Film Színház Muzsika, 1985. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1985-06-01 / 22. szám

SOKFELŐL FILMRŐL NEM ESETT SZÓ Michel Serrault évtizedek óta részese a francia filmművészet­nek; arcára, mozdulataira nyilván sokan emlékeztek korábban is. Nevét azonban igazából az Őrült nők ketrece meg a tele­vízió Offenbach-sorozata óta ismerik. A kitűnő színészt a mi­nap fölkereste a Paris Match riportere; egyről és másról be­szélgettek, csak filmről, főként új filmszerepről nem esett szó közöttük. Michel Serrault arról emlékezett, milyen nagy beszél­getéseik voltak hajdanában Michel Simonnal. Majd azt is kö­zölte: sok hangszeren játszik. És ennek leánya, Nathalie zon­gorakíséretével mindjárt tanúbizonyságát is adta. (Paris Match) BRAZIL ANYA ÉS LEÁNYA VÉGSŐ SZERELEM Nemrég láthattuk a magyar televízióban V. Pernanszkaja szovjet írónő elbeszélésének filmváltozatát: az Anna és Anton két főszereplője Törőcsik Mari és Jevgenyij Matvejev volt. Ugyanebből a történetből egész estét betöltő filmet is forgat­tak a szverdlovszki stúdióban; a film címe: Tarts még, tarts még, édes varázslat... A cím nem más, mint a Végső szere­lem című Tyutcsev-költemény egyik verssora. Oleg Jefremov és Ija Szavvina (a Kutyás hölgy című emlékezetes Csehov-film címszereplője) játssza Antont és Annát.­­ Képünkön: Oleg Jefremov és Ija Szavvina a Tarts még, tarts még, édes varázslat című új szovjet filmben (Szövetportfilm) Terry Gilliam eredetileg ka­rikaturista volt, majd a Mon­ty Python filmek révén film­rendező lett belőle. Új film­jének címe Brazil, és a New­sweek szerint minden idők legdrágább angol filmje, át­számítva, 23 millió dollárba került. Hatalmas, látványos, méregdrága díszletek és más látványeffektusok borítják el a filmet - ezek kerültek olyan sokba —, ám a Newsweek kritikusa szerint ez nem vált az ügy előnyére. A filmben ugyanis van szellemesség és szatirikus él is, ám a kelleté­nél kevesebb, mert a látvány hókusz-pókuszok elfedik. A film műfaja? Mondjuk, sci-fi, jobb híján. Egy képzeletbeli országban játszódik a nem is olyan távoli jövőben, olyan országban, amelyben dü­höng a terrorizmus. A rende­ző maga úgy jellemzi filmjét, hogy az „Frank Capra és Franz Kafka keveréke”. A forgatókönyvet egyébként Tom Stoppard írta, ettől van számos jelenetnek szatirikus éle. (Newsweek) Egy kis kanadai bányászfaluban él, pontosabban vegetál a Campbell család, munkanélküliségtől szenvednek, betegség sújtja őket. Az anya azt reméli, hogy idősebbik fiából pap lesz, de az hallani sem akar anyja óhajáról, annál is inkább, mert beleszeret egy rendőrtiszt leányába. A falu nyugalmát kettős gyilkosság dúlja fel, amelynek van egy akaratlan tanúja is, de ő hallgat... A Tavasz a hó alatt című francia-kanadai film­ben az anya szerepét Liv Ullmann alakítja, aki képünkön igazi anyai mivoltában, Linn nevű leányával együtt mosolyog a fo­tósra. (Arnica) 24

Next