Film Színház Muzsika, 1985. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1985-05-25 / 21. szám

NEMESKÜRTY ISTVÁN KITÜNTETÉSE RÁDIÓ: A REFORMÁTOR Bizonyára vannak, akik má­ig nem felejtették el azt az érettségiző kislányt, aki az 1977-es Ki Mit Tud­on Me­­rinka balladájával tette em­lékezetessé magát. A vetél­kedőt nem nyerte meg, de neve fél évvel később már szerepelt Kazimir Károly fő­iskolai osztályának névsorá­ban. T. Katona Ágnesnek hívják. Filmszínésznő. — A legelső és a legutóbbi feladatomat is Esztergályos Károlytól kaptam - mondja. - 1979-ben játszottam el Gyurkó László Szerelmem, Elektrájának főszerepét. Szép­emlékű, nemes munka volt. A kritika dicsérte, csak a foly­tatás, a további lehetőségek maradtak el. Végzés után a filmgyár társulatához szer­ződtem. Nincs sok felsorolni­­valóm. A színészt akkor is­merik, ha foglalkoztatják, és akkor foglalkoztatják, ha is­merik. Ez a 22-es csapdája. Azért láthattuk őt. Például Hankiss Elemér Erkölcsi csap­dák című tévéműsorában: a fiú, a lány, meg a révész tanmeséjében. Vagy a Redl­­ben az ezredes feleségét ala­kította.­­ Úgy indult, hogy ez egy nagyobb epizódszerep lesz. Aztán villanásnyi maradt be­lőle. De Szabó Istvánnal él­mény volt együtt dolgozni. Közben eljátszottam Deák Krisztina tévéjátékában, a Vonzások és választásokban Ottiliát. A napokban mutat­ja be a televízió. Részt veszek a Mafilm-csapat színházi produkciójában is, a székes­­fehérvári Állítsátok meg Artu­ro Uiti-ban. Bemutatásra vár Esztergályos Károly tévéfilm­je, a Végtelenek, melyben is­mét főszerepet játszom. Egye­lőre ennyi. S. A. Gyermekkoromban gya­koribbak voltak a rádióban a színházi közvetítések, mint manapság. Borzongva hall­gattam, amint a bemondó halk, sejtelmes hangon pó­tolja a látványt („jobbról egy férfi lopakodik be, kezében tőr"). Képzeletem felgyűlt, ta­lán jobban is, mintha sa­ját szememmel követtem vol­na az eseményeket. Aztán megritkultak a színházi köz­vetítések, a televízió vette át ezt a szerepet (igaz, később mintha lemondott volna ró­la). A rádió színházi közvetí­téseinek mégsem a televízió lett az első számú vetélytár­­sa, inkább az elszaporodott hangjátékok. Tulajdonképpen ezek is színházi jellegű da­rabok, de rádiószínháziak. A rádió lehetőségeit általában tudatosan kihasználják, a vi­­zualitás hiányából erényt ko­vácsolnak, a hanghatásokból erőteljes tudati, asszociációs képeket hoznak létre. A rádió­játék önálló műfajként ki­vívta a létezés jogát; a szín­házi közvetítés merevnek és hiányosnak tűnik föl mellet­te. A Pécsi Nemzeti Színház­ból hallhattuk Garai Gábor darabját, A reformátort. Meg­hökkentő volt, hogy a logikus felépítésű dráma, a színpadi látvány hiányában, milyen nehezen követhető. Tulajdon­képpen felesleges (mert­ nem a mű esztétikai befogadásá­hoz szükséges) erőfeszítésre készteti a hallgatót. Igazán az erőteljes dialógusokat él­vezhettük, de a váltásoknál mindjárt zavarba estünk. Magát a darabot most is­merhette meg a nagyközön­ség (kivéve azokat, akik Pé­csett látták). Garai Gábor drámája érdekes, helyenként érdekfeszítő mű, nagy erővel, s amennyire meg tudom ítél­ni, történelmileg hitelesen idézi fel Luther korát. Érző­dik, hogy a szerző bőséges anyagot tanulmányozott át művéhez, érzi és érzékelteti ezt a képlékeny, nagy ellen­tétektől feszülő időszakot. Mit ad a mai hallgatónak a da­rab, milyen tanulságot von­hatunk le magunknak a ti­zenhatodik század esemé­nyeiből? Az természetesen nem valódi párhuzam, hogy Luther kora is, meg a miénk is a reformok kora (sőt az ilyen aktualizálás nagyon csa­lóka és veszélyes lehet). Pe­dig az író­­ bevallott szán­déka szerint — a mához is akart szólni. Talán azt, hogy „egyszerű reformernek lenni sem mindig könnyű dolog"? A drámai mondanivalót nem erősíti, hogy a főszereplő megítélésében mintha a szer­ző ingadozna. A második részben elszürkül, jellegtelen­né válik Luther alakja, s ek­kor tűnik föl, mintha inkább a militáns szárnyat képviselő és törvényszerűen elbukó Mün­zer hordozná a drámai mon­danivaló lehetőségét. A darabot Nógrádi Róbert rendezte. B. Fazekas László ITTHON... Lapzártakor kaptuk a hírt, hogy a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa Nemeskürty István (képünkön) írónak, irodalom­történésznek, a Magyar Filmintézet igazgatójának kiemelkedő tudományos és közéleti munkássága elismeréseként 60. szü­letésnapja alkalmából a Szocialista Magyarországért Érdem­rend kitüntetést adományozta. CÍMLAPUNKON: T. KATONA ÁGNES ÚJ ELVIRA OLASZ KULTURÁLIS NAPOK Június 11-én, a Szépművé­szeti Múzeumban, a Nápolyi Festészet Arany Százada cí­mű tárlat megnyitásával olyan eseménysorozat veszi kezdetét, melynek során szín­házi előadás - a Római Ope­ra vendégjátékával négy Don Pasquale előadás - könyvki­­állítás és kortárs festőművész kiállítás lesz. Az Országos Filmharmónia rendezésében két koncerten lép fel a Római Beethoven Kvartett. Érdekességük, hogy 1970-ben, Beethoven szüle­tésének kétszázadik évfordu­lóján alakult meg az együt­tes. Tagjai valamennyien a Santa Cecilia Konzervatórium tanárai. Magyarországon már 1970-ben nagysikerű kon­certet adtak. Június 12-én Szegeden, 13-án pedig a budapesti Ze­neakadémián mutatják be műsorukat, Beethoven Esz­­dúr zongoranégyesét, Bruno Bettinelli Diverti­mentáját és Brahms zongoranégyesét. Több karakteralakítás után abszolút főszerepben mutatko­zott be Dénes Zsuzsanna, a Magyar Állami Operaház fiatal drámai szopránja, az Ernani című korai Verdi-opera Elviráját énekelte.­­ Képünkön: Begányi Ferenc és Dénes Zsuzsanna az Ernaniban (Fotó: Mezey) ITTHON... MŰVÉSZEK A GYEREKEKÉRT A szellemileg- illetve mozgássérült gyerekek napköziotthona még csak egy jelképes játékautóbusszal rendelkezik. De ben­ne van már a slusszkulcs az igazihoz. Amikorra a napközi épületet átadják - remélhetőleg még ezen a nyáron -, már az igazi, huszonhatszemélyes Robur is ott fog állni. Gyereke­ket fognak szállítani vele. Ezeket a beteg gyerekeket szüleik nem akarják állami gondozásba adni, így viszont huszonnégy órán át egymáshoz kötve, lakásba zárva élnek. Ezen akar se­gíteni a napközi. A szülők kimozdulhatnak, dolgozhatnak, a gyerekekkel pedig szakemberek foglalkozhatnak. Csakhogy karban-ölben kellene idecipelni gyereküket, amit nem tudnak vállalni. A jó szándékkal felépített napköziotthon csak akkor tud segítséget nyújtani, ha a szállítást is meg tudják oldani. A Katona József Színház május 5-én délelőtt, délután és es­te műsort adott gyerekeknek és felnőtteknek. A művészek in­gyen léptek fel. Ebből a bevételből született az autóbusz. Kö­szönet érte.

Next