Film Színház Muzsika, 1990. január-június (34. évfolyam, 1-26. szám)

1990-04-21 / 16. szám

­ TALÁLKOZÁS_________________________________________ _ SZELLEMI LELETMENTÉS Budapesten - Kallós Zoltánnal A Jóisten elém kínálta a lehetősé­get, hogy ott ülhessek Kallós Zoltán­nal a Halmos Béla vezette lemezfel­vételeken. Az itthon, Románia- s vi­lágszerte ismert és tisztelt népzene­kutató-gyűjtő azt a mérhetetlen kin­cset, amit Erdély s a Kárpáton túli csángó magyarság tud magáénak, majd’ húsz éve, a Balladák könyvében ismertette meg velünk először. Páratlan kincsásás volt ez. Kellett hozzá a szellemi leletmentés emberi s tudósi bátorsága. S nem maradt gon­dosan őrzött, leltárt számos múzeumi tárgy az, ami a falvak élő és megtar­tó mindennapjainak örömet, bút, mun­kát kísérő dala, tánca, ünnepe, rítusa, biztató szava volt: a magyarországi fiatalok is gyakorolták; a nyelvét, a lelkét tanulták. A táncházmozgalom hetvenes évek eleji nagy hulláma in­dult el a Kallós mutatta csapáson. Kevés ennyire makulátlan, minden­ki által becsült alakja van a magyar tudománynak, mint ő. Személye élő le­genda. És most újra itt van, jövöget már — ha csak a fizikai értelemben nyitódó határon — át, hogy hozza sa­ját felvételeit, s főleg azokat a nagy­szerű énekeseket, zenészeket, táncoso­kat, akiket fontos megismernünk, akik tudását, tehetségét meg kell örökíte­nünk. Nem az űrből érkezettek infor­málására, hanem a magunk kárpát­medencei (nemzet) tudatának épség­­ben­ tisztán tartására. De ezek szavak, ez fogalmazás. (Kár, hogy a tények elfedik a valósá­got — Rainer Maria Rilke híres bán­­kódása itt is, így is érvényes.) Figyeljünk inkább arra, hogy a ma­­gyarszováti református kántor és bor­bély, Maneszes Márton hogyan húzza Vintila Endrével és Botezán Jánossal. — A Mezőségen belül is a legarchai­­kusabb a zene ott. Egy tömbben, za­vartalanul, még a tatárjárást is együtt, egy helyben átvészelve ma­radtak meg a felső-, és alsó-szovátiak, unitáriusok és reformátusok. Marci bácsi járt itt két éve már, a Katona­­kísérő lemezen is szerepelt. Rengete­get tud, s cigány muzsikustársai is mélyen ebben a zenei hagyományban gyökerezve játszanak — magyarázza Kallós Zoltán, de a füle amott van, a zeneszóra ügyel: „Béla, itt most át­ment Marci bácsi egy másik dallam­ra! Figyelje, ez a halottkísérő! Ritka nagyon. Magyarszováton az asszonyok tudják a sokversszakos szövegét is. Fiatal leányok, legények temetési me­netében énekelték” — s már szavalja is a fájdalmasan szép szöveget. Persze, hogy azt firtatom, amit most mindnyájan: mi változott s változott-e egyáltalán valami odahaza, s a nép­hagyomány gyűjtése terén beszélhe­tünk-e forradalom előtti s utáni hely­zetről. Megint nem akadémikus vagy elkalandozó, fellegjáró a csárdás (he­lyesebben annak fázisai szerint az „akasztós”, „összerázós”, „szökés”) és a katonakísérő visszahallgatása között elhangzó válasz: — Nem tudjuk, hogyan lesz. Az em­berek félnek továbbra is, nem ok nél­kül. Marci bácsi például nyolc éve nem vehetett hegedűt a kezébe. Meg­tiltották, büntették a muzsikálást, az együttlétet. Újra kell éleszteni az ed­dig rejtegetett tudást. Nekem is men­nem kéne még. Az Európa Könyvkia­dó adja ki a táncszógyűjtésemet, a ri­koltásokat. De még a moldvai anyag nem teljes. S van, ahol még ugyan­az a szekus adja a passzusokat, aki december 22. előtt. Vannak persze terveim. Az összegyűjtött tárgyaim sorsáról Pécsett beszélgettünk, egy ön­álló épületről. De a Neamt megyei Szabófalván levő múzeumot is érde­mes lenne ezek egy részével bővíte­ni, a Perka Mihály gyűjtését. Nem­sokára pedig hozom a magyarpalat­­kaiakat, velük is készüljön lemez, hallgassák őket itt is. Marci bácsiék visszaérkeznek a fel­vételről a keverőhelyiségbe. Órák óta dolgoznak, készségesen újra és újra­játsszék a kért részeket. Marci bácsi szeme mindig nevet. A belső erő sért­hetetlenségével sorolja meghurcolta­tásának keserveit. Elképzelni is ne­héz, hogy nagy leányok s egy fiú édes­apja, négy kicsi gyermek nagyapja. Társát, a barázdált arcú Botezán Já­nost is egyre faggatták a helyi ha­talmasok, miféle szövegek, amik el­hangzanak. Most, hárman, együtt, ha az otthontól távol is, de megint együtt húzzák a karácsonyi felnőtti kántálást, a magyar négyest s mindazt a gyö­nyörűséges dallamot, amire nem em­lékezni nem tudnak. Mindez pedig nevezetes helyen tör­ténik. A rákosszentmihályi reformá­tus parókián, az erdélyi menekült­­misszió egyik magyarországi központ­jában, a lemezfelvételekre kiválóan alkalmas templomépületben, a Tőrkés László-avatta, székelyek faragta kop­jafa szomszédságában. Ahonnan két esztendeje emberek tízezrei visznek ruhát, élelmet, jó szót­­, oda hoztak most Kallós Zoltánék, megint, újra: zenéjükkel kincset érő „segélyt”, amire bizony mi „anyaországiak”, nagyon rászorulunk. (budai) * Kallós Zoltán Maneszes Marci bácsi és a gépezet, ami segít megörökíteni az egyszerit, a mindig változót (Fotó: Kádár Kata)

Next