Film Színház Muzsika, 1987. július-december (31. évfolyam, 27-52. szám)

1987-07-04 / 27. szám

szemüvegét és dörzsöli meg a szemét, minden fellépé­sén ugyanannál a helynél zavarodik meg a látszat szerint, s tétovázik, hogy mivel is folytassa, és mind­ez fokozza a hatást, és az anyag javára válik.” Élő­ben Woody mindig rögtön­ző hatást kelt nézőiben, jól­lehet minden egyes gesz­tust és hangsúlyt gondosan begyakorolt előzőleg. Film­jeinek bája alighanem ugyanebből fakad: hiába tűnnek csapongónak, ren­dezetlennek, egyszerre bölcs és szellemes agymun­ka szorítja logikus rendbe őket. Woody tökéletesen ura az eszközeinek, s a hatását kereső kritikusok a szavai­ban jelölték meg hatásának titkát. Még 1964-ben írta műveiről a Newsweek: „Komikus életszemléleté­nek mélyén tökéletes tehe­tetlenségét találjuk.” Ugyanitt értekezett Paul D. Zimmerman majdnem tíz évvel később Woody vallo­­másos motívumairól, illet­­ve ezek filmre vitt sajátsá­gáról : „Allen nagyszerű ko­mikus képessége abban áll, hogy habozás nélkül dra­matizálni meri legintimebb lelki feszültségeit, s jólle­het eltúlozza őket a komi­kus hatás kedvéért, mégis megosztja saját neurózisait közönségével, s így csalja elő a felismerés nevetését belőlünk.” A feliismerés ne­vetése: fontos megfogalma­zás ez, hiszen arra utal, hogy saját lelkének lecsu­­paszításával Woody mind­nyájunkhoz tud szólni. Woody komikuma azért is „ül”, mert neurózisai fel­mutatnak valamit a kor szélesebb problémáiból. Woody komikuma azért katartikus hatású, mert nyíltan szembenéz a ku­darctól való rettegéssel; a hahotázó közönség olyas­mivel tud megbarátkozni, amit egyébként elfojtana magában. Városi közember Richard Schickel, aki először a Life-ban, azután a Time-ban bizonyította be, hogy Woody legkorábbi és legfáradhatatlanabb hívei közül való, magára ismert Woodyban: „Woody — én vagyok” — írta, majd ké­sőbb egy egész nemzedék komikusan megfogalmazott problémáinak két lábon já­ró enciklopédiáját üdvözöl­te benne. Azóta legtöbbször ilyen alapon szokták megfo­galmazni Woody zsenialitá­sának titkát, azt a sajátsá­gát, amelynek révén oly nyilvánvalóan felülmúlja csupán tehetséges kortár­sait. Az ember szeretheti vagy nem szeretheti Steve Martint, és ennek megfe­lelően vagy eljár vagy nem jár el a filmjeire. De sokan vannak, akik nem szeretik Woody Allent, és mégis — vonakodva bár — mint zse­niről beszélnek róla. Ebben az értelemben Woody Allen jelentősége túlnő a neve­tésen. 1966-ban a Current Biog­raphy egyetemes érvényű képességet fedezett fel ben­ne: „Különös képessége, hogy humort csihol elő a mindennapi élet legapróbb bosszúságaiból is.” Allent ekkor is az éppen soron lé­vő korszak mindennapi éle­te foglalkoztatta. A Vanity Fair rámutatott, hogy Al­lent és munkásságát akár „kultúránk barométerének” is lehet tekinteni, és Dee Burton, a pszichiáter azt hangsúlyozta, hogy „Woody Allent éppen az szorongat­ja, ami valamennyiünk lel­két nyomja”. -{3 Woodyt „sokarcú komi­­scusnak” nevezték, és szent- -{3 igaz, hogy humora tökéle- -{3 tesen illeszkedett kultúránk akkortájt zajló, robbanás-­­ szerű átalakulásához. A hatvanas évek közepén bol­­dog-boldogtalan Peter Max-plaká­tokat vásárolt, a­mi Lovin’ Spoonful zenéjére ^3 táncolt, Peter Fonda -filme­ ^ két nézett és Woody Allen ^ humorán derült, és mindez szervesen illeszkedett a hippi kultúrába, amely szubkultúrának indult, de az évtized­ végére egész Amerikát meghódította. Persze, néhány év le­forgása alatt a hippi stílus túljutott saját delelőjén, és csaknem máról holnapra letűnt a színről. Figyelem­re méltó, hogy Woody Allen átvészelte a kulturális in­gamozgást. Peter Fonda ma már egy letűnt korszak­ra emlékeztet, Woody vi­szont éppannyira ma­i, kul­túránkhoz tartozik, mint amennyire hozzátartozott a hatvanas évekéhez. Úgy tudta megfogalmazni ko­rát, hogy közben nem vált a foglyává. Talán azért, mert nem annyira az adott korszak képi kliséit jelenítette meg, inkább annak az embernek a képét, aki megpróbál al­kalmazkodni mindahhoz, ami történetesen körülve­szi. A Life kiemelt, róla szóló cikkében, 1969-ben Woody beszámolt arról, hogy elment egy Greenwich Village-ban rendezett ki­­csapongó rendezvényre, de rögtön hozzátette: „Sajnos, én csak becsapongani tud­tam, ugyanis nagyon rosz­­szul tájékozódom.” Szelle­mes, de több is annál: az a férfi, akit kora jelképének tartottak, úgy érezte, nem tud együtthaladni korával. Akkoriban mindenki tünte­tően hippinek akart látsza­ni, miközben titkon sokan kényelmetlenül érezték magukat a mimikri köze­pette. Woody humorát ép­pen az a feszültség élteti, amely az emberek valósá­gos lénye, illetve feloltott látszatgesztusaik között munkál. Woody sajátos közönség­hez szólt. Steve Allen sze­rint Woody „olyan vénából merít, amelyből szinte sen­ki az amerikai humoristák és komikusok közül, a kö­zéposztálybeli,, New York-i, zsidó kultúrából, annak millió és egy érzelmi és pszichológiai árnyalatával egyetemben”. Allen mun­kásságának ezt a vonását hangsúlyozta Jerry Stahl is: „Bizonyos szempontból sa­ját lelki­ rezdüléseinket ál­lítja reflektorfénybe Woo­dy sajátszerű zsenialitása. Ezért esemény minden új alkotása. (Folytatjuk) Broadway Danny Rose (Mia Farrow-val) Annie Hall f Zelig (Mia Farrow-val)

Next