Film Színház Muzsika, 1985. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1985-01-12 / 2. szám

„VÉLETLENÜL LETTEM VÁGÓ...” Beszélgetés Morell Mihállyal — Két múzsa szolgálatá­ban, immár fél évszázada alkotni, tiszteletre méltó teljesítmény. Morell Mihály filmvágóként aktívan kö­vethette nyomon a hazai filmgyártás utóbbi öt évti­zedének fejlődését, szob­rászként pedig több önálló kiállítás áll már mögötte. Meséljen pályájáról, ho­gyan került kapcsolatba e két művészeti ággal? — Véletlenül lettem vá­gó. Elsősorban szobrásznak vallom magam. Érettségi után, 1931-ben a Képzőmű­vészeti Főiskola festői sza­kára jelentkeztem, ami egyben a rajztanári szak elvégzését is jelentette. Két év után rájöttem, hogy iga­zán a plasztika áll hozzám közel. Így végül Glatz Osz­kártól, kitűnő festészetta­náromtól, átkértem magam Kisfaludi Stróbl Zsigmond­­hoz, akit ma is mesterem­nek vallok, öt év alatt szereztem meg a rajztaná­ri diplomát, s még két évet továbbképeztem magam, mint szobrász. Az Akadé­miáról kikerülve nem tud­tam elhelyezkedni, s lé­nyegében ennek köszönhe­tő, hogy kapcsolatba ke­rültem a filmszakmával. Már egy éve „lógattam a lábam”, amikor felfedez­tem egy hirdetést, melyben filmrendezői tanfolyamra toboroztak jelentkezőket. A megadott címen ugyan sem­miféle rendezőképzés nem indult, viszont átküldték a „színi akadémiára”. Ott azonban csak színházren­dezést lehetett tanulni, en­gem pedig a film érdekelt. Végül azt tanácsolták, je­lentkezzem a Hunnia Film­stúdióba, ahol gyakorlatban képeznek ki filmrendezővé. Akkor még nagyon szép, ro­mantikus elképzeléseim voltak erről a művészeti ágról. Ma már kicsit ki­­ábrándultabban látom az egészet, talán túl sokat ta­pasztaltam a kulisszák mö­götti világból. Úgy érzem, mintha válságban lenne a hagyományos, rengeteg kül­ső tényezőtől függő film­gyártás. Már ezelőtt negy­ven évvel is azt vallottam, hogy igazán egyéni művek akkor születhetnek majd — ebben a múzsák között ki-Bal oldali képeinken: Mo­rell Mihály • Ranód­y László szobra. Jobb oldali képeinken: Morell Mihály munka közben # Szobor­öntés # Morell Mihály két munkája, a Ranódy- és a Szász Péter-szobor között # 9 A kiöntött Morell-portré (Fotó: MAFILM — Kende Tamás) cstt „zabigyereknek” szá­mító műfajban —, ha egy szál drót is elég lesz ah­hoz, hogy valaki, hátára véve a teljes technikai ap­parátust, egyedül tökéletes művészi hangosfilmet ké­szítsen. Az elektronika be­törésével ez ma már nem is tetszik utópiának. Mos­tanában nagyon kevés al­kotás érint meg, az óriá­sok, Bergman, Fellini mű­veit kivéve. De visszatérve az indulásomhoz. A Hun­niában beletanultam a filmkészítés fortélyaiba. A kávéhordástól a színészek tanításáig, mindent csinál­tam. Évente mintegy tizen­hat alkotás megszületésé­ben vettem részt. Persze, akkoriban sokkal rövidebb idő alatt, tizenöt-tizenhat nap alatt megszületett egy­­egy produkció. Nemcsak a magyar filmtörténetben, de az én pályámon is jelentős állomás Szőts István. 1942- ben magánvállalkozásban, kevés pénzzel forgatott al­kotása, az Emberek a ha­vason. Tulajdonképpen ek­kor kóstoltam bele igazán a vágásba. Segédrendező­ként a legkülönbözőbb fel­adatokat láttam el. Egy­szerre voltam sminkes, kel­lékes, és még ki tudja, mi minden, a zsebemben szö­gekkel, spárgákkal vagy éppen egy uhubagollyal a vállamon. Csapó és eliga­zító számok nélkül vettük föl a jeleneteket, s a ren­geteg felvételt csak a ren­dező és én ismertük. Így aztán a töménytelen anyag összeállításába, a vágásba is be kellett kapcsolódnom. A háború után még egy fontos, bár bemutatásra nem került Szőts István - filmben, az Ének a búza­mezőkről (1947) címűben is dolgoztam. Életem egyik fele azóta is folyamatosan a filmgyárhoz köt. Úgy ér­zem, megbecsülnek, néhány éve nyugdíjba mentem, de minden korlátozás nélkül végezhetem a munkámat. 1978-ban az Érdemes mű­vész kitüntetést, előtte két évvel pedig a Munka Ér­demrend arany fokozatát is megkaptam. Szobrász­ként rögösebb utat jártam végig. Elég, ha arra gon­dolok, hogy főiskolai „jogo­sítványom” ellenére több mint egy évtizedet kellett várnom a legelemibb felté­telre, egy saját műteremre. — Indulását ismerve föl­merül a kérdés, hogy miért nem lett filmrendező. — Többször is foglalkoz­tam saját forgatókönyvvel — nem sok szerencsével. Jóval megszületésük előtt például beadtam az Ár­vácska s a Csontváry ter­vét — elutasították. A há­ború után pedig két kép­zőművészeti témájú kisfil­­met is készítettem, ame­lyek azonban, sajnos, el­vesztek. — A laikus nézőnek van némi fogalma a rendező, az operatőr, a színészek mun­kájáról, de vajmi keveset tudhat arról, mi történik a vágószobában. — A vágószobában tör­ténik minden, ami a film végső sorsa szempontjából fontos. Itt, a négy fal kö­zött kell folyamatos össz­hatást eredményező egy­ségbe komponálni produk­cióként mintegy három ki­lométernyi, néha néhány centis, máskor tíz-tizenöt méteres mozaikokból álló nyersanyaghalmazt. A vá­gó a „bába” a gyermek megszületésénél. A techni­ka rutinos birtoklása mel­lett éreznie, tudnia kell mindazt, amit a rendező szeretne. Sikerre viheti a legközépszerűbb felvétele­ket, s ronthat csodálatosan fényképezett jeleneteken. Ehhez elengedhetetlen a jó képi memória. Amikor pél­dául az első hosszú Homo­ki Nagy István-filmet, a Vadvízországot (1951) ké­szítettük, jóformán csak er­re a memóriára hagyatkoz­hattunk, hogy az elkapott pillanatokból filmesemé­nyeket, történetet kovácsol­junk — mivel a forgatáson még csapót sem használ­hattunk, nehogy megza­varjuk az állatokat. A je­lenetek kiválasztásában nélkülözhetetlen a jó dra­maturgiai érzék is. Az egy­séges kompozíció megte­remtése pedig elképzelhe­tetlen ritmusérzék nélkül. Ha megvágtam egy filmet, amelyre utólag zenét illesz­tettünk, néha magam is megdöbbentem, hogy a snittek mennyire szinkron­ban vannak a zenei rit­mussal. Sok múlik a vágón, ezt nemcsak a laikusok,de a kritikusok sem látják igazán. Egyszer olvastam a munkámról egy elmarasz­taló sort, hogy a snitt túl­ságosan rövid. Aztán kide­rült, hogy a vetítésen a gé- Dosz túl hamar váltott át a következő tekercsre. — Kikkel szeretett dol­gozni? Melyik munkájára emlékszik szívesen a szin­te megszámlálhatatlan al­kotásból? — Az olyan rendezőkkel szeretek dolgozni, akik partnernek tekintik, meg-­ becsülik a vágókat. Nem fölsorolásjelleggel, csak ahogy eszembe jut, említe­ném meg Ranódy Lászlót, Szemes Mihályt, Gertler Viktort, Bán Frigyest, Ba­csó Pétert. Vagy például András Ferencet, akivel iz­galmas volt A dögkeselyű kifejezetten amerikai stílu­sú vágása. A technikát is méltányoló díjakból kide­rült, hogy nem is csinál­tuk rosszul. Dramaturgiai­­lag, technikailag, ritmikai­­lag az egyik legnehezebb feladatot az Elégia és a Szindbád jelentette. Első­sorban az operatőr, Tóth János kezdeményezésére új művészi stílust kellett élet­re kelteni a vágóasztalon. Szeretem az ilyen vállal­kozásokat. Már az Emberek a havason idején is a mű­vészi újító kedv inspirált bennünket. Értelmetlen to­vább keresgélnem a szá­momra kedves művek kö­zött, valójában nem szere­tek emlékezni. Mindig az érdekel, amin éppen dol­gozom. Most Bacsó Péter: Hány az óra, Vekker árja és Sára Sándor több részes filmje, a Bábolna foglal­koztat. — A rengeteg filmgyári teendő mellett mikor van ideje a szoborfaragáshoz? — Nekem létszükséglet a szobrászat. De munkássá­gomnak ez a számomra iga­zibb fele csak nagyon ne­hezen kezdődhetett meg. Sokára jutottam műterem­hez, az újrakezdéshez ren­geteg energia kellett. Úgy jártam, mint az az atléta, aki éveket kihagy az ed­zésből, és utána újra ver­senybe kell állnia. De sze­rencsére most már hosszú évtizedek óta dolgozhatom a Lehel úti műtermemben. Útkeresésemben végig arra törekedtem, hogy a saját formavilágom jelenjen meg a szobraimban. Független­ségemért persze nagy árat kellett fizetnem, hisz ki­maradtam a konkrét meg­bízások energiát mozgósító, fejlődést elősegítő kénysze­réből. Nem halmoztak el megbízásokkal, de a lovai­mat sem fogták ki kocsim elől. A Művelődésügyi Mi­nisztérium megbízásából egy Ady témájú szobromat kivéve szinte csak a film­gyárnak készítettem meg­rendelésre portrékat. Ranó­dy László, Szász Péter, Ke­leti Márton, Homoki Nagy István, Gertler Viktor ren­dezőkről, valamint Hegyi Barnabás operatőrről és Pán József díszlettervező­ről. A Homoki Nagy-szob­rom megszületéséről egyéb­ként most készít portréfil­met Lakatos Iván, betekin­tést nyújtva a filmvágás bonyolult munkájába is. Barna Márta

Next