Film Színház Muzsika, 1988. január-június (32. évfolyam, 1-26. szám)
1988-04-02 / 14. szám
Berobbant művészeti életünkbe, majd azonnal fogalommá vált a hatvanas években a Pécsi Balett. Eck Imre a magyar táncművészetben betöltött úttörő szerepével annak idején nem kizárólag baletteseményekkel ajándékozta meg a közönséget. Bemutatói tág értelemben vett kulturális szenzációval szolgáltak. Olyan zeneszerzőket szólaltatott meg, akik az időtájt nemigen jelentkezhettek műveikkel a koncertpódiumokon. Sokan kifejezetten az ő inspirációjára alkottak zeneműveket. Eck Imre, Szöllősy András, Decsényi János, Hidas Frigyes, Petrovics Emil, Vujicsics Tihamér zenéjére komponált táncdarabokat. E színpadi alkotások fontos újdonsága volt az a színgazdag képi világ, ami színházművészetünkből eladdig ugyancsak hiányzott. S mindezek mellett volt reveláció az új mozgásrendszer, az emberi test kifejezőerejének másfajta megjelenése. Eck Imre táncosainak 1961-es budapesti bemutatkozása felkavaró élmény, emlék sokunk számára. — Szörnyű, hogy ahelyett, hogy izgalmas, új művekről esne szó, az elillanó idő ilyen nosztalgikus visszaidézésekre késztet minket. Bár az egyik legrégibb emlék akár a közelmúlté is tehet. Szokolay Sándor zenéjére Az iszonyat balladáját az elsők között mutattuk be, s ez a balett huszonhat éven át -három-négy szereposztással - repertoáron maradt. A kezdetektől sikeresebb és kevésbé sikeres periódusok váltották egymást. Az szinte folyamatosan gondot okozott, hogy az elismerést maguk a táncosok kevéssé kapták meg: többnyire a művek újszerűsége adta a témát. Holott táncosaim éppen olyan részesei voltak a műveknek, mint én magam. Az ő állandó metamorfózisuk, szüntelen újjászületésük teremtette meg a folyamatosságot, aminek következtében, az idő haladtával, kinőttek mellőlem tanítványaim, s magas szintű eredményeik nyomán már saját iskolájukat teremtik meg. Az élet normális menete folytán új és új művészek kerülnek a csapatba, s a pécsi szakközépiskola kineveli a Pécsi Balett utánpótlását. - Én mindenfelé szeretek utakat keresni. Vannak mániáim. Nagyon szeretem kutatni az összefüggést és az ellentétet balett és néptánc, magyar néptánc és szerb néptánc között. Jó néhány munkámban két balettos és két néptáncos hol összecsengő, hol ellentéteket adó munkája teremti meg a drámát. Legfrissebb boldogságom, hogy a Budapesti Kamarabalett új műsorában, Fodor Antal felkérésére, a fiatal koreográfusok között, a magam módján én, a vén is ott lehetek. Jálics Kinga A Pécsi Balett a Gyulád Várszínházban mutatta be A csodálatos mandarint Eck Imre Szűcs Ágnessel A Don Juan című táncjátékban. Kovács Zsuzsa, Váradi M. István, Barát Ildikó és Hajzer Gábor (Fotó: Mönich László) Az Interbalett '82 műsorán szerepelt az Számos vendégjáték mellett egy otthoni, pécsi, 1978-as bemutató: Beethoven-szim- Eufonia 1-2-3. című Eck-kompozíció tóniára tervezte a táncjátékot a koreográfus