Film Színház Muzsika, 1989. július-december (33. évfolyam, 26-52. szám)

1989-12-16 / 50. szám

előadást és benne valamennyi közre­működő feladatát. A Vidám Park-i, cirkuszi porondot egyelőre körbeveszi a bohócruhák piros-fekete rombuszai­ból varrt föggöny. Megszólal a cirku­szi bevonulást indító zene, a „személy­zet” tolni kezdi a sátor körül forgó sínt, amin sorban érkeznek a törze­gyilkolva, egymást taszítva és vonz­­va járják poklukat, az emberi élet kínjait, hogy mire a drámai történés véget ér, ott maradjanak pőrén, le­csupaszítva, igazságukkal, magányo­san. Ez a végtelen magány, a kapcsolat­nélküliség Per Olov Enquist trip­tichonjának igazi tartalma és való­sága, amelyet a Pesti Színház A föl­digiliszták életéből című előadása — a drámai hármas záródarabja — Szikora János intenzív és mély ren­dezésében tisztán és következetesen teremt meg. Koncentrált és hatásos színészvezetése, a játék stilizált, meg­emelt naturalizmusa Enquist csalá­di tablóját különlegesen hatásossá teszi. Nyomasztó súlya alól nehéz szabadulni. Szikora és színészei, akik valamennyien tökéletes átéléssel és azonosulással játsszák, élik szerepü­ket, rendkívüli expresszivitással, erő­vel és szenvedéllyel teremtik meg Enquist világát, kínjaikat, szenvedé­seiket, egymást kereséseiket. Az előadás végén a lassan össze­húzódó függöny mögött, mint jéghár­tya burkában, már együtt ülnek né­gyen. Hanne fölolvasását hallgatják jeges magányukba roskadva, élőn és holtan, örökre burokba zárva. (róna) nelmi panoptikum még mozdulatlan marionettfigurái. Fel is csattan a taps, ami helyénvaló, hiszen nem a díszlet csillogásának szól, mint egykoron, ha­nem az előadás-egészet egyetlen kép­be sűrítő pontos és hatásos fogalma­zásnak. Jelzés is ez a taps: a „vásári” nyitás másfajta, közvetlenebb színész —néző viszonyt kezdeményez. Ez az­tán elhal, a még átmeneti bátorság fe­gyelmezettségbe menekül. A személy­zet mereven körbeüli az eseményeket, időnként egyszerre lépve fordít egyet a panoptikum kerekén. A színészek mókáznak, de szigorúan ügyelnek a koreográfiára. Minden pontosan mű­ködik, de nem valósul meg a hatásos felütés által sugallt harsányabb, eset­legesebb, olykor akár ügyetlenkedő, de élettel teli produkció. A statiszté­ria nélküli vándorszínész-trupp önma­gára hagyatottságára gondolok, ami­ben élő zenére hangzik a dal, maguk a császárok és szultánok lépnek le a porondról és fordítják tovább a kere­ket, és talán még a történelmi (és dra­maturgiai) kényszerből kapkodva át­­meg átöltöző színészek is láthatóvá válnak. A „rend” elsősorban az úgy­nevezett pozitív figurák — vagyis a szerelmesek dolgát nehezíti, akik ezért szándékuk ellenére kissé halványra sikeredtek (Mácsai Pál, Kökényessy Ágnes, Tóth Enikő, Bartal Zsuzsa). Ennek oka az is lehet, hogy a pszicho­­logizáló rendezői módszerektől ide­genkedő Kerényi mindent külső ötle­tekkel próbál megoldani. Példa erre az előadást záró monológ a történelem nélküli békés jövőről. A színész min­dent eljátszik a már az író által is kezébe képzelt kötőtűkkel, vezényel velük, kardként forgatja azokat stb. . . . Mindezt feleslegesnek vélem, mert az oly fontos szavakról vonja el a fi­gyelmet. Kifogásaim egy jó előadás utáni elé­gedetlenségből születnek. Külön öröm, ha a kritikus így elégedetlenkedhet a Madách Színházzal, melyről maga is oly sok rosszat írt le korábban. A vá­sáros-cirkuszos díszlet kitűnő ötlet, de meg is nehezíti Götz Béla dolgát. A függönyön belül, a porond kicsi és állandó terében kevés lehetősége ma­rad. De praktikus és könnyen változ­tatható paravánrendszerrel — melynek vásznait régi térképek fragmentumai díszítik — megkönnyíti a gyakori szín­­változásokat. Kényszerű átöltözé­seinkhez nem mindig örömmel válasz­tottunk álarcot és álruhát a történe­lem oly gazdag jelmeztárából. De, ami gond a népnek, öröm az őt mintázó jelmeztervezőnek. Borsi Zsuzsa is lát­ható élvezettel keresgélt e históriai turkálóban. Pici túlzásokkal hiteles ruhái önmaguk paródiái is lesznek. A díszlettervező, a jelmeztervező és a zeneszerző is (Kocsák Tibor) pontosan ráérzett arra a hangra, ami Kerényi sajátja; ez pedig a kegyetlenül ironi­kus és önironikus történelemszemlé­let. Rendezéseiben egyetlen kérdést jár körbe évek óta: mi történik a tör­ténelmi masinéria kíméletlenül to­vább gördülő fogaskerekeibe akadt emberrel. Ezzel a kerékkel fordul to­vább a mindenáron túlélni akaró Ib­­rahim-Avram, Kádi-zsidó is (Székhe­lyi József jó alakítása), aki kifelé min­dennel szemben toleráns, hisz hazátla­­nul is megmaradni akar, ugyanakkor belül mindennel szemben türelmetle­nül rejti, óvja és táplálja vak hitét. Az irónia legfőbb hordozója az a négyes fogat (Dengyel Iván, Dunai Tamás, Cseke Péter, Schnell Ádám), amelyik a hatalmak és egyéb feleslegességek cirkalmasan üres színjátékait jeleníti meg. Teáznak vagy pipáznak, köpnek vagy káromkodnak — ők az átmeneti korok állandó tényezői. Szükség nincs rájuk, de maradnak, míg világ a vi­lág. Bérczes László A kétfejű fenevad (A Madách Színház előadása a Petőfi Csarnokban). Tóth Enikő, Mácsai Pál és Bartal Zsuzsa SZÍNHÁZI LEVÉL 5

Next