Film Színház Muzsika, 1986. július-december (30. évfolyam, 27-52. szám)

1986-09-06 / 36. szám

csöndes és magába zárkózó volt. Akkor már értesülhe­tett a könyv első hivatalos fogadtatásáról, ezzel kap­csolatban említettük már a Vígszínház társulati ülését. A Ködszurkáló nyomán kihűlt körülötte a világ. Ki­­hűtötték és hűtötte maga is. Ama nyáron az előre sejtett szakadék végképp elmélyült. Nemcsak szemé­lyes, hanem hivatalos érte­lemben is. A kispolgárok sikere már nem lehetett or­szágos ügy. Lapunk kora­beli számait átnézve kitű­nik, az előadásról nem szá­moltunk be., A rendszere­sen megjelenő könyvismer­tető rovatunk sem foglalko­zott a Ködszurkálóval. Több mint tíz esztendőn át La­tinovits évente folyamato­san jelen volt a lapunkban, írásaival, nyilatkozatokban, képriportokban. Ezekben a hónapokban semmi hír fe­lőle; feltűnő az iránta való közömbösség, ami már ha­láláig így marad. Nemcsak kérlelhetetlen, hanem a színházi állapoto­kat tekintve vakmerő könyv is a Ködszurkáló. Ahogy személyes együttlé­­tek alkalmával se hallgatta el véleményét, sokszor ke­gyetlenül és bántó nyíltság­gal elmondta gondolatait, úgy tette ezt írásában, szín­játszásunk szakmai és eti­kai állapotáról. Magánem­berként nehéz volt tudomá­sul venni könyörtelenségét. Intézményes és társadalmi méretekben is nagyságot követelt volna, hogy az érintettek — tévedéseitől eltekintve — Latinovits igazságának mélységét be­lássák. 1973 márciusában a könyv megjelenése ese­ményt jelentett; szinte órák alatt elfogyott. Bennfente­sek arról is tudni véltek, hogy érintettek a szemé­lyes szükségletnél nagyobb számban is vásárolták. Nem azért, hogy később aukción nyerészkedjenek a példá­nyokkal . . . Tavasszal már volt ide­je, elvállalta, hogy a főis­kolás Bari Károly vizsga­rendezésében eljátssza Né­meth László VII. Gergelyét. A Ködszurkáló után Lati­novits a főiskolára járt próbálni ?! Személyével lát­szólag semmi kifogás, de ürügy gyorsan került, hogy a szép vállalkozás meg­­semmisíttessék. Pedig Mol­nár Péter már tervezte a játékteret, és Schaár Erzsé­bet adta volna az anyagot a díszlethez. Indiába is ter­vezett utazást. Ebben a tö­rekvésében se tekintsük ál­modozónak. Ahogyan egy korábbi alkalommal idéz­tük, a magyar hagyomá­nyok mélyére akart hatol­ni, így az ősi keleti míto­szok is érdekelték. Nem a népművelő színház felszí­nességében, hanem közös­ségi-emberi összefüggések­ben. A Kispolgárok utolsó előadására elutazott Szé­kesfehérvárra, s hosszan beszélgetett a színház ve­zetőjével. Bizonyos lett előtte: Veszprémben to­vább nem rendezhet. El­búcsúzott a társulattól. Fe­hérvárról barátja, Vattay Elemér vitte haza kocsival. Latinovits egész úton csöndben ült és szomorúan hallgatott. De tovább kereste a szín­házat, kereste az alkalmat, hogy dolgozhasson. Tímár Éva idézi fel, hogy április végén Dunaújvárosban lá­togatta meg őket. Alonso Alegria Kötélen a Niagara fölött című darabját Szige­ti Károly vezetésével Iglódi István és Bujtor István próbálta. Latinovits bele­szeretett a darabba, s ren­dezni kezdte. Két nap szin­te megállás nélkül dolgoz­tak. Szigeti Károly is ült és lenyűgözve figyelte, benéz­tek a műszakiak, ők is órá­kon át nézték: Latinovits hogyan fogalmazza képpé a­­ darab gondolatait. Aho­gyan például Blondin, az idős artista kézmozdulata Michelangelo képét idézte, amint átadja az erőt fiata­labb társának, Cantónak. Veszprémben megtartá­sáért még nem csöndesed­­tek el a kedélyek. Bakodi József, aki akkor a színház pártalapszervezetének szer­vezőtitkára volt, mondja, hogy Majczen Mária párt­titkár milyen küzdelmet ví­vott Latinovitsért. Színészi státuszt ajánlottak a követ­kező évadra, de rendezőit nem. A korábbi két év ren­dezői sikere után épp ez a gesztus volt méltatlanul le­fokozó. Nincs diplomája — így a hivatalos és álszent magyarázat. De az ő státu­szára Paál Istvánt szeret­ték volna szerződtetni. A tehetséges fiatal szegedi rendezőnek is bölcsész ké­pesítése van! — hangzott a viszontérvelés. Majczen Mária tehetetlen dühében — tavasz volt — kiugrott a földszinti igazgatói iroda ablakán. A város és a me­gye tanácsi és pártvezetői is szerették volna Latino­­vitsot a városhoz kötni. Nyilvánvaló volt immár: a színház igazgatója maga­sabb elhatározást képviselt. Ebben az összefüggésben tűnik ki az azóta elhunyt igazgató érthetetlen érvelé­se, miszerint Latinovits sok volt a színháznak. A szövetség akkori főtitkára szerint Latinovitsnak túl­zott megterhelést jelentett a rendezés, tehát a beteg­ségére hivatkozott. Megkérdeztem egykori kollégáit, vezetőket is a vélemény helyességéről: az 1972/73-as évadban semmi­féle személyes zavar nem nehezítette a munkát. Har­monikus, egyetértő előadá­sokat hozott személye­s és sikereket. Amire Veszprém­ben és Budapesten néme­lyek féltékenyek lettek. Latinovits igazolta: nem papír és pozíció, hanem te­hetség és invenció kell a színházteremtéshez. Esztendővel korábban (1972 nyara) színházi hely­zetünkről szólva Keresztury Dezső írta: számára Latino­vits katalizátor. Pontos és találó fogalmazás. Latino­vits kihívása és harca írás­ban és színházteremtésben pontosan megmutatta, mily törékeny és kevéske, amit elbír a színházi társadalom: könnyebb volt hát őt ki­tudni, mintsem igazságai­val szembenézni. A társu­lati ülésre Ruttkai Éva vit­te kocsival. Latinovits még reménykedett. Ruttkai Éva a Bakony étteremben várt rá. Jó idő múlva megérke­zett Latinovits. „Nem kel­lek nekik” — mondta. Veszprémi munkásságáért Kisfaludy-díjat kapott. A Vegyipari Egyetemi Kar­ Klubjának fiataljai pedig szavazás nyomán aranygyű­rűvel jutalmazták munkás­ságát. „Nem kellek nekik” ke­serű tényközléssel mondta. Minap hallhattuk a rádió­ban Bozó László emlékezé­sét , el­tanácsolását követően Latinovits milyen fegyel­mezetten dolgozott a Faust felvételén. Aztán egy meg­gondolatlan éjszakai autó­zás alkalmával baleset kö­vetkezett, eltört a karja. Tímár Éva említi: azon a nyáron együtt nyaraltak a Balatonon. Vihar közelgett, s Latinovits nyugtalanko­dott. Vitorlással öccsét vár­ta a túlpartról. Nem érke­zett. Latinovits a partra sietett, nem sokkal később segélykérő kiáltásokat hal­lottak. Meglátták, hogy egy csónakban Latinovits befe­le sodródik. Nyugtalan volt, nem törődött a kartöréssel, azzal sem, hogy így nem tud evezni, nem a tarajoso­dó hullámokkal, ladikba ült, hogy testvére elé evez­zen. Hogy jobban lássa a messzeséget, a túlsó partot. Igyekeztek volna őt men­teni, de a víz egyre heve­sebben hullámzott, s csó­nakkal már nem tudták utolérni. Végül a zánkai gyermekváros éppen arra haladó hajója mentette ki. Latinovits ebben a magán­emberi nyugtalanságában se volt más, mint a Ködszur­­káló írójaként, írta, ahogy vitte a belső parancs, mert messzire nézett, s messzire akart láttatni is. Ezért is fájdalmas, hogy színpadon nem élhette meg VII. Ger­gely drámáját, mert szemé­lyesen mondhatta volna: „Szerettem az igazságot, gyűlöltem a méltatlansá­got. Ezért halok meg szám­űzetésben.” Ablonczy László (Folytatjuk) Utazás a koponyám körül (Pécsi Sándorral és Ruttkai Évá­val). Rendező: Révész György (Fotó: B. Müller Magda) Részlet Melocro Miklós Ady oltárából (Fotó: Páti Nagy Bence) 19

Next