Film Színház Muzsika, 1989. január-június (33. évfolyam, 1-25. szám)

1989-02-18 / 7. szám

kel. Szakadás támadt azon­ban művészet és tudomány eredményei között. Az ér­telmiség izolálódott, s ez hozzájárulhatott a mostani politikai válsághoz is. Ah­hoz a válsághoz, amelyben tanácstalanságot és hiszté­riát okozhat a kérdés el­döntése, 56 népfölkelés volt-e, vagy sem. Megvála­szolására pedig „ellenszta­­linista-sztalinista csacsiság­­ként” szerinte a legrosz­­szabb módszert választot­ták: „ismét politikai gré­mium dönti el, mi volt a magyar történelem egy sza­kasza”. Vastaps kísérte KÉRI LÁSZLÓ szociológus szelle­mes, keserű iróniával fű­szerezett gondolatait. Sze­rinte a külföldieket, ki­váltképp a szemle nyugati vendégeit megdöbbentheti az a sokféleség, eklekticiz­mus és strukturálatlanság, amely a magyar társadalom egészét, a kilencvenhárom beregi túlélőtől (Sára Sán­dor: Csonka Bereg) a Rá­kóczi téri prostituáltak mikrokozmoszáig jellemzi (Dobray György: K—Fu­ma prostituáltakról). Félő, hogy ezt a művek sajátosságá­nak vélik. Holott mi na­gyon jól tudjuk: ez a mai magyar valóság! Szembe­sülve a megkínzott ország, s benne a tehetetlenül ver­gődő emberek sorsával, ki­látástalannak tetszik re­formtervezéssel, úgyneve­zett modernizációval fog­lalkozni, „hisz épp elég fel­adat negyedszázadonként túlélni a történelmet.” A filmek láttán Kéri László fontosnak érezte hangsúlyozni, hogy az utóbbi évtizedek kínló­dásai mellett a Ká­dár-korszak kétségtelen pozitívuma, hogy visszafog­ta a nyílt terrort. Mégis, Jeles András Átombrigád­­jában szembesülhetünk e relatív nyugalom súlyos árával: „az utolsó tizenöt évben állóképekbe mered­ve, viaszbábukként keres­sük saját munkahelyünkön, vagy akár otthon is a lé­tünket, s mintha az egész ország is ’73 óta gazdaságá­ban, kultúrájában állókép­pé merevedett volna.” S nem kell európai fejlődé­sünk csúcsteljesítményének tekinteni azt sem, hogy nem naponta verik az em­bert ... A széttagolt, szét­hullott ország mindenkép­pen realitás. Kérdés, vajon milyen politikai tagolódás alakulhat ki a művekből is leképezhető zűrzavarból? Vajh’ e meggyötört, érték­­vesztett emberek képesek-e egyáltalán egy bármilyen pártra is nem formálisan szavazni ? Műközelibb értékelése so­rán kiemelte a Sára-élet­mű fölbecsülhetetlen jelen­tőségét. A történelemokta­tásban közvetlenül kellene kamatoztatnunk. Modellér­tékűnek tartotta Tényi Ist­ván Felmentés nélkül című dokumentumfilmjét. Egy olyan hatalom, mely teljes apparátusát bedobva ellen­ségnek tekint egy leszáza­lékolt, rokkantnyugdíjast (Kristály Gyulát), a maga szánalomra méltó, elkese­redett lázadásával, alapve­tő funkciózavarokkal küsz­ködik. Személyesebb meg­jegyzései közül kiemelésre méltó Gyarmathy Lívia és Böszörményi Géza Recsk­iünkéhez kapcsolódó gon­dolata. Látszólag érthetet­len, de erkölcsileg tökélete­sen érthető, hogy sokkal „kifizetődőbb rabnak len­ni, mint foglárnak”. Hiszen a „megalázottak és megszo­­morítottak” erkölcsileg föl­magasztosulnak, egészsége­sek, alkotóképes, humanista emberek (ha persze túlél­hették a rabságot). Ter­mészetesen semmiképp sem követendő példaként állí­totta ezt jelenünk elé Kéri László, sőt, inkább attól fél, hogy annak idején Ge­rő Ernő Sztálin temetésén esetleg kísértetiesen igazat mondott: „Sztálin meghalt, de műve örökké élni fog... ” Esztétikai," formanyelvi megközelítésből tekintette át a szemle anyagát KESE­RŰ ILONA festőművész. Szerinte a fényképezés, a mozgóképezés új alkotói magatartásra kényszerítette a festőiket is. Nagyra érté­kelte az Álombrigád for­maújító nyelvezetét. Csöp­pet sem fakult dobozban szunnyadása ideje alatt. Dárday István Dokumentá­­tora kapcsán film és video közös alkalmazásának ha­tártalan lehetőségeit mél­tatta. Végül a két jeles literá­­tor, KONRÁD GYÖRGY és KULIN FERENC a mara­­dandóság, az igényes eszté­tikai megformálás lehető­ségeiről meditált. Konrád György nyilvánvalóan sa­ját hasonló élményeiből is merítve háborúnak nevezte az utóbbi negyven évet, „amely nem ért véget a háborúval...” Háborúnak a létező cenzúra ellen, mely e filmek alkotóit nem egy­szer hőseikhez hasonló kál­váriára kényszerítette. Szá­mára megrendítő volt a do­kumentumfilmekből fölte­kintő arcok szomorú és megvert győzelme. De kér­dés, hogy az áldozatok és a megfélemlítők szembeál­lítása, dialógusa teremt-e önmagában drámaiságot? Az értelmiségi szerepválla­lás fölébresztésének első fázisa lehet e leírhatatlan szenvedések meggy­ónása. De hiányzik a filmek leg­nagyobb részéből az ár­nyalt, emberi arcú hős, aki­re harminc év múlva is emlékezünk. E fenntartása két filmre, Bereményi Gé­za Eldorádó és Enyedi Ildi­kó Az én XX. századom cí­mű alkotásaira nem vonat­kozik. Kulin Ferenc gondolatai rímeltek Konrád Györgyé­re. ő is szeretett volna nemcsak a történelem „tárgyairól”, hanem az ala­nyairól is többet megtud­ni. Egy olyan személyiséget is látni, akihez mérten ér­vényesül az ábrázolt világ értékrendjének hitványsá­ga. Ilyen személyiségeket alkotott játékfilmjében Be­reményi Géza: „epikus, kö­tött történelmi-életrajzi szituáción belül szikráztat­­ja föl a líraiságot.” Ezzel szemben bírálta például a Dokumentátor hősét, aki csupán felületesen éli az életét. Kulin Ferenc utolsó gon­dolataival zárhatjuk le szükségszerűen szerteágazó beszámolónkat. A klasszi­kus, a romantikus hősesz­ményre hivatkozva arra az emberi tartásra hívta föl a figyelmünket, melyre a szenvedő emberek sorsában szinte minden hozzászóló ráérzett. Arra a személyi­ségerőre, amelyet jó volna — nem csak vészhelyzetek­ben — folyamatos önépít­kezésünkre is mozgósíta­nunk. Barna Márta Bereményi Géza átveszi az egyik nagydíjat Horn Gyulától A másik nagydíj kitüntetettjei: Böszörményi Géza és Gyarmathy Lívia

Next