Film Színház Muzsika, 1985. július-december (29. évfolyam, 27-52. szám)

1985-12-21 / 51. szám

MÁTYÁS MÁRIA Amikor a Peter Grimes című Britten-operában a tanítónő, Elén Odford szerepét énekelte, Udvardy Tibor tréfásan jegyezte meg róla: Mátyás Mária igazi tanítónő, és erről a rossz szo­kásáról sajnos a mai napig sem tudott lemondani . . . — Pedagógus családból származom - mondja Mátyás Má­ria. - Tanítónőnek készültem, s hogy énekesnő lettem, az sem tartott vissza attól, hogy ne vegyem észre a helytelent, ne szól­jak érte. Hát ilyen voltam, ilyen vagyok! A Kossuth-díjas, Érdemes és Kiváló művésznő az Állami Operaház magánénekeseként csaknem négy évtizeden át itt­hon és külföldön a világ operairodalmának legszebb drámai, koloratúr, lírai és tragikai szerepeit énekelte. Sok kis szerep után jutott el egyik legkedvesebb operahősnőjéhez, Tatjáná­hoz, Csajkovszkij Anyegin című operájában. Mozart- és Verdi-operák főszerepei után énekelte Santuzzát a Paraszt­becsületben és Leonórát a Fidelióban. Legtöbbször Margit volt a Fausztban, Melinda a Bánk bánban. Egyik sikerre vivője az új magyar operáknak: énekelte a feleség szerepét Petro­­vics Emil C'est la guerre-jében és a női főszerepet Kozma József Elektronikus szerelem című operájában. Nyugdíjasként most is gyakran hívják koncertekre­­ és tanít. A Fővárosi Ope­rettszínház művészeinek énektanára. Levelesládájából válogatta operaszínpadi alakításaira, ven­dégszerepléseire emlékezve a fényképeket. Feljegyezte: Potoczky Júlia Lamberto Gardelli első budapesti vendégszereplésén, a Mac­beth bemutatója után. Mátyás Mária, Lamberto Gardelli, Radnay György, Ilosfalvy Róbert és Veress Gyula (Fotó: Sipos Géza) Az irkutszki operaház Bánk bán plakátja előtt. Melindát énekeltem

Next