Film Színház Muzsika, 1986. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1986-01-04 / 1. szám

A képeken látható épület nem olajfinomító, nem is a képzelet játéka, hanem múzeum. Igaz, olyan mú­zeum, melynek működési köre jóval tágabb a meg­szokottnál. S ha már a szo­kásoknál tartunk: ez az agyondíszített, csak azért sem szokványos behemót — melynek belső terei is áttekinthetetlenek — ma már éppúgy Párizs azono­sító jelei közé tartozik, mint mondjuk az Eiffel­torony. Az óriási méretű, a kép­től a videóig mindenfajta művészeti terméket köz­pontosító Centrum ötlete a néhai köztársasági elnök­től, Georges Po­mpidou-tól származik. Az ötlet 1977- ben vált valósággá. Ekkor nyílt meg Párizs „gyomrá­ban”, az egykori Les Hal­les helyén a művészet és kultúra nemzeti központja, mely a kezdeményező el­nök nevét viseli. A Centrum otthont ad a modern művészet nemzeti múzeumának, az ipari al­kotások központjának, egy információs közkönyvtár­nak, valamint az akuszti­kai-zenei kutatások inté­zetének. Működését Jean Maheu elnök és a négy részegység vezetője irányít­ja. A költségvetési tervet és a tevékenységek fő irányait egy tanácsadó testület véle­ményezi, melynek tagjait a nemzetgyűlés, a szenátus, az érintett minisztériumok és a városi tanács delegál­ják. A modern művészeti múzeum a Centrumnak az a része, ami egy normális múzeum egészével azonos. Állandó kiállításon szerepel a huszadik századi festé­szet és grafika egyik leg­gazdagabb — és folyama­tosan gyarapodó — gyűjte­ménye. Az időszaki kiállí­tások közel tízéves történe­tét vázlatosan sem ismer­tethetem, de mindenkép­pen meg kell említenem a városok (Párizs—New York, Párizs—Berlin, Párizs— Moszkva) közti kulturális kölcsönhatásokat dokumen­táló sorozatot. (Ezzel máris kiléptünk a „múzeumból”, hiszen a dokumentáció az irodalmi, színházi és film­alkotásokra is kiterjedt.) A 85—86-os szezon program­jából: Klee és a zene; Bécs 1880—1938, azaz festészet: Kokoschka, Klimt, Schie­le.. ., építészet, színház, társadalomtudományok: Freud, Wittgenstein . .., ze­ne: bécsi iskola, film: Lang, Pabst. . . (Megint csak: a képzőművészet nem önma­gában, hanem tágabb kul­turális összefüggésbe ágya­zottan jelenik meg, a ké­pek „megmozdulnak”. Ami talán csak azt jelenti, hogy a lenyűgözőbb, kivédhetet­­lenebb mozi-effektus a funkciótlanul függő, egy­mástól elszigetelt képek se­gítségére (?) siet.) Az ipari alkotások köz­pontját az iparművészek szövetsége hozta létre. Cél­ja annak az ipari kultúrá­nak a megismertetése és alakítása, amit rendszerint anélkül használunk, hogy tudatosítanánk a hatásait. A „tantárgyak" között sze­repel: az urbanisztika, az építészet, a formatervezés, a vizuális kommunikáció. Az információs közkönyv­tár ellátja a hagyományos könyv- és folyóirattári fel­adatokat, ugyanakkor az új kommunikációs technoló­giák (mikrofilm, hangzó anyag, diapozitív, film, vi­deo)­tára és laboratóriuma. Egyetlen adat a választék érzékeltetésére: csupán színházi periodikából közel hatszáz kiadvány érkezik a világ minden tájáról. A filmvetítések tematikáját jól tükrözi a 85—86-os sze­zon programja. Néhány cím: A mozi és az iszlám. Az etnográfiai és szocioló­giai filmek nyolcadik nem­zetközi fesztiválja, A japán avantgarde. Ha a kiállítá­sok kapcsán a vetítésekre, a vetítések kapcsán a kiál­lításokra kell utalni. Pl. a japán avantgarde művésze­tet bemutató programokat a négy Centrum-részleg közö­sen szervezi, s az események erősítik egymás hatását. A zenei intézet — Pierre Boulez irányítása alatt — a modern akusztikai tech­nikából adódó új lehetősé­geket kutatja, tanfolyamo­kat szervez az új technikák iránt érdeklődő zeneszer­zők számára, pénzügyi és technikai segítséget nyújt új művek alkotásához. Végül, de nem utolsósor­ban: a Centrum föld alatti szintjén modern színház- , mozitermek vannak. A 8 .­ 86-os szezon programfü¥l a könyvtár által szervez­t események mellett további látnivalókat kínál. (E­mészetesen ezekhez a lát­nivalókhoz is kiállítások csatlakoznak.) Tadeusz Kantor „revüje”, a francia nyelvű Nemzetközi Színház előadása, tánckompozíció a nyolcvanéves Beckett tisz­teletére, áttekintés az in­diai, a jugoszláv és a brazil moziról, az olasz mozi 1905 és 1945 között stb., stb. Hát igen, ez már a bő­ség zavara. Jó lenne néha egy kicsit zavarba jönni. K. M. (Fotó: Gervai András) A POMPIDOU

Next