Film Színház Muzsika, 1987. július-december (31. évfolyam, 27-52. szám)

1987-07-18 / 29. szám

babelsőkről írott metsző kritikájában Pauline Kael úgy vélekedett, hogy „ép­­pen a rá jellemző basá­sko­­dás az akadálya, hogy je­lentős filmeket készítsen”. Akik azonban úgy érzik, hogy Woody Allen igenis jelentős filmeket készít, azok határozott irányításá­ban éppen sikerének kul­csát látják. A filmcsináló A Variety 1973. október 21-én hírül adta, hogy Al­len már-már misztikus meggyőződéssel vallja, hogy egyik filmjének sem sza­bad egymillió dollárnál többe kerülnie, és bár ma, tizenkét évvel később, nyil­ván nőtt ez az összeg az infláció miatt, mégis el­mondható, hogy Allen to­vábbra is éberen őrködik filmjeinek szoros költség­­vetése fölött. A Family Weekly egy 1982-es cikké­ben így emlékezett vissza a Cicababára: „Ha valaki négymillióért csinál szuper­­filmet (ami ma nem nagy összeg, de az volt 1964-ben, amikor a Cicababa készült), akkor körülnyüzsgik külön­böző pasasok, akik azért ólálkodnak ott, hogy ellen­őrizzék, mire négy el a be­fektetésük. Necis-szexis fil­met akartak, hogy meggaz­dagodjanak rajta. Nekem egész más terveim voltak. Nőcis film lett belőle, amin meg is gazdagodtak.” Azóta kevés filmje hozott nagy kasszasikert, de mind­egyik olyan lett, amilyen­nek eltervezte. „Van a United Artistsszal egy kel­lemes szóbeli egyezségem — nyilatkozta egyszer. — Lemondtam róla, hogy filmjeim milliókat hozza­nak, de jogot kaptam a tel­jes művészi kontrollra.” Woody olcsón csinálja a filmjeit, és mindegyik sze­rény hasznot hoz a film­­vállalatnak. Amíg ez így megy, a United Artists (ké­sőbb az Orion) elégedett vele. Békén hagyják, neki csak az a dolga, hogy át­adja a kész filmet. „Ha elkészül egy forgató­­könyvével — mondja gaz­dasági igazgatója és produ­cere, Jack Rollins —, min­dig ideadja elolvasni, de csak akkor, ha teljesen el­készült vele.” Woody má­sik őrangyala, Charles Joffe pedig így beszélt: »Mindig ez a szava járása. „Ha csak egy dollár hasznot hozok, belekezdhetek a következő filmembe.”« Woody nem­csak hogy a munkakópiák­tól a vetítési kópiákig mindent ellenőriz, de any­­nyira szívén viseli filmjei sorsát, hogy még a reklá­mozásukba is beleszól. „Ösztönös megérzései min­dig beválnak, legalábbis az ő filmjeinek határozottan a wwwtwwm-á­ív javukra válnak” — véleke­dett Lloyd Leipzig, a Uni­ted Artists, majd az Orion reklámigazgatója. Az Annie Hall elkészültekor Woody például kikötötte, hogy csak a sajtóban, és ott is csak szerény terjedelemben sza­bad hirdetni, televíziós rek­lámokat pedig egyáltalán nem engedélyezett, amíg nem vetítették a mozikban már jó néhány hete a fil­met, nehogy a kiragadott muszterek félrevezető ké­pet alakítsanak ki róla. Bámulatos, hogy egy olyan időszakiban, amikor kevés a pénz, és a filmvál­lalatok szeretik rajta tarta­ni a szemüket a filmkészí­tés minden fázisán, Woody olyan filmeket csinálhat, amelyeknek még munkací­mük sincs (1984-es filmjét elkészültéig csak „nyári filmként” emlegették), és a finanszírozóknak még az alapcselekményről sincs tu­domásuk. Kezdetben minden na­gyon egyszerűnek tűnt. «•Nincs semmi rejtélyes a filmrendezésben — nyilat­kozta Woody a Los Ange­­les-i Herald­ Examiner-nek 1971-ben. — A s vígjátékmű­­fajban csupán mindent alá kell rendelni a poénnak ... Chaplin mondta, hogy „a tragédia premier plánban, a komédia nagytotálban lefil­mezett élet”. Ha a néző jól látja, mi van a vásznon, ak­kor ez már a siker kilenc­ven százaléka.« Amíg egy­szerű vígjátékokat filme­zett, ez a rendezői alapelv elégségesnek bizonyult. Ko­rai filmjei eléggé vegyesek voltak, mivel összehordott bennük mindent: szóvicce­ket, némafilm-betéteket, harsány, üsd-vágd helyzet­­komikumokat, váratlan tár­sadalmi szatírát, régi fil­mek paródiáit. De egy stílus kereséséről tanúskodtak, azéról, amely végül érettebb, bonyolul­tabb filmjeiben, a Manhat­tanban vagy a Zeligrben kristályosodik ki. Ahogy fejlődött, kezdte visszaszív­ni korábbi kijelentéseit, hogy nincs semmi rejtélyes a filmrendezésben. Első filmjei esetében még az is feldobta, hogy egyáltalán elkészült velük, és semmi mást nem várt tőlük, mint hogy viccesek legyenek. Csak az érdekelte, hogy ül­jenek a poénok, nevessen a közönség. Aztán az Amit tudni akarsz a, szexről idő­szakában már tudatosan ar­ra törekedett, hogy­­bővít­se rendezői eszköztárát. Éppen ekkor hagyta­ el a műhelyét — legalábbis szá­mos kritikusa szerint — egy olyan film, amely sok­kal kevésbé volt vicces, sokkal kevésbé sikerült, mint korábbi, látvány te­kintetében primitívebb filmjei. Annie Hall , Zelig Manhattan ( nem merted amit tudni akartál a szexről, de (Folytatjuk) )

Next