Film Színház Muzsika, 1988. január-június (32. évfolyam, 1-26. szám)

1988-04-02 / 14. szám

Berobbant művészeti életünkbe, majd azonnal fogalommá vált a hatvanas években a Pécsi Balett. Eck Imre a magyar táncművészetben betöltött úttörő szerepével annak idején nem kizárólag baletteseményekkel ajándékozta meg a közönséget. Bemutatói tág értelemben vett kulturális szenzációval szolgál­tak. Olyan zeneszerzőket szólaltatott meg, akik az időtájt nem­igen jelentkezhettek műveikkel a koncertpódiumokon. Sokan kifejezetten az ő inspirációjára alkottak zeneműveket. Eck Imre, Szöllősy András, Decsényi János, Hidas Frigyes, Petrovics Emil, Vujicsics Tihamér zenéjére komponált táncdarabokat. E szín­padi alkotások fontos újdonsága volt az a színgazdag képi világ, ami színházművészetünkből eladdig ugyancsak hiányzott. S mindezek mellett volt reveláció az új mozgásrendszer, az emberi test kifejezőerejének másfajta megjelenése. Eck Imre táncosainak 1961-es budapesti bemutatkozása felkavaró él­mény, emlék sokunk számára. — Szörnyű, hogy ahelyett, hogy izgalmas, új művekről esne szó, az elillanó idő ilyen nosztalgikus visszaidézésekre késztet minket. Bár az egyik legrégibb emlék akár a közelmúlté is tehet. Szokolay Sándor zenéjére Az iszonyat balladáját az elsők között mutattuk be, s ez a balett huszonhat éven át -három-négy szereposztással - repertoáron maradt. A kezde­tektől sikeresebb és kevésbé sikeres periódusok váltották egy­mást. Az szinte folyamatosan gondot okozott, hogy az elisme­rést maguk a táncosok kevéssé kapták meg: többnyire a mű­vek újszerűsége adta a témát. Holott táncosaim éppen olyan részesei voltak a műveknek, mint én magam. Az ő állandó me­tamorfózisuk, szüntelen újjászületésük teremtette meg a fo­lyamatosságot, aminek következtében, az idő haladtával, ki­nőttek mellőlem tanítványaim, s magas szintű eredményeik nyomán már saját iskolájukat teremtik meg. Az élet normális menete folytán új és új művészek kerülnek a csapatba, s a pécsi szakközépiskola kineveli a Pécsi Balett utánpótlását. - Én mindenfelé szeretek utakat keresni. Vannak mániáim. Nagyon szeretem kutatni az összefüggést és az ellentétet ba­lett és néptánc, magyar néptánc és szerb néptánc között. Jó néhány munkámban két balettos és két néptáncos hol össze­csengő, hol ellentéteket adó munkája teremti meg a drámát. Legfrissebb boldogságom, hogy a Budapesti Kamarabalett új műsorában, Fodor Antal felkérésére, a fiatal koreográfusok között, a magam módján én, a vén is ott lehetek. Jálics Kinga A Pécsi Balett a Gyulád Várszínházban mutatta be A csodá­latos mandarint­­ Eck Imre Szűcs Ágnessel A Don Juan című táncjátékban. Kovács Zsuzsa, Váradi M. István, Barát Ildikó és Hajzer Gábor (Fotó: Mönich László) Az Interbalett '82 műsorán szerepelt az Számos vendégjáték mellett egy otthoni, pécsi, 1978-as bemutató: Beethoven-szim- Eufonia 1-2-3. című Eck-kompozíció tóniára tervezte a táncjátékot a koreográfus

Next