Film Színház Muzsika, 1987. július-december (31. évfolyam, 27-52. szám)

1987-08-08 / 32. szám

ITTHON... ISMÉT ZENESZÓ A RÉGI FALAK KÖZÖTT! Az Országos Filharmónia nyári prospektusában még nem találjuk a helyszínek között a Pest Megyei Tanács díszudvarát. Örvendetes, hogy a nyári szezon záróak­kordjaként sikerült erre a­­ XX. századi új és közkedvelt­­ funkcióra megszerezni­­e többféle igény kielégítésére épült házegyüttes" szép ud­varát. A Pest Megyei Tanács V. B. egy összeállítást adott ki, Tóth Antal 1972-ben meg­jelent, „A Pesti Vármegye­­háza” című műve alapján. Érdekes megtudni ebből egyet-mást, talán a zenei él­mény gazdagítására is szol­gál. Klasszicista főépület fo­gadja az ideérkezőt — ifj. Zitterbarth Mátyás alkotása. 1838-42 között épült. Árká­dos folyosóival U alakban övezi az udvarán kialakított „hangversenytermet”. Ki tud­ja, hány embert köszöntött már az udvar közepén bólo­gató, védett, szép fal! A ze­nekar mögött az épületegyüt­tes legrégebbi része emelke­dik, Hild József munkája. Itt van az a közgyűlésterem, amelynek szépségén a kró­nika szerint Kazinczy Ferenc is elcsodálkozott. A mai kon­certlátogatót már az esti ki­világítása is elbűvöli. Méltó keret volt a reformkor nagy­jainak, Széchenyi, Kossuth, Nyári Pál beszédeinek. Érdekességként felsorol­ja az előbb említett kiad­vány, hogy a korabeli szük­ség szerint a közgyűlési te­remmel egy időben építette Hild József a második ud­varban a börtöny szárnyat. Utána készült - gazdasági okokból - a harmadik ud­varra néző lakószárny, Hof­­richter József tervei szerint. Az építőket dicséri, hogy a különböző időben és céllal készült épületrészek harmoni­kus egységet alkotnak. Mél­tó helyet adva a jelenlegi funkciónak is. Hogy az első udvarnak ki­tűnő az akusztikája, ezt 1971-ben az Országos Fil­harmónia vezetősége fedezte fel. A nagy felújítás miatt akkor csak két évig tartot­tak itt koncerteket. Három évvel ezelőtt, biztató kezdet­ként, a Fesztiválzenekar avat­ta fel újra koncerthelyszín­­ként ezt a páratlan szépségű udvart. A következő évi hangversenyek után ismét csend következett. Csak most érkezett a hír, augusztusban ismét négy koncertet hallhat­nak itt az érdeklődők. 11-én Szombathelyről érkezik a ki­tűnő CAPELLA SAVARIA együttes, Németh Pál vezeté­sével. Korhű hangszereken Vivaldi- és Telemann-műve­­ket játszanak. Őket követi 18-án Czidra László vezeté­sével a CAMERATA HUN­GARICA, ők is korhű hang­szereket használnak a XV­­XVII. századi magyar muzsi­ka megszólaltatására. Majd aug. 21-én és 24-én a Fesz­tiválzenekar lép dobogóra. Fischer Iván vezényletével ezúttal MOZART-, RICHARD STRAUSS- és STRAVINSKY- műveket adnak elő. Reméljük, csak az idei nyári szezon befejezése lesz ez a koncert, és jövőre is­mét megnyitja kapuit a ko­molyzene kedvelőinek ez a közkedvelt helyszín! Közvetlen munkatársak, jó isme­rősök, barátok voltunk. Fiatal tanár­ként — iskolai színjátszó csoporttal­­ vettem részt egy diákszínjátszó fesz­tiválon. Ismeretlenül szólított meg, nem gratulált, hanem magától érte­tődően folytatott egy beszélgetést ve­lem, amit én — mi — a színpadon kezdtünk vele, mint a zsűri tagjával. Éveken keresztül beszélgettünk ettől kezdve. Azt hiszem, ez volt kapcso­latunk alapja. A beszélgetés néha vi­tát, néha veszekedést jelentett. Több­ször egyetértést, legfeljebb más-más oldalról megfogalmazva. Pedig elein­te — vagy nyolc évig — ritkán talál­koztunk. Én Pécsett éltem, ő Buda­pesten. Országos amatőr találkozók, tanfolyamok, majd közös zsűrizések hoztak össze minket. Én kevésbé tud­tam munkájáról, csak annyit, hogy a Csik­ Soós Imre Színpadát vezeti, tan­könyveivel, drámáival találkoztam. Amikor visszatértem Budapestre, szinte másnap hívott telefonon, s ajánlotta, rendezzek nála a Csiliben. Ennek már majd’ tizenöt éve. Ettől kezdve dolgoztunk együtt, folytatva a megkezdett munkát a KISZ Köz­ponti Művészegyüttes Színpadán, melynek haláláig művészeti vezetője volt. Haláláig. Halála előtt egy nappal volt Kiss Anna Dömötörkor című já­tékának premierje. Többször kezdett bele ebbe a darabba, hitt benne, hogy meg lehet csinálni a furcsa, groteszk­be hajló, de egyben naiv szürreális játékot. Erre is, mint mindenre, évek óta készült. Filológiailag is, lélekben is, alaposan. Alapos volt és felkészült. Mélyen elemző és empatikus min­denkivel szemben. Sokan méltatták őt mint írót, dramaturgot, szerkesz­tőt. Életműve mégsem ez volt, ha­nem a színházról való gondolkodás, tudása átadása mindenkinek, akinek bármi köze volt a színházhoz, lett légyen az hivatásos vagy amatőr. Színházul lehetett tanulni tőle a leg­többet, és — ami majdhogynem ugyanazt jelenti — emberül. Láttam őt felháborodottan, de nem személyes bántás miatt, hanem mert tehetetlennek érezte magát az igaz­ságtalanság, a butaság, az értetlen­ség és az etikátlanság láttán. De te­hetetlenségét mindig legyőzte, pró­bált tenni, konokul. Sokszor a naiv­­ságot hívta fegyvertársul. Szó sze­rint vette a sokszor kibúvást, vagy udvarias kifogást jelentő válaszokat, és annak logikáját magáévá téve győzködte tovább az ellenfelet. Sokszor vitatkoztam vele esztétikai kérdéseken. Úgy véltem, nem eléggé szigorú ilyen értelemben az amatőr színpadokkal kapcsolatban. Aztán egy idő múlva rájöttem, kár ezekért a vitákért. Nem igénytelenségről van szó — másról. A színház számára nem elsősorban esztétikum volt, ha­nem — és hitt ebben — a társadalmi megnyilvánulás egyik legfontosabb fóruma. Közösségi színtér, a véle­ménynyilvánítás artikulált fóruma. Ezért volt számára mindig lényege­sebb a mit és lényegtelenebb a ho­gyan. Ezért voltak legsikeresebb munkái a Kirostált kavics, az ítélet, a Szerszámemberek, a Történelem alulnézetben című dokumentatív, közvetlenül perlő, de emocionálisan is a közönséget választás, állásfogla­lás elé állító játékai. Úgy vélem, a közvetlen megszólalás lehetősége miatt választotta — profi rendezői diplomával zsebében — élethivatá­sul az amatőr színjátszó mozgalmat. Több régi színjátszójából lett ne­ves színművész. De nem ez minősí­ti Dévényi Róbertet, hanem az a sok száz, tán ezer „névtelen”, aki mind­azt magában hordozza, amit Dévényi Róberttől kapott. Okosságot, tudást, türelmet, figyelmet és emberséget. Csak legyen nekünk is erőnk to­vábbadni. Sződy szilárd

Next