Film Színház Muzsika, 1987. január-június (31. évfolyam, 1-26. szám)

1987-04-25 / 17. szám

Győrffy László: Találkoztam Szende Bessy­vel MONOLÓGOK ZÁRÓJELEKKEL A vidéki városok az év­tizedek alatt ide-oda szer­ződő vidéki színész számá­ra hasonlóak. Csak a temp­lomok, fasorok, olykor zeg­zugos utcák emlékképeiben különböznek. És a játszott szerepek sikereiben vagy bukásaiban, a társakkal vállalt közös életsorsban. Én kétszer találkoztam egy várossal. 1957-ben hazatér­ve külföldről vizsgálati fogságban és 1972—76 kö­zött, mint diplomás színész. Főszerepet játszottam, a sors némi rekompenzáció­­jaként, hogy könnyebb le­gyen felidézni magamban a tizenöt évvel korábbi idő­szakot. A város neve: Győr. Itt ismerkedtem meg Szende Bessyvel és Solti Berci bá­tyánkkal. Nekem úgy tűnt fel: Philemon és Baucishoz hasonló életű emberpárral. Szende Bessy azóta egyedül maradt földi létében. De akkor idősebb vidéki szí­nészházaspárként, tehetsé­gük, emberi szeretetük, se­gítőkészségük fényét sugá­rozták a színházi zsivaj­­erdőbe, pletykabozótosba. Csak a próbák és esti elő­adások fénysorompójában pátyolgatták a szerepben botladozó fiatalokat, ha rá­szorultak — s ha megér­demelték. Szende Bessy ma válto­zatlanul játszik, utazik — túllépve a nyugdíjkorhatárt — Győr és Budapest kö­zött. Csupán egy-egy pilla­natra enged szálfaegyenes, nagyasszonyos tartásából, szökik a szemébe néhány könnycsepp. Ha színészi rémálmokról beszélünk, mindannyiunkkal előfor­dult már: belépünk a szín­padra és elfelejtjük a szö­veget, vagy nem tudjuk, mit kell játszani, esetleg egyszerűen nem jön ki hang a torkunkon. Csupán tá­­togunk, velünk szemben pedig ott a közönség és .. . szorongásból riadunk. Szende Bessynek ezeken kívül más álma is van. — Ez az álom nem min­dig konkrét. De leginkább arra a helyzetre hasonlít­, mint mikor együtt voltunk Bercivel Debrecenben, és a Tanítónőben játszottunk. Ő az öreg Nagyot, én a taní­tónőt, Tóth Flórát. Az elő­adás debreceni első éveink­ben volt, ahol az utolsó előtti előadáson is instruk­ciót adott Berci. Pedig mindketten tudtuk, holnap játsszuk utoljára. Egyébként rengeteget je­lentett, hogy ő volt a fér­jem, és én tudom, mi a kü­lönbség, ha civil partnere van valakinek. Egy civillel, akármennyire is kulturált, nem lehet színházi dolgok­ról beszélni. Mintha vala­ki az atomfizikáról akarna velem társalogni. Én meg­hallgatom, de hozzászólni nem tudok. Bercivel min­dent megbeszéltünk, őszin­tén. Mert ki mondja meg az embernek az igazat, ha nem az, akivel együtt él? A színész impulzusokat akar adni és kapni. Létez­ni csak ilyen cirkulációban tud. A magány a színész­nek akár az akasztófája le­het. Persze az életben min­den párkapcsolatban vi­gyázni kell. Ha az egyik sikeresebb a pályán, mint a másik, akkor embersége­sen kell együttélniök. Bi­zonyos fokig Berci és kö­zöttem is így volt. Rogyásig filmezett, tévézett. Akit ér­demesnek talált a pályán, azért mindent megtett — szólt érdekében ennek, an­nak. Kivéve engem. Ezt egyszerűen etikátlannak tartottuk mind a ketten. Soha nem is hívtak a film­gyárba, a televízióba. A győri színházban többször felterjesztettek Érdemes művésznek. Berci tagja volt a művészeti tanácsnak. Érdekemben egyszer sem szólt egy szót sem. Nem is kaptam meg a címet. Ben­ne olyan erős volt az eti­kai érzék, hogy az nem­egyszer káromra volt. De én ezt boldogan elfogad­tam. A mi életünkben másról volt szó, ami a pá­lyán való előrehaladást il­leti. (A morális kérdések min­den ember és minden szak­ma, az egész társadalom számára alapfontosságúak. Elvetésük vagy csoportér­­dekek­ javára fordításuk nemcsak az emberek szívé­ben és agyában pusztít. Le­­zülleszti a szakmát, tönk­reteszi a szívvel-lélekkel munkálkodók életét. A mo­rális kérdések állandó vib­rálása nélkülözhetetlen oxigénje a művészeti hiva­tásoknak. Ezt a tápláló at­moszférát biztosítják a színházi­ emberség idős mesterei. Tapasztalatuk, segítőkészségük gyökérze­­te tartja meg nemzeti szín­játszásunk koronáját. Va­jon a színészmesterség ge­nerációinak egymásba ka­paszkodó gyökérzete is ve­szélyben van?) — Tizenöt éves korom­ban jelentkeztem a Szín­­művészeti Akadémiára. Felvettek, elvégeztem, le­szerződtem a Magyar és Andrássy Színházakhoz. 1941-ben ezek összetartoz­tak. Na, de az Akadémia! Én nem szeretem a gene­rációs kérdéseket. Mert van ilyen ember és van olyan, mindegy hány éves. De mi az Akadémián más felkészítést kaptunk, mint manapság szokás. Nem ar­ra oktattak, hogyan lehet minél hamarabb, minél több pénzt keresni. Inkább arra, miként kell lassan szívósan építeni a pályán­kat. Olyanok tanítottak, mint Ódry Árpád, akire ma sem tudok meghatottság nélkül gondolni. Egyszer felkül­dött a színpadra, már nem tudom, milyen verssel. Amikor befejeztem, elmo­solyodott az orra alatt. Rám nézett a nefelejcskék szemével. Halkan annyit mondott: „Hm, hm, nyila­dozik a kedélye”. Ettől úgy éreztem, szárnyakat kapok, ez többet jelentett, mint egy Kossuth-díj. Olyan is­kolát kaptunk, anélkül, hogy különösebben tanítot­tak volna, csupán a maga­tartásukkal, amit nekünk az évek múlásával köteles­ségünk volt továbbadni. Később ugyanezt láttam a Magyar Színházban, ahol Bilicsi Tivadar, Páger, Törzs Jenő, Lázár Mária, Sennyei Vera játszott. És ugyanezt éreztem a kolozs­vári Nemzeti Színháznál, ahol 1941-től gyönyörű há­rom évet töltöttem. Aztán­­ őrizhettem magamban a tüzet, amit kaptam. Alkal­mi szerződéseim voltak szí­nészként mint kultúrautós­­nak a vidéki Népszórakoz­tató Vállalatnál. 1952-ben leszerződtem Téri öcsihez. Ő olyan légkört tudott te­remteni, hogy azóta sem volt szerencsém ilyennel találkozni. Ott volt Simor Erzsi, Soós Imre, Mensáros, Békés Rita. Ott ismerked­tem meg Bercivel is. Kö­zösen drukkoltunk egymás produkciójáért, a prózisták az operistákért és viszont. Mindent közösen megbe­széltünk. Voltak vad viták, de elfogadtuk egymás kri­tikáját, és ebből mindig jó született. Emlékszem egy jellegzetes Téri-gesztusra. Akkor divatban voltak a vándorzászlók. Rájuk írták a darab címét és az illető színész nevét. Téri össze­hívta a társulatot: „no, ké­­rem, most kinek adjuk a zászlót?” A társulat két ne­vet mondott. Mire ő: „ér­dekes, nálam is ez a kettő van felírva”. Szóval együtt lüktetett a társulat Lend­­vai Feri, Vámos Laci ren­dezőkkel. Csodálatos, hogy mik történtek ott. Nem volt tévé, nem kellett Pestre mászkálni, pénzt keresni. Igaz, a közönség is ki volt éhezve a kultúrára. Ma másfelé terelődtek az ország gondjai. Például a gazdasági életre. És ebbe, úgy látszik, még nem fér bele a színház, amely az emberek érzelmi életében a perifériára szorult. Azt hi­szem, az is baj, hogy le­rángatták a színészeket ar­ról a — jó értelemben vett — művészi piedesztálról, ahová felnéztek rájuk a „civilek". Pedig az embe­rek egy jó előadás után ta­lán más kedvvel dolgoznak másnap. Úgy látszik, néhány kivé­teltől eltekintve, hogy nem éri meg a nagy áldozatot az a fajta számki­vetettség, amit ma jelent vidéki szí­nésznek lenni. Az elmúlt másfél évtized alatt több­nyire még az árnyéka is eltűnt azoknak a nagy, hangulatos vidéki társula­toknak, melyek megbecsült emberré tették tagjaikat. Én mégis hiszek abban, nemcsak nekünk van szük­ségünk arra, amit csiná­lunk. Azoknak is, akiknek csináljuk, a nézőknek. A nézők és a hivatalok akkor jönnének rá, mennyire nem lehet e nélkül élni, ha meg­szűnne a vidéki színészet. Szende Bessy a Téli zsoltár előadásán

Next