Film Színház Muzsika, 1987. július-december (31. évfolyam, 27-52. szám)

1987-10-31 / 44. szám

(2) (3) (S) (2) (2) ®­ (2) (2) © (2) # (2) €~8‹ # (2) (2) (2) (2) @) (2) (2) (2) (S‡) @) (2) (2) (2) (2) (2) * G­ASTI III. Olyan volt, mint a „végvári vitézek” Utolsó nemzeti színházi szerepe Petur békétlen alakja a Bánik bánban. Ta­lán jelképes is, hogy azzal a darabbal búcsúzik a színpadtól, amelynek leg­több szerepét eljátszotta pályája során. Ezzel az előadással vendégszerepel a Nemzeti Színház 1976 októberében Szombathe­lyen. Básti megfázva uta­zik el. Rossz állapotban tér vissza, köhög, lázas, nehezen veszi a levegőt. Betegségét titkolja, nem hajlandó antibiotikumot szedni. Végül egy reggel — 1976. november 17-én, Bás­ti 65. születésnapján — fe­lesége, Zolnay Zsuzsa fel­hívja a Nemzeti Színház orvosát, dr. Kunost a Sportikórház­ban. Básti még viccelődik a telefonban: „Nem megyek be öregem, még kiderül rólam, hogy tüdőrákom van!” Félórával később a röntgen csak­ugyan kimutatja a végze­tes diagnózist. Az utolsó félév történetére Zolnay Zsuzsa emlékezik. „Egyedül ültem a Sport­kórház orvosi szobájában, Lala Kunos doktorral a röntgenbe ment. Szólt a telefon: Zsuzsa, baj van, borzalmas, amit látunk. Kunos azonnali műtétet javasolt. Férjemnek azt mondtuk, lábon, kihordott tüdőgyulladásról van szó, s ennek következtében ki­alakult tályogról. Ettől kezdve merő hazugság volt az életünk. Keresztkérdé­sek és elhallgatások hal­maza, amely annyira be­lém­­ ivódott, hogy a halála után még évekig azt ál­modtam, hogy hazudok ne­ki. Ő mindvégig abban a kettős­ségben élt, amelyben a rákosok általában: hol reménykedett, hol pedig tökéletesen tisztán látott. A műtétre csak egy hó­nap múlva került sor, mert Lala be akarta fejezni fo­lyamatban levő munkáit. December 13-án ment be az István kórházba, 15-én dr. Szőts István professzor, tüdőspecialista műtötte. Már korán reggel bemen­tünk a kórházba Julival, két és fél órát ültünk a * Részletek a Múzsák Közmű­­velődési Kiadónál megjelenő könyvből műtő folyosóján, elmond­hatatlan izgalomban. Ku­nos jött ki elsőnek ,a mű­tőből, aki Marton Tiborral együtt segédkezett. Tőle tudtuk meg, hogy a tüdő bal oldalán levő daganatot csa­k a hörgőkről tudták lefejteni, a szívről nem, arra már teljesen ránőtt. Mégis az operáció köny­­nyebbséget jelentett szá­mára, jobban lélegzett, ra­gyogóan gyógyult. Decem­ber 24-én reggel jött ki a kórházból. A zárójelentés két példányban készült: egy neki, és egy nekem a valóságos helyzetről. Én nem akartam ebbe bele­nyugodni. A Béres-csepp akkoriban volt újdonság. Leutaztam érte Kisvárdára, amíg Lala kórházban volt. Természetesen azt mond­tam, hogy rádiózni megyek. Hazahoztam, m­int valami kincset, és a professzorok­kal egyetértésben roboráló­­i szertként kapta egy Gerovit feliratú üvegből. Hogy et­­től-e, vagy a műtét okozta könnyebbségtől, de állapo­ta rohamosan javult, ezt az állandó orvosi kontroll is megerősítette, így feb­ruárban már munkát vál­lalhatott: utolsó televíziós játékát, az Abigélt kezdte forgatni Zsurzs Éva ren­dezővel. Márciusban-ápri­­lisban végig rádiózott. Fel­lépésekre jártunk Hatvan­ba, Gödöllőre. Február el­sején a csikorgó hidegben még Szigligetire is lemen­tünk bort fejteni. A pince­­ajtón még sokáig látható volt krétával az ő keze írá­­sa: II. 1. borfejtés. Utolsó rádiófelvétele május 13-án Calderón Az élet álom című drámája volt 1977. április 15-én pe­dig Karinthy-estet csinált a televízióban, amelyet a halála után adtak le. Má­jus 31-én lett volna a Hanglemezgyár felvétele, Dante Isteni szín­játéka, amelyen egész hónapban dolgozott Maróti Lajossal. A hangja ekkor már érez­hetően fátyolos volt, é­s az állapota egyre rosszabbo­dott. A fordulópont egy április végi reggel volt, amikor olyan rúgást érzett a szívében, mintha az fel­robbant volna. Még emle­gette is azt a hajdani kar­­paszományost, aki munka­szolgálatos korában meg­­ Fotó: Keleti Éva Vígszínházi korszakának kiemelkedő szerepe az Alku Solomon­ja (Tomanek Nándorral) (2) (2) (2) (2) @­ (2) #

Next