Film Színház Muzsika, 1986. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1986-01-04 / 1. szám

— A Művelődési Köz­lönyben olvastuk: „A Kul­turális Alap vagy más szerv által folyósított tá­mogatást a színház átcso­portosított (átvett)­­pénz­összegként számolja el. A kapott támogatás rendelte­tésének megfelelően az esetleges bevételi kiesés fe­dezésére vagy a kiadási előirányzat felemelésére fordítható.” Mire jó ez a rendelkezés? — A Kulturális Alapot a minisztérium irányítja — válaszol Drecin József mű­velődési minisztériumi ál­lamtitkár. — Szakmai cso­portjai számára — színház, film, könyvkiadás stb. — bizonyos összegeket külö­nítünk el. Vannak köz­ponti eszközök, amelyeket előre nem osztanak fel a kulturális tevékenységek között. A kettő együtt te­kintélyes összeg: összesen százmillió fölött van egy évben. A színházak elvben két helyről is kaphatnak támogatást bizonyos pro­dukciókra: a szakmai kul­turális alapból és a közpon­ti kulturális alap pénzéből. Többnyire az előbbiből. Szakértő, szakmai csoport dönti el, hogy ki kapja. A támogatást a színház veze­tősége igényelheti. Ez a rendszer ugyanis a színház egyéni költségvetésében külső forrás. A rendelkezés pedig arról szól, hogy ezt a „külső forrást” át lehet csoportosítani. Technikai kérdés csupán: az előírás szerint a színházak átvett pénzösszegnek számolják el a támogatást, amely egyébként magától értető­dően az egész színházi gaz­dálkodás részét képezi. — A színházaknak ezek szerint érdeke, hogy időn­ként műsorra tűzzenek „tá­mogatásra szoruló” — mű­vészileg igényesebb, értéke­sebb, de kevesebb nézőt vonzó — darabot, hogy el­vigyék a pénzt? — Ha nagyobb volna a keret, talán így is lehetne fogalmazni. Mivel az ösz­­szeg kicsi, a színházak ele­ve nem fejleszthetnek ki ilyen magatartást. Például a jól menő színháznak ál­talában nem adunk támo­gatást. A rászorultságot is figyelembe vesszük. Elis­merem, hogy ez nem éppen elvi, de gyakorlatilag fon­tos szempont. A Madách Színházban például a Macskák című előadás jó „üzlet” is, a színház nem szorul támogatásra még magas kulturális értékek esetén sem. Vagyis, az ér­tékes produkció önmagá­ban nem automatikus fel­tétel. — Ha jól értem, sok bu­kást kell a színháznak „fel­mutatni”, hogy a támoga­tást kiérdemelje. — Ez talán így túlzás, tudniillik a bukás nem ér­dem sem erkölcsi, se­m anyagi vonatkozásban. A nagyon ráfizetéses színház csak azért, mert rosszul dolgozott, nem számíthat támogatásra. — Azért mégis kap. — No igen, de nem kon­zekvenciák nélkül. Csődbe a szó igazi értelmében va­lóban nem megy színház, mert beavatkozás történik. Szerencsére, az ilyen szél­sőséges eset ritka. Ha a színház műsorát, kevésbé népszerű, de művészi érté­kű produkciók alkotják , indokolt esetben újabb, ugyancsak értékes produk­cióját természetesen támo­gatjuk. Az ellentmondás az lehet, hogy meghirdetjük: az összeget az adott pro­dukció kapja, de valójában ezt képtelenség pénzügyileg pontosan lejátszani, mert mint említettem, mérlegelni kell a színház egész pénz­ügyi helyzetét. Ily módon a pénzgazdálkodásban nem érvényesül tisztán az az elv, hogy csak produkciót támogatunk. Az a színház, amelyik jó anyagi helyzet­ben van, nem szorul támo­gatásra akkor sem, ha egyébként kultúrpolitikai értékelés szerint kimagasló produkcióra készül. Így miért adjunk? — És miért adjanak olyan színháznak, amelynek olyan pocsék, színvonalta­lan a műsora, hogy eddig sem hoztak létre sikeres előadásokat? — A kifejezetten rossz színházról most ne beszél­jünk. Ez más problémakör. A tanácsok egyébként — függetlenül bármiféle mi­nisztériumi véleménytől — támogathatják saját szín­házaikat. Tudnak is adni, ha akarnak, attól függően, hogy viszonyulnak a szín­házhoz. Vidéken különle­gesen érdekes lehetőség ez. Nem is tudom, mennyi ösz­­szeget adnak, hiszen nem a mi színházainkról van szó. — Ez az utóbbi fél mon­dat mit jelent? — Vannak közvetlenül a központi, a Művelődési Minisztérium irányítása alá tartozó színházak. Többségük azonban taná­csi. Hozzánk az Opera, a Nemzeti Színiház, a Játék­szín, a Népszínház és mos­tantól már a Rock Szín­ház került. — A minisztérium bele­szól abba, hogy a tanács kiket „dotál”? — Semmi jogunk nincs erre, legfeljebb szakmai tanácsot adunk. Visszaté­rek az első kérdésre: amit idézett, az csupán kicsi, ki­­­egészítő részlete egy na­gyobb szabályozási rende­­­letnek, „a színházak és színház jellegű intézmé­nyek gazdálkodási és anya­gi ösztönzési rendszeréről szóló utasításnak”. Azért volt rá szükség, mert az­ alaprendelet e vonatkozás­ban nem volt világos. Mi — ebben a beszélgetésben — már kiszélesítettük a kört, és a támogatásról álta­­lában is beszéltünk. A rendszer egyébként nyitott Részint mi adunk, részint a tanács. Bárki adhat, aki akar, vagyis a mecénási rendszerbe bárki beléphet. Fontos azonban tudni, hogy a színházban nem igazi nyereség, hanem úgynevezett „pénzmarad­vány” van, mert igazán profitábilis színház még nem létezik Magyarorszá­gon. Mindig a saját bevé­tel és a támogatás adja együtt az elkölthető pénz­összeget. A támogatás ál­talában 40—70 százalékos így aztán, ha az előirány­­zatokhoz mérten marad pénz az évad végén, nem mondhatjuk, hogy az igazi nyereség. A maradvány en­nek ellenére a színházé marad, önmagára, művé­szeire, dolgozóira (például jutalmakra) fordíthatja. — Ha anyagilag támogat­ták volna például a Macs­kák színpadra állítását csak akkor lenne jogos e sikerből, a „nyereségből részt kérni. — Ez a gondolat érde­kes, mert ez esetben felve­tődik a valódi nyereség esé­lye — noha nem alkalmaz­tak még ilyet —, nem el­képzelhetetlen, hogy egy produkcióra előleget ad­nak. Hasonló eset volt már a Nemzeti Színház István a király produkciójára ad­tünk visszatérítéses támo­gatást. Ez persze a mi ri­zikóink volt. Érdekes lenne ha a színházigazgatókkal beszélgetne: vajon ők ho­gyan értékelik azokat az újításokat, amelyeket az utóbbi években bevezet­tünk a liberálisabb szín­há­zi gazdálkodás érdekében ? A nagy változás ott tör­­tént, a merev pénzügyi sza­­bályozás oldásában, amely régen teljesen megkötötte a színházigazgató kezét. . . Az eddigi szabályozás nem tökéletes, fejleszteni fog­juk. Baló Júlia VÁLASZOL. AZ ÁLLAMTITKÁR Fotó: Geszti Anna

Next