Film Színház Muzsika, 1985. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1985-05-04 / 18. szám

ITTHON. ÚJ IGAZGATÓ A Vígszínházban Várkonyi Zoltán mellett, majd­ halála után nyomdokaiba lépve az igazgatói poszton, Horvai Ist­ván azt a magasszintű művé­szi tevékenységet folytatta, amely a színház arculatát hosszú éveken át olyannyira meghatározóan jellemezte. Az évad végén Horvai István, sa­ját kérésére, nyugdíjba vonul igazgatói munkaköréből, hogy azontúl minden energiájával és tehetségével rendezőként munkálkodjon tovább színhá­zában. Utóda a Vígszínház élén Marton László, aki Vár­konyi Zoltán tanítványaként haladt művészi pályáján, a legutóbbi időkig a színház főrendezőjeként, mostantól igazgató-főrendezőként. Lukács György születésének századik évfordulójáról sok­oldalúan, jelentőségéhez mél­tó módon emlékezett meg a magyar szellemi élet A könyv­kiadók több új kötetet jelen­tettek meg írásaiból, illetve a róla szóló írásokból. Műsoro­kat sugárzott az évforduló al­kalmából a televízió és a rá­dió is. Ezen kívül nemzetkö­zi tudományos ülésszakot ren­deztek életművéről, sőt - ezt inkább már csak érdekesség­képpen említem - az Irodalmi Múzeum kiállítással tisztelgett emlékének, az Akadémia és a Fővárosi Tanács szobrot állí­tott számára. Úgy vélem, jo­gos e tiszteletadás, hiszen Lukács György századunk egyik legeredetibb gondolko­dója­­ s életútja is rendkívü­li volt. Nagypolgári származá­sa ellenére meggyőződéses marxista lett, s noha elsősor­ban az elmélet érdekelte, mégis nagy figyelemmel kö­vette a politikai gyakorlatot; életének nem egy szakaszá­ban hatékonyan alakította is. A rádió egyik - formiájában egyszerű, ám mondanivalójá­ban annál jelentősebb - mű­sora éppen erről az oldaláról ragadta meg Lukács egyéni­ségét és életművét. Poszler György adott „szabálytalan pályaképet és rendhagyó ösz­­szefoglalást” róla. Valójában új tényeket alig közölt, de tö­mören, plasztikusan megraj­zolta egy gondolkodás fejlő­désének ívét­­ belső ellent­mondásaival, valamint az egyén és társadalom minden­kori ellentmondásaival. Első­sorban szellemi-műveltségi okokból vezeti le Lukács fia­talkori elidegenedését a ma­gyar társadalomtól (Ady az egyetlen, akit elfogad), de rá­mutat arra is, hogyan befolyá­solták magánéletének csődjei. Ezek az okok együttvéve szinte taszították a szocialista esz­mékhez és a megalakuló KMP- hez. Poszler György érdekesen tárja fel Lukács filozófiai gon­dolkodásának emberi-társa­dalmi kiindulópontjait. Így egyéniségének egyik ellen­tétpárjaként ragadja meg a politikus-filozófus ellentétét Mindig vonzódott a gyakorla­ti politikai tevékenységhez, de azt is kénytelen volt belátni: nincs hozzá tehetsége. Ebbe adódott aztán, hogy taktika okokból jó néhányszor vissza­koznia kellett (ezek vezettek nevezetes önkritikáihoz). Időn­ként ő is taktikázásra kénysze­rült; egyik írásában arról be­szél: Szovjetunióbeli emigrá­ciója idején szinte minden művébe betett néhány Sztálin­­idézetet - a képzettebb olva­só azonban észrevette, hogy ezek szervetlenül kilógnak a mű struktúrájából. Ugyancsak nyomatékosan húzta alá Poszler György Lukácsnak azt a tulajdonságát, hogy mindig kész volt a megújulásra és a továbbfejlődésre, mindig e kor leglényegesebb kérdései­re kereste a választ; válaszait ugyan néha leegyszerűsítve, „rövidre zárva”, a napi gya­korlat követelményei szerint adta meg. Az igazi, „nagy lép­tékű” válaszokat utolsó kor­szakában dolgozta ki (példá­san hosszú alkotó életet élt meg: nyolcvanévesen egyik műve előszavában arról ír, hogy legfontosabb műveit még ezután kell megírnia). Valóban egy különös pálya­kép rendhagyó összefoglalá­sát adja Poszler György, s kü­lön érdeme, hogy a bonyolult, elvont témáról is közérthető­en, sőt legszívesebben azt mondanám: érdekfeszítően beszélt, (ámbár tudom, hogy filozófiai témák aligha von­zanak nagy tömegeket). Ze­­lei László - mint már annyi­szor - kulturált beszélgető­­társnak bizonyult, egy-egy kérdéssel megadta a beszél­getés fonalát, s aztán szeré­nyen a háttérbe húzódott. B. Fazekas László A Hevesi Sándor Színház nem Zalaegerszegen, hanem Szom­bathelyen tartotta Shakespeare Vízkereszt... című vígjátéká­­nak bemutatóját. Ez már a hetedik „beavató" produkciója a társulatnak. • Budapesti vendégjátékra is készül a fiatal­­ má­sodik évadját élő­­ társulat. Május 28-án, a Kortársaink, bará­taink címmel megrendezendő fesztivál keretében, az Óbudai Hajógyár szerelőcsarnokában Alekszandr Gelman: Prémium cí­mű művét játsszák. • Május 8—13. között rendezik meg a 25. miskolci filmfesztivált, amelyen dokumentum-, népszerű-tu­dományos, animációs és híradófilmeket vetítenek. • A Kato­na József Színház május 5-én, este 8 órakor műsoros estet ren­dez a mozgássérült gyermekek javára. Valamennyi résztvevő­­— a Katona József Színház és más színházak művészei, műsza­ki dolgozók és szervezők anyagi ellenszolgáltatás nélkül vál­lalják a fellépést.­­ A napokban került sor a SZOT-díjak át­adására. Képünkön­ három díjazott művész látható — László Endre, a Szabó család rendezője, Ráday Mihály, a városvédő operatőr és Markó Iván (Fotó: Mezey Béla) RÁDIÓ: LUKÁCS GYÖRGY KÜLÖNÖSSÉGEI NÉHÁNY MONDATBAN SZÍNPADI JÁTÉK SZATÍRÁKBÓL Ez az akimé a Reggelre ne feledd a pénzt című, Kaposy Miklós szerkesztette, Goszto­­nyi János rendezte, Radnóti színpadi előadásnak, amely kilenc jelenetből áll. Szerzői közt van, többek között Ma­dách Imre, Karinthy Frigyes, Molnár Ferenc, Csurka István, Ráth-Végh István, Novobáczky Sándor, Tabi László, Kaposy Miklós, Gosztonyi János és mások. A vidám est díszleteit Götz Béla, jelmezeit Dőry Virág ter­vezte, zeneszerző Dékány Endre, a koreográfus Mora­­vetz Levente. „Ne szépítsük: a pénz a legmaradandóbb műalkotás. Pheidias műveit széthordta az idő, az ókor festészetének hír­mondója sem maradt, ám Európa múzeumai tele van­nak többezer éves pénzérmék­kel, azok minden műtárgyat túléltek ... A színműirodalom kezdeteitől a legmaibb iroda­lomig alaptémaként van jelen a pénz.... A hagyományos színpadi formákat játékos ele­mekkel , aforizmákkal, hirde­tésekkel, sajtómontázzsal, sza­tírával, zenés betétekkel is oldjuk. Sőt! A csúszó-kenő és hálapénz megszerzésének és átadásának módszereiről mu­sicaltanfolyamon képezzük ki az umbuldálásban járatlan rá­szorulókat” - így jellemzi a szerkesztő, Kaposy Miklós az előadást. A SZOVJET IRODALOM JUBILEUMA Tízéves a Szovjet Irodalom, a tíz nyelven olvasható folyóirat magyar kiadása. A havonta megjelenő, kettős szerkesztésű lap tíz év során számtalan jelentős publikációval örvendeztette meg a szovjet irodalom kedvelőit. A jubileumot a Szovjet Irodalom élő mellékleteként, műsorral ünnepelték a Szovjet Kultúra és Tudomány Házában. Király István, a magyar kiadás főszerkesz­tője kedves szavakkal emlékezett a lapindításra, s az azóta el­telt évtized munkájára. Ezt követően a szovjet főszerkesztő, Szana Dangulov idézte fel magyarországi emlékeit, találkozá­sait Veres Péterrel, Németh Lászlóval, Mesterházi Lajossal és más magyar írókkal. A meghitt emlékezéseket műsor követte, melyben — mint már oly sokszor a tíz év során — a Radnóti Miklós Színpad művészei szerepeltek. A Szovjet Irodalom, élő mellékletének törzsgárdistái, Keres Emil, Kohut Magda, Rab Edit, Somhegyi György, Thirring Viola és Verdes Tamás a Ma­radj mellettem című összeállítást adták elő. A Rab Edit szer­kesztette, Somhegyi György rendezte programban Vinokurov, Okudzsava, Levitanszkij és még több szovjet író, költő művei hangzottak el.

Next