Film Színház Muzsika, 1989. január-június (33. évfolyam, 1-25. szám)

1989-04-29 / 17. szám

ZSÖLLYE SZERELEMESŐ Gondolatok egy ősbemutató kapcsán A magyar nyelvű színjátszás sok heves vita tárgyát képező „lemaradá­sának” fő oka a színházak és a kor­társ dráma hosszú évtizedekig elhú­zódó (és a mai napig is tartó) válsá­gos, megoldatlan, meddő viszonya. Köztudott dolog, hogy minden színját­szásnak leginkább az képes sajátos, egyéni arcélet kölcsönözni, hogy az illető színjátszás mennyire tudja föl­vállalni a kortárs, leghaladóbb törek­véseket képviselő eredeti dráma ügyét. A lépéshátrány csak akkor szüntethető meg, ha a színház egyszer valóban egyidejű lesz a korral. Ezt a szinkronitást pedig csakis az élő iro­dalom színházi jelenléte biztosítja. „Kisded menazsériánkban” alig szü­letett az utóbbi időben olyan drámai mű, amely méltó zászlóvivője lehetne az egész színjátszás haladó törekvé­seinek. Drámaíróink, helyesebben azok az írók, akik drámaírással is pró­bálkoznak, kevésbé óhajtanak bete­kintést nyerni a színházi munka mű­helyébe. Rövid, közel egy évtizedes színházi pályafutásom alatt Mózes At­tilán és Palocsay Zsigmondon kívül egyetlen írót sem láttam, aki „beku­kucskált” volna a kolozsvári színház próbáinak valamelyikére. Pedig ki­lencvenkilenc százaléka azoknak, akik drámaírással is próbálkoztak, nem is­meri a színpadi dramaturgia titkait. Legtöbbjük azt szeretné, hogy mon­datait hallja vissza a színpadról. Pe­dig a színházzal eleven, alkotó kap­csolatot kellene fenntartaniuk. Az is igaz, hogy mi sem nagyon biztattuk őket az utóbbi időkben ősbemutatókkal. Pedig biztatni kell! Hiszen az összes irodalmi műfajok közül a dráma vi­seli a legnehezebben a fiókban heve­­rést. Egyeseknek örökre elveheti a kedvét a drámaírástól. Valószínű, hogy a színházzal való elevenebb kap­csolat hiánya is közrejátszott például abban, hogy Lőrinczi László A szerető után több mint harminc éven át nem próbálkozott drámaírással. Vagy ab­ban, hogy a haladó színházi törekvé­seket minálunk képviselni tudó drá­mákat egy kézen megszámolhatjuk. Biztatni kell tehát mindazokat, akiknél a drámaírói tehetség csírája megmutatkozik. Az a tény, hogy az íróasztalomon felgyűlt mintegy húsz drámából csaknem a felét, kisebb-na­­gyobb módosítással, kötetben közölhe­tőnek vagy éppenséggel bemutatható­­nak tartom, mégiscsak azt mutatja, hogy a hazai magyar dráma helyzete nem teljességgel megoldhatatlan. Fel­sorolom a szerzőket: Bálint Tibor, Csép Sándor, Zágoni Attila, Palocsay Zsigmond, Lőrinczi László, Kincses Elemér, Varga Gábor, Káli István, Os­­váth Gábor, Kozma Mária, Lászlóffy Csaba, Szász M. Zsolt, Oberten János, Illés Mihály, Anavi Ádám, Rédey György Endre. Egyesek közülük esé­lyesek, hogy fölzárkózzanak ahhoz a néhány „erős” színpadi művünkhöz, amelyet egyelőre Székely János, Sütő András, Bajor Andor vagy Kányádi Sándor neve fémjelez. Szándékosan „felejtettem ki” e fel­sorolásból Sigmond Istvánt. Hiszen ma este az ő művével ismerkedhet meg a közönség. Az ő esete azonban mindenképpen rendhagyó. Abban is, hogy az összes szerzők közül ő nyert a leginkább betekintést a színpadi alkotók műhelyébe. De abban is, hogy ritkán találkozik színpadi együttmű­ködése során egy rendező ennyire ru­galmas, nyitott, a színpadi szituációk­ra fogékony szerzővel. Pedig egy re­gény dramatizációja sokkal bonyolul­tabb problémák elé állítja az alkotó­kat, mint egy olyan mű, amelyet szer­zője eleve színpadra álmodott. A Sze­relemesen talán még érződik ez a „közvetett” színpadszerűség, ám Sig­­mondnak minden esélye megvan, hogy — miként kitűnő novelláiban — a színpadon is sajátos, egyéni utat jár­jon, hangot adva a nálunk oly ritka (bár nem előzmény nélküli) abszurd­nak. Reméljük, hogy ez az első nagy­színházi bemutatkozása arra ösztönzi majd, hogy izgalmas témáinak néme­lyikét egyenesen drámába fogalmazza. Tompa Gábor

Next