Film Színház Muzsika, 1988. július-december (32. évfolyam, 27-53. szám)

1988-12-03 / 49. szám

28 HANGULATOS KELETI SÜRGÉS Akárhogyan szépítem is magamban a dolgot: az idő elbánt Cseh Tamás és Csengey Dénes Mélyrepülé­sével. Az idő? Hiszen két és fél év telt el a bemutató óta. S most itt a lemez, a hangos feljegyzés, az előve­hető dokumentum, az elkö­vetett kiáltvány, amely a jelennek készült és — emiatt — a múlthoz szól. Belesült az események tor­lasza ebbe a harminc hó­napba. Egyszerre túl hir­telen (?!) tágult ki a tér körös-körül, a felpuffadt akarat, a hólyagosodó szán­dékok, a kappanhájjal ke­­negetett és megint véresre mart sebek körül. Lötyög rajtunk a szabadság, de már megtanultuk, hogy a kordonok csak szemből — legfeljebb oldalról — lát­hatók. Kár, hogy a Mélyre­pülés nem bírta, nem bír­hatta ki a nekifeszülő, sér­­ves remények földcsuszam­lását, hogy nem tud, nem tudhat tempót tartani az erősödő kéregmozgással. A helyzet a méltatlan, mégha méltányosabb is, mint va­laha, nem az üzenet. A hír­adás nem lehet más, mint ami­ a jelen függeléke. Ak­kor is, ha most a holnap történik. * Magasfeszültségű huza­lok pókhálójától foltos az ég. Sok ezer voltot zizegő drótok zsibbasztják a leve­gőt. A kisebb testű mada­rak a sistergő energiacsí­kokra telepszenek sütkérez­ni. Az élők az életüket ki­oltani képes erőből merí­tenek a létezéshez. Mégis mindig fellobban valami az elektromosság rácsain. Egy gólya rendre fennakad a távvezetéken: „szikrázó csőrében kis Jézusunk”. És a kis Jézussal mindaz, amit betömhetetlen, táton­gó hiányként érzékelünk és nem érzékelünk, állítunk vagy tagadunk, értünk és nem értünk: „lángol a gó­lya a távvezetéken / min­den világos ebben a fény­ben”. Világos, de nem vi­lágít. A nap nap után ke­reszten és tűzön áteső Jé­zus, Jézusok fényére sem pattannak fel a szemhéjak. Az éneklő szél reggelének lovasai mögéjük zárva do­bognak. Láthatatlanul fe­lénk tartanak. Hallatszik a dübörgésük, és nincsenek sehol. Reform és kibontakozás. 1986 májusában, a Mélyre­pülés premierjekor, már a nyelvünk hegyén, egyesek szerint a levegőben van ez a két lecsöndesített, tarto­gatott, tiszteletbeli kifeje­zés. Volt, aki az artikulá­­lásukkal is megpróbálko­zott. Cseh Tamás és Csen­gey az elsők egyike (mási­ka). Időközben a két foga­lom a politikai gravitáció törvényének megfelelően tervszerűen leérkezett a köztudatba. A levegőben megüresedett helyükre más tartalmak tolakodtak. Sze­gény Tamás Novákbélája mégis hol a Nemzeti Re­­formőrszobán, hol a Jég­madár Nemzeti Eszpresz­­szóban tanyázik, és gyako­­rolgatja ama csudálatos hangfekvést, amellyel kis hazáját, mint bevallja, töb­bé nem emelheti a magas­ba. A helyzet, mondhatni, úgy áll, ahogyan Désiré a jóslatban hagyta, hogy áll­jon, mikor az ágyon fekté­ben, hat marok szorításá­ban megkérdezték tőle, kér-e tojáslepényt?: „... (csend) ...” Valóság nagy­bácsi még mindig nem akar hazatelepülni... * „Ülök és nézek és min­denre képes vagyok” — hajtogatja Csengey tenorális értelmisike-mása, és a me­sebeli tirannus láthatólag hisz neki: megtilt mindent. Azaz majdnem mindent, mert „itt a császár okos”, és tudja, hogy a teljes ti­lalom az igazi olaj a tűz­re. Novák, Vízi, Ecsédi, Antoine és Désiré egyedül marad a maga kis adag le­hetőségével: egy hazát nem lehet, egy házat muszáj felemelni. Ennek a „meg­engedésnek” a szele soka­kat elfújt már, „volt aki Párizsba, volt aki Pomáz­­ra ment”. Tapasztaljuk, hogy a császárok is érzik: túlságosan sokakat. Ha nem lettek volna okosak, bölcsek maradhattak vol­na. (Ez persze csak a csá­szárokra, közülük is a ko­mótosabb észjárásúakra ér­vényes.) * Petőfi meghalt, tanítottak bennünket, ott a csataté­ren, valahol, s mondták vagy gondolták: hála Is­tennek. A halott hős a jó hős. Miért bolygatni.­­., történelmi hűség ..., a tu­domány objektivitása ... (Tudomány?! Objektivi­tás?!) A hős joga, hogy meghaljon, az emberé, hogy tovább éljen: élni és meghalni hagyni. A többi: tévedés. Novákbéla soha­sem volt (lesz) hős, viszont élni akar. Ha lehet, ember­hez méltóan, ha nem, em­ber módjára. A költő nem a csatatéren halt meg, és nem a Bajkál-tónál élt to­vább. Süllyedő nemzedé­keink utolsó „még enyém” mozdulataiban dicsőül új­ra, hullik el, és a „minden félben”-nek halkan, isme­retlenül,­­talán akaratlanul nekikezdők elfogadásában éli túl magát. „Aki most mozdul, elté­veszti, aki most pihen, el­szalasztja.” Arisztotelész értékelné, ha láthatná, mi­lyen szemléletesen igazolja a késői utókor az aktív po­tencia elvét. 1986 tavaszán Csengey meghatározása az egyik legfontosabb definí­ció volt. A belőle követke­ző magatartás elméletileg nyilvánvaló és megfogal­mazott: nem mozdulni, nem pihenni. Az élet azon­ban nem más, mint felte­véseink szüntelen provoká­ciója. Akiket ugyanis ke­vésbé érint, hogy „elté­vesztik” vagy „elszalaszt­ják”, azok pihenést nem is­merve mozgásban vannak. Így éreztetik, így érezzük. Az elpuskázott, elmulasz­tott esélyek roncstemetője lassan a gondolkodás, a kí­sérlet tárgyát és célját is elnyeli. Megtörténhet, hogy a novákbéláknak nemhogy rontási, de javí­tási lehetősége sem marad. Itt már nem a szaltósza­­badság forog kockán: a légtérről és a szaltó végre­hajtójáról van szó! * Hiába. Egyetlen lakó­ház (ember, eszme stb.) hiába emelkedik a magas­ba. Kezdetben a Mélyrepü­lés azonosított lebegő ob­jektumának lakói sem ki­fogásolták — különösképp — felemeltetésüket. (Íme, érdemes bízni az ember­ben ...) Aztán el kellett higgyék, mi történt velük: az elszakadás valóságos, a szemhatár kinyílt, most már minden rajtunk áll. És bukik­­ végül. Csengey hagyott nekik egy feszes te­lefonzsinórt, amelyen visz­­szacsúszmászhatnak a nem­zeti eszpresszó kéményébe. Az elszabaduló, üres bér­ház kapujából Novákbéla is lepottyan egy járdára. Történetesen a Jégmadár elé. Mindig a Jégmadár elé. És még mindig nem találta meg az utolsó dalhoz a szavakat: „a szabadságot próbálom érzékeltetni — zeneileg”. Pedig az idő már megírta ezt a szöve­get. A szélből szavak let­tek. A szavakból tett. A tet­tekből lét lehet. Kitöltött sorok — sorsok — sorsunk. Túlélők és hősök ősközös­ségi társasága. J. Király István LClHC­ K­U I­CLU Kecskeméti Kálmán fényképe Cseh Tamásról

Next