyolcvanon felül is őrizte magyarságát, akcentus nélkül beszélte nyelvünket. Egy alkalommal arra a kér­désre, hogyan fejlesztette ze­nekarát ilyen rendkívül magas fokra, kifejtette: „Az európai zenekarok sok, sokféle felfo­gású dirigenssel ismerkednek meg, s ez tanulságos lehet, de két-három próbával soha­sem érhető el ugyanolyan eredmény, mintha az ember hosszú időn át együtt él, együtt gondolkodik muzsiku­saival." Tolmácsolásainak elő­kelő szellemisége, differen­ciáltsága, stílushűsége és elő­adói szenvedélyessége a szá­zad dirigenseinek élvonalába emelte. Ormán­dy 80 éves ko­ráig rendszeresen vezényelt, az általa teremtett „mesés ha­gyományt” most az olasz Ric­­cardo Mutinak kell tovább ápolnia.­­ Képünk Kodály Zoltán és Ormándy Jenő ame­rikai találkozásakor készült, 1963 nyarán. (a. i.) ORMÁNDY JENŐ REGÉNYE

Next